تقویت فرهنگ اصفهانی در شکوفایی اقتصادی شهر موثر است

مدیر هماهنگی و نظارت امور مناطق و سازمان های شهرداری اصفهان گفت: در شرایطی که به دلیل کمبود منابع، فرصتی برای شکوفایی کالبدی و معمارانه اصفهان باقی نمانده، مدیریت شهر می‌تواند با تقویت هویت و فرهنگ اصفهانی از طریق برپایی رخدادهای بزرگ مقیاس، اقتصاد شهر را رونق بخشد.

بهروز نصر آزادانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امروزه بیشتر شهرهای آینده‌گر به دنبال آن هستند که با شکل‌دهی و برگزاری رخدادهای ناب شهری، خود را به مکانی پویا و سرزنده‌تر تبدیل کنند.

وی افزود: همه مدیران شهری اذعان می‌کنند که مدیریت و برنامه‌ریزی رخدادهای شهری می‌تواند همزمان آن‌ها را به طیف گسترده‌ای از اهداف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سوق داده و از منافع و مزایای آن‌ها بهره‌مند سازد، در این مسیر تمرکز ویژه شهرها بر رویدادهای ورزشی و سرگرمی است، زیرا پیامدها، اثرات رسانه‌ای و اقتصادی چشمگیری در برداشته‌اند.

مدیر هماهنگی و نظارت امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر به دلیل وجود دیدگاه‌ها و تجارب ارزشمند در این زمینه، هیچ شهری خود را ناتوان از برگزاری رخدادهای استراتژیک یا رویدادهای تأثیرگذار و پایدار نمی‌داند.

نصرآزادانی خاطرنشان کرد: هر شهری در مواجهه با رقابت‌های جهانی و تنش‌های محله، برای شکل‌دهی به استراتژی‌های توسعه‌ای خود به طور ویژه به فرهنگ خود مراجعه کرده و در یک چارچوب ابزاری از فرهنگ خویش به منظور بهره‌مندی از آثار و برکات آنچه «اقتصاد نمادین» و «اقتصاد تجربه» خوانده می‌شود استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی فرهنگی مبتنی بر هنر، موسیقی، صنایع‌دستی، ورزش باطراحی خلاقانه زمینه مساعد برای رویدادسازی در شهرها را فراهم کرده و می‌کند، گفت: رویدادسازی به خصوص رقابت بر سر میزبانی رویدادهای بین‌المللی تا آنجا پیش رفته که برخی از شهرهای دنیا نظیر ملبورن، سئول، هنگ‌کنگ و دوربان در آفریقا خود را با عناوینی همچون «شهر جشنواره‌ها»، «شهر رخدادهای جهانی»، «شهر رخدادخیز»، «رخدادخیزترین شهر آمریکا» و از این دست معرفی و تصویرسازی می‌کنند. آن‌ها با این کار و بازاریابی شهری سعی دارند شهر خود را برای شهروندان و بازدیدکنندگان‌شان سرگرم و به واسطه خلق هویت‌های جدید و تجمیع خرده فرهنگ‌ها به توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌های بین‌المللی دست پیدا کنند.

نصر آزادانی با طرح چند پرسش کلیدی در رابطه با مدیریت توسعه شهری کلانشهر اصفهان گفت: آیا اصفهان برای رخدادخیزی یا رویدادسازی برنامه‌ای دارد؟ آیا ارتباطی بین چشم‌انداز و برنامه راهبردی اصفهان با رخدادهای کلیدی به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی وجود دارد؟ آیا در اصفهان هم برای تصویرسازی و بازاریابی شهری به واسطه رویدادسازی و رخدادخیزی شهر تدبیری اندیشیده شده است؟

وی تاکید کرد: اصفهان مانند دیگر شهرهای موفق دنیا ناگزیر از بهره‌گیری از رویدادهای فرهنگی به عنوان جزئی لاینفک از برنامه راهبردی توسعه خود خواهد بود. در شرایط کنونی که به دلیل کمبود منابع، فرصتی برای توسعه فیزیکی و شکوفایی کالبدی و معمارانه شهر باقی نمانده است، مدیریت شهر می‌تواند با تقویت هویت و فرهنگ اصفهانی از طریق برپایی رخدادهای بزرگ مقیاس، بیشترین تأثیر را بر شکوفایی اقتصادی و اجتماعی شهر رقم بزند.

کد خبر 336159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.