نقش موثر ویتامین D3 در ترمیم آسیب‌های قلبی

مطالعات جدید دانشمندان دانشگاه اوهایو نشان می دهد که اندکی نور خورشید در بازسازی آسیب‌های سیستم قلبی عروقی موثر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس"، این مطالعه نشان می دهد که ویتامین D3 - که پوست به طور طبیعی در هنگام مواجه با نور خورشید می سازد - می تواند به طور قابل توجهی آسیب به سیستم قلبی عروقی ناشی از بیماری های مختلف، از جمله فشار خون بالا، دیابت و آترواسکلروز را کاهش دهد. مکمل های ویتامین D3 نیز  همین سود را برای بدن دارد. این مطالعه  در مجله بین المللی "نانودارو" منتشر شده است.

محققان این پروژه می‌گویند: "به طور کلی، ویتامین D3 با استخوان ها مرتبط است. با این حال، در سال های اخیر، در تحقیقات بالینی مشخص شده که بسیاری از بیماران مبتلا به حملات قلبی از کمبود D3 رنج می برند. این بدان معنا نیست که کمبود این ویتامین باعث ایجاد حمله قلبی می شود، بلکه تحقیقات نشان می دهد که کمبود این ویتامین خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

در این تحقیق از نانوسنسورها استفاده شد تا مشخص شود که چرا ویتامین D3 خصوصا برای عملکرد و بازسازی سیستم قلبی عروقی می تواند مفید باشد. تیم تحقیقاتی پروفسور Malinski، از روش های منحصر به فرد و سیستم های اندازه گیری نانوسنسورها که حدود کمتر از هزار برابر قطر موی انسان است، به منظور بررسی اثرات ویتامین D3 بر سلول های اندوتلیال منفرد، یک مولفه حمایتی حیاتی از سیستم قلبی عروقی، استفاده کردند. نتایج نشان داد که ویتامین D3 یک محرک قوی از اکسید نیتریک است که موجب تشکیل مولکول اصلی سیگنالینگ در تنظیم جریان خون و جلوگیری از تشکیل لخته در قلب و عروق می شود. علاوه بر این، ویتامین D3 به میزان قابل توجهی سطح استرس اکسیداتیو را در سیستم قلبی عروقی کاهش می دهد.

مهمتر از همه، این مطالعات نشان می دهد که درمان با ویتامین D3 می تواند به طور قابل توجهی آسیب به سیستم قلبی عروقی ناشی از بیماری‌های مختلف، از جمله فشار خون بالا، آترواسکلروز و دیابت را بکاهد همچنین در کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی نقش اساسی دارد. 

این محققان معتقدند که سیستم های شناخته شده زیادی وجود ندارد که بتوان از ان برای بازگرداندن سلول های اندوتلیال قلب و عروق که  آسیب دیده اند، استفاده کرد و اما اکنون می دانیم که ویتامین D3 می تواند این کار را انجام دهد. این یک راه حل بسیار ارزان برای ترمیم سیستم قلبی عروقی است که مجبور نیستیم یک داروی جدید بسازیم. 

این مطالعات که در دانشگاه اوهایو انجام شده است، در ابتدا برای شناسایی مکانیزم مولکولی از نقش بازیابی ویتامین D3 بر عملکرد اندوتلیوم (لایه های درون رگی) آسیب دیده در قلب و عروق صورت گرفت. در حالی که این مطالعات با استفاده از یک مدل سلولی با فشار خون بالا انجام شد، تأثیر ویتامین D3 بر اندوتلیوم غیرفعال، بسیار گسترده تر بود. اختلال اندوتلیوم یکی از معروف ترین بیماری های قلبی-عروقی به ویژه در ارتباط با حوادث ایسکمیک است.

بنابراین، نویسندگان معتقدند ویتامین D3 ممکن است از نظر بالینی در بازسازی اندوتلیوم قلبی پس از حمله قلبی و دیگر مشکلات سکته مغزی، آسیب به رگها ناشی از دیابت و آترواسکلروز موثر باشد.
 

کد خبر 336149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.