بهره برداری از ۱۱۰ پروژه انرژی خورشیدی کوچک در اصفهان

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به فعال بودن ۱۳ پروژه در بخش نیروگاه های گازی، گفت: استراتژی، سیاست و تمرکز کلان وزارتخانه در ارتباط با نیروگاه های گازی تلفیقی است و واگذاری ظرفیت بیشتر در این بخش صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا سارا صالحی پیش از ظهر امروز سه شنبه- ۱۰ بهمن ماه- در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت های نیروگاهی برق در دو بخش گازی و خورشیدی قابل واگذاری است،  اظهار کرد: استراتژی، سیاست و تمرکز کلان وزارتخانه در ارتباط با نیروگاه های گازی تلفیقی است و واگذاری ظرفیت بیشتر در این بخش صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه های خورشیدی نیز بر مبنای شرایط شبکه و تامین مالی که سرمایه گذار انجام می دهد، قابل واگذاری است، افزود: در سال ۹۵ تعداد درخواست ها و جاذبه سرمایه گذاری در این دو بخش افزایش یافته که بخش زیادی پاسخ داده شد و منتظر پیشرفت کار سرمایه گذار هستیم.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه ۵۰ سرمایه گذار در نیروگاه های گازی برای تولید ۱۹۰ مگاوات برق در اصفهان وجود دارد، اضافه کرد: علاوه بر این ۳۲ تقاضای سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت ۶۳ مگاوات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از تعداد نیروگاه های گازی اعلام شده ۱۳ پروژه فعال داریم، گفت: انتظار می رود تا پایان سال ۹۷ این نیروگاه ها با ظرفیت ۲۳ مگاوات به بهره برداری برسد.

صالحی در خصوص نیروگاه های خورشیدی اصفهان، تاکید کرد: انتظار داریم نخستین نیروگاه خورشیدی در سه ماهه نخست سال آینده به بهره برداری برسد در ارتباط با نیروگاه های خورشیدی کوچک، ظرفیت های قابل واگذاری بر روی سایت شرکت برای و سرمایه گذاران قابل دسترسی است.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۹۲ گزارش های مختلفی در مورد نیروگاه های خورشیدی کوچک ارائه شده است، گفت: درحال حاضر طبق مصوبات و ابلاغیه های جاری امکان انعقاد قرارداد وجود دارد. همچنین در حال حاضر برای ۴۴۴ کیلووات در ۸۷  نقطه اصفهان سامانه خورشیدی با استفاده از تسهیلات نصب کرده ایم و نزدیک به ۶۰۰ کیلووات برق درحال بهره برداری است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه طرح های نیروگاه خورشیدی اصفهان از اواسط سال ۹۳ به بهره برداری و وارد شبکه شده است، اظهار کرد: طی ۳ سال گذشته طبق قوانین حاکم قراردادهای خرید تضمینی منعقد می شود. این قراردادها ۲۰ ساله و نرخ آن باتوجه به شرایط حاکم ابلاغ می شود تا برای سرمایه گذار بازگشت سرمایه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زمان بازگشت سرمایه بین ۳ تا ۴ است، گفت: از سال ۹۴ تاکنون متقاضیانی وجود داشتند که درمجموع نزدیک ۴ مگاوات قرارداد منعقد شده و قرار است ۱۱۰ پروژه انرژی خورشیدی با ظرفیت ۴۰۰ کیلووات در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

صالحی با اشاره به توسعه سازمان های خورشیدی در حوزه سازمان ها و ادارات، اظهار کرد: در این حوزه ۳۳ کیلووات سامانه خورشیدی متصل به شبکه داریم و نزدیک به ۳ هزار کیلووات تعهد ابلاغ شده به ادارات داریم که امیدواریم تعهدات خود را تا نیمه سال ۹۷ اجرایی کنند.

به دنبال کاهش خاموشی ها هستیم

مدیر دفتر فناوری های نوین شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان دارای پنج زیرساخت و هفت محور استراتژیک است، اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحث مربوط به کاهش خاموشی هاست که باید به طور کاملا مکانیزه و هوشمند به آن رسیدگی شود.

وحید متقی با بیان اینکه در حال حاضر اتوماسیون شبکه فشار متوسط به عنوان یکی از مباحث روز دنیا درحال انجام است، افزود: در حال حاضر این کار در منازل از اتوماسیون نیمه هوشمند استفاده می کنیم. همچنین در شبکه ای با طول ۱۴ هزار کیلومتر قرار است به صورت دائم کنترل، مونیتورینگ و پردازش شبکه توزیع برق انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند طراحی سیستمی در حوزه سخت افزاری و هم نرم افزاری برای کنترل و رصد کامل شبکه توزیع برق هستیم، گفت: با این امکانات و در کمترین زمان ممکن می توان بر روی شبکه کنترل داشته باشیم. در حال حاضر بیشترین فاصله از مرکز کنترل برق ۳۰۰ کیلومتر است که در حداکثر زمان ۱۰ ثانیه می توان اعمال کنترل انجام دهیم.

مدیر دفتر فناوری های نوین شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اضافه کرد: حدود ۳۰۰ نقطه در شهرستان اصفهان از طریق اتوماسیون قابلیت فرمان و کنترل دارند که قرار است تا سال ۱۴۰۵ به ۱۶۰۰ نقطه افزایش یابد که این اقدامات موجب کاهش خاموشی ها می شود.

وی با بیان اینکه مرکز کنترل شبکه در یکی از نقاط حوزه ستادی قرار دارد و کارشناسانی از طریق سیستم های نصب شده بر روی شبکه اطلاعات را به صورت آنلاین مونیتورینگ و متناسب با نیاز، کلیدها قطع و وصل می شود، تاکید کرد: با این کار به راحتی بر روی شبکه مدیریت کنترل صورت می گیرد.

متقی پردازش اطلاعات الکتریکی شبکه به صورت آنلاین، تحویل برق باکیفیت، دائم و پایدار به مشترکان را یکی از وظایف مهم شرکت توزیع برق اصفهان دانست و گفت: باید با سیستم های هوشمند، آنلاین و به روز شبکه را پردازش کنیم تا بتوانیم با اقدامات مناسب ولتاژ خوب به مشترکان تحویل دهیم.

وی با  تاکید بر اینکه درحال حاضر هفت هزار نقطه شهر اصفهان به صورت کاملا آنلاین اطلاعات رصد می شود، پیش بینی کرد تا پایان سال به ۱۰ هزار نقطه افزایش یابد.

مدیر دفتر فناوری های نوین شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به سیستم تماس برعکس در شرکت توزیع برق اصفهان اشاره کرد و افزود: در این سیستم به جای اینکه کسی تماس بگیرد و قطعی برق را اعلام کند ما می توانیم در کمتر از یک دقیقه قطعی برق را تشخیص و تماس بگیریم و امیدواریم در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ بتوانیم این موضوع را در شرکت توزیع برق اصفهان برای نخستین بار در کشور پیاده سازی کنیم.

کد خبر 336098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.