منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟

"برخی کارها با مِهر علی قابل انجام است و برخی با تیغ علی، در غیر این صورت تنها شعار می دهیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، خطر افزایش آلاینده‌های موجود در هوای اصفهان این روزها به دغدغه‌ای عمومی تبدیل شده است به گونه‌ای که برخی بر این باورند این چالش زیست محیطی، اقلیم اصفهان را تحت تاثیر قرار داده و روز به روز نیز اثرات مخرب آن گریبان شهروندان، درختان و دیگر موجوات را بیش از پیش می‌گیرد.

۲۷ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی، حدود ۱۴ درصد سکته‌های مغزی و حدود ۱۶ درصد سرطان‌های ریه مربوط به آلاینده های هوا است در حالی که بنا بر اظهارات مسئولان هنوز متهمان تولید این آلاینده‌ها مشخص نیست و قرار است طی دو هفته آینده به دنبال مطالبه استاندار اصفهان از اداره کل حفاظت از محیط زیست استان نسخه‌ای جدید برای حل مشکل آلودگی هوای اصفهان پیچیده شود.

در این راستا خبرگزاری ایمنا با برگزاری میزگردی با موضوع «منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟» با حضور جمعی از مسئولان استان اصفهان به بررسی این چالش زیست محیطی پرداخته است.

 سیدرحمان دانیالی، مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در این میزگرد با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان تنها با مطالبه گری بحق و مشارکت مردم و اصحاب رسانه رفع می شود، اظهار کرد: اقدامات خوبی در چند سال اخیر درباره طرح جامع آلودگی هوا صورت گرفته و برنامه های راهبردی پیاده شده بسیار ارزنده بود. به عنوان مثال استفاده از گاز به جای مازوت در نیروگاه اصفهان مهم ترین اقدام بود و استاندار جدید هم طرح کاهش جامع آلودگی هوا را به خوبی ادامه می دهد، این مهم اعتبارات خاصی را می طلبد و با هزینه های فوق العاده ای باید اقدامات انجام شود.

همگی مقصریم

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: به نظر می رسد کم کاری مدیران و مردم در این میان مشهود است و همگی «دست در دست هم به بی مهری داده ایم تا اصفهان خویش را کنیم ویران» و این همان مشکل است، به عنوان مثال دوستان صنعتی می گویند شنیده ها حاکی از این است که ۷۰ درصد از آلودگی ناشی از خودرو است؛ این درحالی است که بخش حمل و نقل نیز عنوان می کند بخش دیگری مقصر است، اما همگی در این راه مقصریم

دانیالی با اشاره به سهم بندی منابع تولید آلایندگی گفت: ما سهم بندی های لازم را انجام داده ایم، سال ۹۲ تعداد موتورسیکلت ها ۵۰۰ هزار دستگاه بود، اما امروز ۱.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر در حال تردد است؛ با این حال دستگاه های اجرایی و نظارتی اقداماتی با همدیگر انجام داده اند و لازم است بین آنها اولویت بندی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: دو مطالبه خوب با حمایت شهرداری در دست کار است تا ابتدا «سیاهه آلایندگی» مشخص و دوم سهم بندی تولید ذرات معلق انجام شود. البته برخی طرح ها هم با دوستان اداره هواشناسی انجام می شود. در حال حاضر نباید صرفا در مورد آلودگی هوا مطالعه کنیم بلکه باید در کنار مطالعه، اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهیم، متاسفانه آلودگی هوا برای تمامی افراد مضراتی دارد، اما همه دستگاه های اجرایی باید بخواهند تا این معضل رفع شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به اینکه طرح های زیادی در این رابطه وجود داشته، اما نتیجه چه بوده است؟ گفت: باور غلط و اشتباهی که شکل گرفته این است که می پرسند محیط زیست چه کار کرد؟ البته اصحاب رسانه اطلاع رسانی خوبی می کنند، اما طرح های لازم جمع آوری شده است تا اجرا شود.

برخی دستگاه ها کوتاهی کردند

وی اضافه کرد: همگی باید بخواهند تا مشکل آلودگی رفع شود، در طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز مشخص شده شهرداری، اداره صنعت و معدن و ... چه کنند، اما  در بحث اجرا فعالیت های ارزنده ای صورت نگرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: استاندار اصفهان مطرح کرده تا دلایل نرسیدن به نقاط مثبت، مشخص شود، از دستگاه های اجرایی این مباحث را رسیدگی می کند. حقیقت این است که برخی از دستگاه ها نیز کوتاهی کرده اند، پیش از این آقای ظهرابی، مدیر کل سابق محیط زیست اقدامات خوبی انجام دادند، اما نهایتا همدلی لازم باید صورت گیرد تا کارها پیش برود.

دانیالی اضافه کرد: قرار است ۲۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اصفهان با کمک اداره کل هواشناسی راه اندازی شود، اما اگر همه خواهان تحقق هوای پاک باشند و اصحاب رسانه هم منطقی عمل کنند می توان امیدوار بود این مشکل رفع شود، همچنین نباید اقدامات مقطعی صورت گیرد، بلکه اقدامات باید ادامه‌دار باشد، حتی یک روز هم نباید در مقابله با آلودگی هوا کوتاهی شود

وی با اشاره به طرح های اداره محیط زیست گفت: ما اکنون از طرح های مقابله با آلودگی هوا عقب افتاده ایم و باید در این راه ضربتی عمل کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به پایش اقدامات دستگاه ها در موضوع آلودگی هوا افزود: این موضوع مطالبه ما نیز است و باید از فعالان محیط زیست در این راه استفاده کنیم، البته در حال حاضر دستگاه ها نظارتی هم به این موضوع ورود کرده اندطرح جامع آلودگی هوای اصفهان پیش زمینه ای برای موفقیت در زمینه های دیگر بود.

ما مسئولان هم مردم هستیم و دوستدار محیط زیست

وی در ادامه با اشاره به اینکه "ما مسئولان هم مردمیم و دوستدار محیط زیست هستیم" گفت: از رسانه ها انتظار داریم حرف دل ما مسئولان محیط زیستی را اطلاع رسانی کنند. نمی خواهیم محیط زیست را به مباحث سیاسی وارد کنیم چرا که همه بدبختی های  ما ربط دادن مسایل محیط زیستی به سیاست است و  این درحالی است که به گفته رهبر معظم انقلاب مشکلات زیست محیطی ناشی از کم کاری گروه سیاسی خاصی نیست.

دانیالی با بیان اینکه استاندار اصفهان بر این باور است که همه مسئولان باید مواظب رفتار و اعمال خود باشند، اضافه کرد: از این رو از همه مسئولان در خواست دارند که با وی هماهنگ شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در هنگام تصویب طرح ها "باید" گفته می شود و صحبتی از عملیاتی شدن این طرح ها دیده نمی شود،  گفت: سعی ما این است که بگوییم شاید و با این صحبت که نباید صرفا باید گفت موافق هستم.

وی تصریج کرد: وظیفه من این است که اطلاع رسانی کنم و شما اصحاب رسانه هم مطالبه کنید. اما خوب است برخی مطالب هم حلاجی شود.

توسعه  صنعت بس است

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه اول باید به این نتیجه رسید که توسعه صنعت بس است، گفت: این موضوع اول باید مشخص شود بعد اقدامات انجام شود، درحالی که امروزه در این باره دوگانگی وجود دارد.

دانیالی تصریح کرد: از ماست که برماست چرا که در حال حاضر  ۵۵ درصد صنایع و ۶۱ درصد صنایع بزرگ اصفهان در شش درصد از مساحت مرکزی اصفهان مستقر هستند.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تغییر کاربری های اراضی اصفهان گفت: به عنوان مثال محمود آباد و دولت آباد، علی رغم صورت های صحیح فعالیت قانونی مشکلات محیط زیستی را به همراه داشته اند. به طور کلی مناطقی که این کارگاه ها در آن حضور دارند کشش آلاینده های زیست محیطی را ندارد.

دانیالی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از تولید نفت کوره کاهش یافته است گفت: اما با این حال یک سوم نفت کوره مصرفی مربوط به شهرستان اصفهان، برخوار، شاهین شهر و میمه یعنی به میزان یک سوم کل مصرف سوخت است، این الاینده ها دقیقا جایی می سوزد که مقادیر زیادی از آلودگی وجود دارد، ما رتبه دوم تولید چهار تن فرآورده اصلی را کسب کرده ایم و حدود ۴۰ درصد از آنها در محدوده مرکزی مصرف می شود

وی اضافه کرد: اینکه گفته می شود تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر هیچ صنعتی وجود نداشته باشد در برخی مراکز رعایت نشده است.

آلودگی هوای اصفهان با مهر و تیغ علی برطرف می شود

دانیالی خطاب به استاندار اصفهان گفت: آقای مهرعلیزاده، برخی کارها با مِهر علی قابل انجام است و برخی با تیغ علی، در غیر این صورت تنها شعار می دهیم.

وی اضافه کرد: به واسطه تکلیف استاندار و سازمان محیط زیست کشور وظیفه ما شفاف سازی و اطلاع رسانی است و امیدواریم شما هم اطلاع رسانی دقیق داشته باشید و هدف انجام کار باشد.
وی در پایان شعری را قرائت کرد: هلاک ما به بیابان عشق خواهد بود/ کجاست مرد که با ما سر سفر دارد/ گر از مقابل شیر آید و از عقب شمشیر/ نه عاشق است که اندیشه از خطر دارد

مدیران در روزهای اخیر انواع متلک‌ها را شنیده‌اند

مجید بیجندی، مدیرکل هواشناسی استان اصفهان نیز در ادامه این میزگرد اظهار کرد: پارامترهای جوی، یکی از عوامل تأثیرگذار و مهم در افزایش و کاهش آلودگی هوا است، به همین دلیل پاییز خوبی را در سال جاری پشت سر نگذاشتیم.

وی با بیان اینکه اداره کل هواشناسی در سه حوزه پایش، هشدار و پیش بینی هوا فعال است، افزود: امیدوارم با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با محیط زیست، مردم در فضای متبوع تری تنفس کنند و علاوه بر همیاری این دستگاه‌ها، پارامترهای جوی هم شرایط بهتری را تا پایان سال فراهم کند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به بارش‌های برف و باران اخیر در اکثر مناطق کشور گفت: هواشناسی از چهار روز قبل از ورود این سامانه به کشور هشدارهای لازم را ارطلاع رسانی کرد و این در حالی است که باز هم برخی مسئولان و مردم بارش این برف را جزو حوادث غیر مترقبه تلقی کردند و کشور به دنبال این بارش‌ها به مدت چهار روز قفل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات ایجاد شده با بارش حدود نیم متری برف در کشور م عدم فراهم آمدن زیرساخت های لازم توسط مسئولان و مردم اتفاقاتی روی داد که منجر شد در شبکه های مجازی و در قالب پیامک و مجالس مختلف مسئولان متلک های مختلفی را بشنوند و این در حالی است که در حالی که در کشوری مثل کانادا که شش ماه از سال را شاهد بارش برف هستیم چنین مشکلاتی مشاهده نمی شود.

منابع آلاینده در طرح کاهش آلودگی هوا شناسایی نشده

بیجندی با تاکید بر استفاده از الگوهای پیشرفته دنیا برای کاهش آلاینده های جوی کشور و به ویژه استان اصفهان اظهار کرد: اینکه ما دوباره بخواهیم چرخ را بسیازیم عواقب ناگواری دارد و در واقع زمان را از دست می دهیم و ضروری است که در این زمینه الگوهای اجرا شده موفق را مورد اقبال قرار دهیم.

وی تصریح کرد: منابع آلاینده در طرح آلودگی هوا شناسایی نشده، مسئولان و دانشگاهیان در این خصوص یکبار هم به سازمان هواشناسی مراجعه نکرده اند و تنها به سایت این سازمان رفته و از اطلاعات غیرکاربردی استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: تجارب کشورهایی مثل برزیل و لندن در خصوص مبارزه با آلودگی هوا باید مورد توجه قرار گیرد و اتاق فکری با عنوان تغییر شرایط اقلیمی ایجاد شود، زیرا بدون اطلاع جامع از شرایط جوی، نمی توان تصمیمات مهمی در مورد وضعیت آلودگی هوا بگیریم.

فرهنگسازی در حوزه آلودگی هوا مغفول مانده

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه انسان محیط زیست را از بین برده و در بعضی نقاط جهان تاکنون اقدامات خوبی برای جلوگیری از ادامه نابودی ها انجام شده است، گفت: امروز یکی از بزرگترین ابر کامپیوترهای استان در سازمان هواشناسی موجود است، اما نیاز به ورودی های تخصصی داریم که در حال حاضر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بر این باوریم که فرهنگسازی حلقه فراموش شده در حوزه منشاء آلودگی هوا است چرا که هنوز نتوانسته ایم بستر مطالبات عمومی را برای مردم فراهم کنیم و مصداق این مدعا نیز آمار بالای خودروی تک سرنشین در شهر اصفهان است که باید مورد بازبینی قرار گیرد.

بیجندی تاکید کرد: مصرف آب متناسب با اقلیم منطقه نیست، در حالی که ایران سردمدار استفاده از قنات بوده، اما امروزه در این جایگاه قرار ندارد.

وی با بیان اینکه امروزه باید کارشناسان مردم شناس و جامعه شناس و سمن های مردم نهاد به کمک هواشناسی بیایند، افزود: کشاورزان نیز مثل اداره کل هواشناسی همیشه چشم به آسمان دارند و سازمان هواشناسی طی دو ماه ۴۷۲ میلیارد تومان به کشاورزان کمک کرده است.

بدون تعارف صحبت کردن، به معنای عنوان نام متهمان نیست

وی اضافه کرد: مردم و مسئولان دو کفه بسیار مهم در حوزه هواشناسی هستند، اما الزاما بدون تعارف صحبت کردن به معنای بیان اسامی خاصی به عنوان متهم  و مقصر نیست.

بیجندی گفت: جانمایی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در هر شهر مختلف بوده و نتایج آن به صورت لحظه ای اعلام  می شود، اما نتایج اداره محیط زیست میانگین ۲۴ ساعت گذشته است به همین دلیل باعث می شود اختلافاتی در این خصوص به وجود بیاید که البته چندان زیاد نیست، اما برخی از رسانه ها در این خصوص تیتر می زنند: "توافقی در این خصوص انجام شده تا آمارهای هواشناسی و نتایج محیط زیست با هم منطبق شود."

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: برای نخستین بار آموزش خبرنگاران در حوزه تخصصی برگزار شده و مرکز مدیا هواشناسی در کل استان فعال است.

وی با بیان اینکه امروز صد و هجدمین جلسه تهک آلودگی هوا با حضور ۱۸ نهاد مرتبط با آلودگی هوا در هواشناسی برگزار شد، گفت: طرح "هوایار" با همکاری آموزش و پروش آغاز شده و برنامه تخصصی با همکاری صدا و سیمای استان نیز کلید خواهد خورد، البته به طور قطع متولی محیط زیست اداره کل محیط زیست نیست، بلکه تک تک مردم و مسئولان هستند و هرکس باید تولی‌گری خود را حفظ کند.

تعطیل کردن مدارس در روزهای آلوده هنر نیست

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ادامه این میزگرد اظهار کرد: مرکز بهداشت استان مدعی سلامت عموم مردم است و تنها گفتن اینکه "هوا بد است و مدارس و دستگاه‌ها را تعطیل کنیم" هنر نیست.

وی افزود: برای جلسه‌ای به تهران رفته بودم و در برف گرفتار شدم و آنجا بود که دریافتم با کارهای پیش پا افتاده و ساده می‌توانیم بحران‌ها را رفع کنیم، اما نه مسئولان اجرایی نسبت به موضوع هوشیار بودند و نه مردم را خوب به کار گرفتند. حتی یک نفر در تهران مثل سنت قدیم با پارو برای کنار زدن برف به میدان نیامد و در جاده و بزرگراه‌ها هم رانندگان زنجیر چرخ نبسته بودند، اما در مقابل مشغول ناسزا گفتن به مسئولان شدند.

حیدری ادامه داد: اگر روزی ۱۵۰ خودرو در کشور شماره‌گذاری می‌شود مسئولان باید برای احداث پارکینگ خودروها، برطرف کردن نیازهای مردم، اجرای دولت الکترونیک و ... برنامه داشته باشند. از طرف دیگر، در جلسات کمیته بحران، این موضوع مطرح می شود که بیشتر شهروندان در روزهای تعطیل به دلیل آلودگی هوا برای انجام کارهای عقب‌افتاده از خانه خارج می شوند؛ رعایت کردن تمام این موارد به یکدیگر ارتباط دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ایرانی‌ها باید نقش مشارکتی خود را عمیق‌تر ایفا کنند، گفت: در روزهای آلوده بیشتر بار کنترل ترافیک شهر بر دوش مرکز کنترل ترافیک اصفهان است و امید می رود شهرداری اصفهان بودجه بیشتری را به این بخش تخصیص دهد.

حیدری اظهار کرد: در جلسه مدیران سلامت کشور، رییس سازمان محیط زیست از مافیای خودرو گله می‌کند و می‌گوید می‌دانیم خودروهای داخلی شرایط خوبی ندارد. همه دنیا به سمت توسعه می‌رود و کشورهای توسعه یافته خیلی بدتر از ما زمین‌گیر شدند، اما راه‌کارهایی را پیش گرفتند که در حال حاضر به کشورها و شهرهای پاک تبدیل شده‌اند. آنها برای خودرو، سوخت، رفتارهای مرم، تسهیلات و ... برنامه‌ریزی کردند و فقط محیط زیست را مقصر ندانستند.

وی تأکید کرد: بدتر از همه اینکه، فضای مجازی شیوه زندگی مردم را به شدت مخدوش کرده و جالب این است که فرد متخلف، با جسارت در فضای مجازی به پلیس توهین می‌کند، اما کسی به او نمی‌گوید که با چه حقی به دلیل اعمال قانون به پلیس بی‌احترامی می‌کند؟ باید دو طرف این موضوع را ببینیم. مردم هم باید همکاری کنند و از طرف دیگر، مسئولان باید برنامه بلندمدت و عمقی داشته باشند تا زیرساخت‌ها را فراهم کنند و اولویت هزینه‌ها به سمت موضوعاتی مانند خشسکسالی، وضعیت اقلیمی، آلودگی هوا و ... برود که دغدغه ما است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در روزهایی که به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود، مردم در تماس با ما عنوان می‌کنند که مدارس را تعطیل کرده‌اید، اما امروز فلان مدرسه دانش آموزان را به ورزش برده است و مدارس تیزهوشان به دلیل اینکه مدرسه برتر هستند، دانش‌آموزان را به برنامه فوق برنامه برده‌اند. چرا بچه‌ها باید به مدارسی بروند که نزدیک محل سکونتشان نیست و چرا مثل قدیم هر دانش آموز به مدرسه نزدیک منزل خود نمی‌رود که روزانه هزار اتومبیل در شهر در حال رفت و آمد باشند، فقط به خاطر اینکه دانش‌آموزان را از مدارس به منزل ببرند. ضمن اینکه این موضوع باعث ایجاد اختلاف طبقاتی و برهم زدن سلامت روان می‌شود.

۱۵ درصد مرگ و میر اصفهانی‌ها ناشی از آلودگی هوا است

حیدری ادامه داد: تعطیلی مدارس چه سود اقتصادی، اجتماعی و ... دارد؟ باید اقدامات زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هوای اصفهان دارای فلزات سنگین و آهن است و چند درصد از سرطان‌ها مربوط به آلودگی هوا است، گفت: در تحقیقاتی که انجام شده، ۱۵ درصد مرگ و میر اصفهانی‌ها ناشی از آلودگی هوا است. نرم‌افزاری که توسط سازمان جهانی بهداشت طراحی شده و در اختیار وزارت بهداشت، شهر اصفهان و سایر کلانشهرها قرار گرفته است، میزان پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها نسبت به جمعیت در بازه زمانی مشخص و در زمان آلودگی هوا را می‌سنجند و با سال گذشته مقایسه می‌کنند که این یک کار مشترک بین معاونت بهداشت و درمان و مرکز تحقیقات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: روزانه ۱۱ هزار لیتر هوا نفس می‌کشیم که فیلتر ریه‌ها تا حدی می‌تواند آن را پالایش کند. هر چه ذرات ریزتر شود، عمق نفوذ ریزگردها بیشتر می‌شود که سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل می کند.

 ۷.۶درصد کل مرگ و میرها مربوط به آلودگی هواست

وی اظهار کرد: ثابت شده است زمانی که به مدت طولانی با آلاینده‌های هوا و به خصوص با ذرات معلق هوا سر و کار داریم، حدود سه، چهار درصد عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های ناشی از تنفس مربوط به ذرات معلق در هوا است و افرادی که زمینه بیماری‌های تنفسی داشته باشند بروز این بیماری‌ها یا به صورت حاد است یا در گذر زمان به صورت مزمن در می‌آید که بیمار باید از اسپری استفاده کند.

حیدری افزود: حدود ۲۷ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی، حدود ۱۴ درصد سکته‌های مغزی و حدود ۱۶ سرطان‌های ریه مربوط به آلاینده های هوا است. در موسسه بیماری‌های جهانی  آورده شده است که به طور کلی ذرات معلق موجود در هوا عامل ۷.۶درصد کل مرگ و میرها است و حدود ۴.۲درصد از سال‌های عمر از دست رفته مرتبط با آلاینده‌ها است بنابراین هرچه میزان هوای پاکی که در اختیار داشته باشیم بیشتر باشد عمر از دست رفته بیشتری را صید کرده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه محققان به خصوص در اصفهان تحقیقات گسترده‌ای بر روی کودکان زیر دو سال انجام داده‌اند، تأکید کرد: تأثیر آلاینده‌های هوا در به دنیا آمدن زودرس نوزادان ثابت شده است که نتیجه آن مستعد بودن این نوزادان برای بسیاری از بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و مسائلی از این قبیل می‌شود. زمانی که ذرات معلق موجود در هوا به لایه داخلی عروق بدن وارد می‌شود در آینده باعث بروز بیماری‌هایی از قبیل سکته‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

آلودگی هوا عامل ثانویه‌ای در بروز بیماری ام. اس است

حیدری تصریح کرد: ثابت شده است که آلودگی هوا در کلانشهرها عامل ثانویه‌ای در بروز بیماری ام. اس است چون آلودگی هوا مانع از تابش اشعه خورشید می‌شود. کمبود ویتامین "D" زمینه ایجاد بیماری‌هایی مثل ام. اس، سرطان، دیابت است و باید این کمبود با مصرف دارو در بزرگسالان جبران شود.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت ۴۰ هزار سفیر در ارائه مطالب مربوط به حوزه سلامت و شیوه زندگی و در اختیار قرار دادن آن‌ها به دوستان و خانواده‌های خود با ما همکاری می‌کنند. در کنار این موضوع نیز اخیراً کاری را با صدا و سیما شروع کرده‌ایم چون رسانه‌ها را خیلی مؤثر ندیده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مطالبات استاندار، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید با تمام ظرفیت خود برای حل مسئله کاهش آلودگی هوا اقدام کنند و در شأن مشکل قدم بردارند و تمامی دستگاه‌ها باید ذیل مدیریت محیط زیست همکاری کنند.

حیدری با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در دانشگاه‌ها رویکرد اعضای هیأت علمی را تغییر دهیم، گفت: استادان دانشگاه‌ها باید به مسائلی که مردم با آن مشکل دارند بپردازند نه اینکه تنها دغدغه ارتقای سطح خود را داشته باشند.

وی تأکید کرد: هنر رسانه‌ها است که از مردم هم غافل نشوند و همان طور که به نقش دستگاه‌ها بیشتر از گذشته می‌پردازند باید به نقش مردم در کاهش آلودگی هوا نیز بپردازند.

تمرکز آلاینده ها در اصفهان آزار دهنده است

بابک صادقیان، رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه برنامه جامع با عنوان «کاهش آلودگی هوا» در دی ماه سال ۹۲ تصویب و از ابتدای سال ۹۳ در اصفهان اجرایی شد، اظهارکرد: در این برنامه ۳۸ اقدام اساسی در هشت محور برای هشت شهرستان و ۴۰ نقطه شهری در استان اصفهان برنامه ریزی شد که بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند.

وی تصریح کرد: بیشترین اقدامات این برنامه در محورهای حمل و نقل و مدیریت ترافیک، سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی و منابع ثابت آلاینده پیش بینی شده است.

رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مهمترین اهداف برنامه کاهش پایدار آلودگی هوا در اصفهان را کاهش روزهای ناسالم و افزایش تعداد روزهای سالم عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح در سه دوره ۱۰ ساله، پنج ساله و دو ساله پیش بینی شده که بنا به اذعان مسئولان استان در مدت اجرای این برنامه تعداد روزهای ناسالم هوا بسیار کاهش یافت، اما در این برنامه جای مطالعات به روز خالی بود.

ظرفیت خودرویی و ساخت و ساز اصفهان اشباع شده است

وی یادآور شد: افزایش مهاجرت ها در آلودگی هوای شهر اصفهان تاثیر گذار است، بارگذاری جمعیتی و صنعتیِ فراتر از ظرفیت محیط زیست، منطقه اصفهان را تهدید می کند و در راستای رفع این مشکلات مجلس و دولت باید وارد میدان شوند.

صادقیان تاکید کرد: ظرفیت شهرها نامحدود نیست، امروزه ظرفیت شهر اصفهان از نظر جمعیتی و خودرویی اشباع شده و تا زمانی که زیرساخت های فرهنگی فراهم نشود نمی توان امیدوار بود سایر اقدامات نتیجه بخش باشد.

وی با بیان اینکه امروزه در شهر اصفهان تمرکز آلاینده ها مسأله ای آزار دهنده است، گفت: طبق برآوردهای علمی، منطقه ای که در طول سال دارای بیش از ۵۰ درصد شرایط آرام برای وزش باد باشد، جای مناسبی برای تمرکز واحدهای صنعتی بالقوه آلاینده نیست.

رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد با اقدامات انجام شده افزایش تعداد روزهای سالم هوای شهر اصفهان بیشتر از سایر شهرهای کشور بوده است.

وی یادآور شد: نیروگاه‌های منتظری و اصفهان در سال ۹۲ با مصرف روزانه ۱۵ میلیون لیتر مازوت، سهم حدود ۲۱ درصدی در آلودگی هوا داشته اند که خوشبختانه با تغییر سوخت و استفاده از گاز طبیعی، روزانه از انتشار بیش از ۱۷۰۰ تن انواع آلاینده ها از این دو نیروگاه جلوگیری به عمل آمد.

تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم

صادقیان ادامه داد: توزیع سوخت یورو ۴ تاثیر مناسبی در کاهش آلودگی در بخش حمل و نقل داشته است، البته در مجموع تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم، در واقع به دلیل تنوع، تعدد منابع آلاینده و تاثیر متغیرهای مختلف و پیچیدگی موضوع آلودگی هوا و همچنین موانع و مشکلات گسترده موجود، برخی اقدامات انجام شده دیده نمی شود.

رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: امروزه مردم به سمت دو ماشینه شدن رفته اند که اجرای طرح زوج و فرد را تحت تأثیر قرار داده است، البته این طرح کسری از شهر اصفهان را در برمی گیرد و تنها در هسته مرکزی شهر تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ سازی وجود نداشته باشد، مردم باز هم خودروهای خود را بیرون می آورند به همین دلیل طرح ال. ای . زد در دستور کار قرار گرفت تا محدودیت برای خودروهایی که فاقد استانداردهای جهانی هستند، اجرایی شود.

صادقیان تاکید کرد:  باید استانداردهای فیزیکی و کیفی در ارتباط با سوخت های موجود را در نظر بگیریم و کیفیت بنزین را مورد بررسی قرار دهیم، اما مواردی که باعث اختلاف با اداره استاندارد شده مربوط به میزان بخار و کیفیت اکتان سوخت است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان های صنعتی دچار مشکل هستیم، البته منتظر مصوبات دولت نبوده ایم وبرنامه جامع کاهش آلودگی هوا از سال ۹۲ آغاز شده و جلسات متعددی با دستگاه های مرتبط همچون شهرداری و اداره استاندارد و نظام مهندسی برگزار شده است.

۷۰ درصد از ظرفیت مراکز معاینه فنی خودروی اصفهان بلا استفاده است

جمشید جمشیدیان، رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان نیز که یکی از مهمانان این میزگرد بود، اظهار کرد: معاینه فنی خودروها حوزه اجرای سیاست های دولت، مجلس و حفاظت محیط زیست است و ما موظف به اجرای سیاست‌های تعریف شده هستیم. بی شک فعالیت ستاد معاینه فنی خودروها در اجرای بهینه عملیات معاینه فنی می‌تواند در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نقش بسزایی داشته باشد.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان ادامه داد: معاینه فنی سابقه ای ۹۰ ساله دارد، در گذشته تشخیص کارشناسان این بود که چون خودرو مورد استفاده افراد جامعه است باید از نظر ایمنی و آلودگی مورد پایش قرار گیرد، البته ما باید برای انجام معاینه فنی خودروها بستر سازی کنیم.

وی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی از سال ۸۵ در شهر اصفهان راه اندازی شد، گفت: در حال حاضر در شهر اصفهان ۹ مرکز مکانیزه معاینه فنی با ۱۴ خط و ظرفیت ۷۰۰ هزار خودرو فعال است اما نکته قابل توجه اینکه در سال تنها حدود ۱۲۵ هزار خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه می کنند.

جمشیدیان تاکید کرد: در حال حاضر در بهترین وضعیت تنها از ۳۰ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خودروهای شهر استفاده می‌شود و ۷۰ درصد ظرفیت‌ها بلا استفاده است در حالی که می توانیم به صورت ۲۴ ساعته خدمت رسانی کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم تنها دستگاه‌های اجرایی نمی تواند همه کارها را به دوش بکشند، بلکه مردم نیز باید حساسیت ها را بیشتر درک و احساس مسئولیت کنند.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان گفت: بارها مشاهده کرده ایم که به دلیل آلودگی هوا مدارس تعطیل می شود اما باز هم ترافیک در خیابان ها و معابر شهر سنگین است و این موضوع تأمل انگیز است.

وی با بیان اینکه ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان مجری استانداردهایی است که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با آلودگی هوا اعلام می شود، گفت: استانداردهای ایمنی خودرو بر اساس شاخص های تعیین شده در سامانه سیمفا قرار می گیرد، البته در شهر اصفهان به شدت نظارت انجام می شود تا معاینه فنی به صورت درست انجام شود.

جمشیدیان افزود: طی سال گذشته ۳۸ درصد خودروها به دلیل آلودگی در مراحل معاینه فنی مردود شدند، در حالی که  امسال این آمار به ۴۳ درصد مردودی طی  ۹ ماه رسیده است. سال گذشته بیشترین نقص فنی خودرو در سیستم ایمنی به ویژه ترمز بود اما امسال  با سخت گیری های اعمال شده میزان آلایندگی خودرو  را بیشتر مورد توجه قرار داده ایم.

آلودگی هوا مختص اصفهان یا ایران نیست

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان با بیان اینکه در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اقدامات خوبی انجام و حاصل آن رضایت بخش بوده است، تصریح کرد: آلودگی هوا مختص اصفهان یا کشور ایران نیست، بلکه بسیاری از شهرهای دنیا امروزه با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند، در شهرهای بزرگ به دلیل بارگذاری بیش از حدی که انجام می شود آلودگی هوا، خاک و آلودگی آب های زیرزمینی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: علیرغم ظرفیتی که در شهر اصفهان وجود دارد، مراجعه رانندگان برای معاینه فنی خودروها زیاد انجام نمی شود، وقتی الزامات و سخت گیری ها اعمال می شود، افراد به مراکز معاینه فنی شهرهای اطراف مراجعه می کنند، غافل از اینکه سامانه سیمفا در تمام مراکز یک قانون مشخص است.

جمشیدیان  با اشاره به کارکرد سامانه سیمفا، اظهارکرد: زمانی که خودرو وارد مرکز معاینه فنی می‌شود، دوربین‌های پلاک‌خوان پلاک خودرو را خوانده و به سامانه سیمفا ارسال می‌کنند و در مسیر بعد اطلاعات خودرو از طریق این سامانه از سرور پلیس راهور استعلام می‌شود و پس از آن مراحل لازم را برای دریافت بعدی معاینه فنی خودرو طی می‌کند.

وی ادامه داد: اگر اطلاعات خودرو منطبق باشد در مراکز معاینه فنی پذیرش خواهد شد. تمامی دستگاه‌های موجود در مراکز معاینه فنی مکانیزه هستند و عامل انسانی در آن دخالتی ندارد و تمامی اطلاعات به سیمفا منتقل و براساس استانداردهای شورای عالی محیط زیست و سازمان ملی استاندارد مطابقت داده می‌شود.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان افزود: اگر اطلاعات با هم تطابق داشته باشد اجازه صدور گواهی معاینه فنی داده می‌شود و در غیر این صورت رد خواهد شد و هیچ گونه دخالت انسانی انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه شمار سیستم های مکانیزه کیفیت معاینه فنی خودروها افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر تمامی شاخص‌های سنجش و حدود مجاز آلایندگی و استانداردها در تمامی مراکز معاینه کشور یکسان و تابع یک استاندارد است.

روزانه ۱۸ هزار مورد تخلف در محدوده زوج فرد اتفاق می افتد

وی در خصوص معاینه فنی خودروهای سنگین اظهارکرد: ستاد معاینه فنی خودروهای فرسوده شهرداری متولی خودروهای سبک و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و اداره کل حمل  ونقل جاده ای متولی معاینه فنی خودروهای سنگین است.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان به اجرای طرح زوج و فرد خودروها اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح از پیشنهادات قانونی است که مصوبات شورای حمل  و نقل و ترافیک استان را دارد، این طرح از سال ۹۱ در شهر اصفهان عملیاتی شد و تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان داشته است.

وی افزود: وقتی در یک روز ۱۸ هزار رکورد ثبت تخلف در محدوده طرح زوج و فرد شهر اصفهان داریم، غیر از موتورسیکلت ها که سهم زیادی در آلودگی هوای شهر دارند، می توان به شدت بحران پی برد.

جمشیدیان اظهارکرد: در محدوده ترافیکی اصفهان ۲۳ معبر اصلی داریم اما تعداد خودروهایی که وارد کوچه پس کوچه ها می شوند، بسیار زیاد است.

 وی با اشاره به انجام معاینه فنی خودروهای سنگین در شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: از سال گذشته طرح راه اندازی مراکز معاینی فنی خودروهای سنگین پیشنهاد شد، این مرکز به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین کشور در اصفهان در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

۱۲ درصد از خودروهای موجود در اصفهان فرسوده اند

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا سن فرسودگی خودروهای شخصی ۲۰ سال در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: ۹۰ هزار خودروی بالای ۲۰ سال یعنی خودروهای فرسوده در شهر اصفهان تردد  می کنند، در واقع از یک میلیون خودرو در حال تردد شهر اصفهان، ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو(۱۲ درصد) فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند.

جمشیدیان تصریح کرد: دوربین های ثبت تخلف محدوده زوج و فرد از ۱۴ آذرماه سال جاری با زیرساخت ها سیمفا و با هماهنگی پلیس راهور، علاوه بر جریمه ورود غیر قانونی به محدوده، خودروهای فاقد معاینه فنی را نیز جریمه می کنند.

وی تاکید کرد: شهر ایده آل باید ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد و جمعیت بالاتر از آن کیفیت خدمات را دچار نقصان خواهد کرد، بنابراین مردم باید همراهی و رسانه ها باید مطالبه گری کنند.

همه مقصریم، سهم ها مهم نیست

نورالله میرغفاری مدیرگروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ادامه این میزگرد، اظهار کرد: از زمان رشد و توسعه صنعتی شهرها شاهد این معضلات بوده ایم، درحالی که طی این سال ها اقدامات لازم برای پیشگیری از این مشکلات صورت نگرفته بود، اما اکنون امکان رفع این معضلات وجود دارد و می توان با برنامه ریزی و اقدامات اصلاحی و به کمک فناوری‌های نوین وضعیت موجود را بهبود بخشید.

مدیر گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه صحبت کردن با تعارفات ارزشی ندارد و چرا مقصران اصلی این موضوع را اعلام نمی کنید، با توجه به اینکه بیشترین مراجعات بیمارستانی ناشی از آلودگی هوا است، گفت: همه ما مقصریم و سهم ها نیز مهم نیست.

میرغفاری با اشاره به طرح‌های مطالعاتی کاهش آلودگی هوا ادامه داد: طرح‌های دانشگاهی مورد استقبال تعداد زیادی از دانشجویان قرار می گیرد.

وی در واکنش به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه این طرح ها بدون مطالعه از سوی اساتید تنها ویراستاری می شود و صحت آنها بررسی نمی شود، گفت: این صحبت منصفانه نیست.

ای کاش راهکاری هم مطرح می شد

میرغفاری با اشاره به اینکه امید است این گونه جلسات باعث شود با هم بهتر گفتگو کنیم افزود: متاسفانه بسیاری از مشکلات ما ناشی از همین عدم گفتگوهاست.

وی با اشاره به بازنگری رشته محیط زیست در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: درسی تحت عنوان رسانه و محیط زیست در دانشگاه تدریس می شود تا شاهد بهبود اوضاع محیط زیست باشیم.

مدیرگروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه باید تهدیدها به فرصت تبدیل شود، تصریح کرد: ای کاش به جای طرح مباحث لازم و خوب آسیب شناسی و مقصر شناسی، راهکار های لازم هم مطرح می شد.

میرغفاری تصریح کرد: بهتر است آقای دانیانی این مهم را پیگیری می کردند. طرح جامعه محیط زیست مبتنی بر پایش و کنترل محیط زیست است و اکثر کشورها به جای مقابله در حال پیشگیری هستند، همچنین استانداردها نیز باید مورد بازنگری قرار گیرند.

وی اظهار کرد: استاندارد های متعلق به چند دهه قبل است و اصلاح این موارد وضعیت آینده را بهبود می بخشد، البته برنامه های قبلی باید با توجه بیشتری پیگیری شود.

کد خبر 336092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    0 1
    فقط یک روز پالایشگاه و ذوب آهن و فولاد هوا را آلوده نکنند مشخص میشه منشا آلودگی از کجاست به خصوص مصرف آب زاینده رود در ذوب آهن و فولاد