ایران در کنوانسیون پالرمو دارای حق تحفظ است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا گفت: تصویب کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته‌ فراملی(پالرمو) در مجلس با در نظر گرفتن «شروط تحفظ» صورت گرفته است؛ یعنی ایران می تواند خود را از برخی مواد کنوانسیون مستثنا کند.

مسعود همت با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون پالرمو به خبرنگار ایمنا گفت: تصویب کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی و کنوانسیون پالرمو در مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۴/۱۱ /۹۶ صورت پذیرفت که این کنوانسیون در قالب لایحه توسط هئیت وزیران به مجلس ارائه شد.

وی افزود: نکته مهم آن است که تصویب مجلس با در نظر گرفتن شروط تحفظ صورت گرفته است؛ به عبارت دیگر جمهوری اسلامی ایران می تواند در خصوص برخی از مواد کنوانسیون برای خود قائل به حق استثناء (reservation) شود.

همت با اشاره به اینکه کنوانسیون پالرمو در سال ۲۰۰۰ در جلسه پنجاه و پنجم نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، افزود: این کنوانسیون از سال ۲۰۰۳ لازم الاجرا شده و تاکنون ۱۷۹ کشور به آن پیوسته اند.

این استاد حقوق دانشگاه آزاد تصریح کرد: کنوانسیون پالرمو در خصوص جرایم سازمان یافته فراملی است و در فضای حقوق کنوانسیون های فراملی مورد بررسی قرار می گیرد.

همت در رابطه با ضرورت های الحاق ایران به این کنوانسیون بین المللی خاطر نشان کرد: در درجه نخست پیوستن ایران جهت ارتقای نظام عدالت کیفری در جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با جرایم سازمان یافته در سطح بین المللی ضروری است. در درجه دوم حمایت از حق حاکمیت دولت مستلزم پیوستن به این کنوانسیون بود؛ چرا که در آن به ایجاد بستر لازم جهت همکاری بین المللی در رابطه با پیگرد قضایی، مصادره اموال و استرداد مجرمین پرداخته شده است.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که دامنه شمول کنوانسیون صرفا محدود به جرایم به قصد انتفاع مالی و یا مادی است و موضوعات ذیل آن مربوط به جرایم سازمان یافته فراملی از جمله انواع قاچاق مانند مواد مخدر، انسان، مهاجران غیر قانونی و قاچاق اموال و آثار فرهنگی و تاریخی و عواید مالی ناشی از آن است و به هیچ وجه ناظر به جرایم تروریستی و تامین مالی تروریسم نیست.

کد خبر 336060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.