صادقیان: تمرکز آلاینده ها در اصفهان آزار دهنده است

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بارگذاری جمعیتی و صنعتی فراتر از ظرفیت، محیط‌زیست منطقه اصفهان را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بابک صادقیان صبح امروز در میزگردی با عنوان «منشأ آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟» به میزبانی خبرگزاری ایمنا، با اشاره به اینکه برنامه جامع با عنوان «کاهش آلودگی هوا» در دی ماه سال ۹۲ تصویب و از ابتدای سال ۹۳ در اصفهان اجرایی شد، اظهارکرد: در این برنامه ۳۸ اقدام اساسی در هشت محور برای هشت شهرستان و ۴۰ نقطه شهری در استان اصفهان برنامه ریزی شد که بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند.

وی تصریح کرد: بیشترین اقدامات این برنامه در محورهای حمل و نقل و مدیریت ترافیک، سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی و منابع ثابت آلاینده پیش بینی شده است.

رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مهمترین اهداف برنامه کاهش پایدار آلودگی هوا در اصفهان را کاهش روزهای ناسالم و افزایش تعداد روزهای سالم عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح در سه دوره ۱۰ ساله، پنج ساله و دو ساله پیش بینی شده که بنا به اذعان مسئولان استان در مدت اجرای این برنامه تعداد روزهای ناسالم هوا بسیار کاهش یافت، اما در این برنامه جای مطالعات به روز خالی بود.

وی یادآور شد: افزایش مهاجرت ها در آلودگی هوای شهر اصفهان تاثیر گذار است، بارگذاری جمعیتی و صنعتیِ فراتر از ظرفیت محیط زیست، منطقه اصفهان را تهدید می کند و در راستای رفع این مشکلات مجلس و دولت باید وارد میدان شوند.

صادقیان تاکید کرد: ظرفیت شهرها نامحدود نیست، امروزه ظرفیت شهر اصفهان از نظر جمعیتی و خودرویی اشباع شده و تا زمانی که زیرساخت های فرهنگی فراهم نشود نمی توان امیدوار بود سایر اقدامات نتیجه بخش باشد.

وی با بیان اینکه امروزه در شهر اصفهان تمرکز آلاینده ها مسأله ای آزار دهنده است، گفت: طبق برآوردهای علمی، منطقه ای که در طول سال دارای بیش از ۵۰ درصد شرایط آرام برای وزش باد باشد، جای مناسبی برای تمرکز واحدهای صنعتی بالقوه آلاینده نیست.

رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد با اقدامات انجام شده افزایش تعداد روزهای سالم هوای شهر اصفهان بیشتر از سایر شهرهای کشور بوده است.

وی یادآور شد: نیروگاه‌های منتظری و اصفهان در سال ۹۲ با مصرف روزانه ۱۵ میلیون لیتر مازوت، سهم حدود ۲۱ درصدی در آلودگی هوا داشته اند که خوشبختانه با تغییر سوخت و استفاده از گاز طبیعی، روزانه از انتشار بیش از ۱۷۰۰ تن انواع آلاینده ها از این دو نیروگاه جلوگیری به عمل آمد.

تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم

صادقیان ادامه داد: توزیع سوخت یورو ۴ تاثیر مناسبی در کاهش آلودگی در بخش حمل و نقل داشته است، البته در مجموع تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم، در واقع به دلیل تنوع، تعدد منابع آلاینده و تاثیر متغیرهای مختلف و پیچیدگی موضوع آلودگی هوا و همچنین موانع و مشکلات گسترده موجود، برخی اقدامات انجام شده دیده نمی شود.

رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: امروزه مردم به سمت دو ماشینه شدن رفته اند که اجرای طرح زوج و فرد را تحت تأثیر قرار داده است، البته این طرح کسری از شهر اصفهان را در برمی گیرد و تنها در هسته مرکزی شهر تأثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: اگر فرهنگ سازی وجود نداشته باشد، مردم باز هم خودروهای خود را بیرون می آورند به همین دلیل طرح ال. ای . زد در دستور کار قرار گرفت تا محدودیت برای خودروهایی که فاقد استانداردهای جهانی هستند، اجرایی شود.
صادقیان تاکید کرد:  باید استانداردهای فیزیکی و کیفی در ارتباط با سوخت های موجود را در نظر بگیریم و کیفیت بنزین را مورد بررسی قرار دهیم، اما مواردی که باعث اختلاف با اداره استاندارد شده مربوط به میزان بخار و کیفیت اکتان سوخت است.
وی خاطرنشان کرد: در شهرستان های صنعتی دچار مشکل هستیم، البته منتظر مصوبات دولت نبوده ایم وبرنامه جامع کاهش آلودگی هوا از سال ۹۲ آغاز شده و جلسات متعددی با دستگاه های مرتبط همچون شهرداری و اداره استاندارد و نظام مهندسی برگزار شده است.

کد خبر 336059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.