بسته خبری؛ رویکرد ترامپ به سازمانها و توافقات بین المللی

رییس جمهور آمریکا در طول یکسال فعالیت خود در کاخ سفید رویه خصمانه و منفعت طلبانه ای در قبال سازمانها و توافقات بین المللی در پیش گرفته و از هر توافقی که به نفع کشورش نمی دانسته خارج شده است.

به گزارش ایمنا، دونالد ترامپ اول خرداد ماه سال جاری(۱ ژوئن ۲۰۱۷) اعلام کرد که آمریکا - یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده محیط زیست جهان - معاهده تغییرات اقلیمی پاریس را ترک می‌کند. ترامپ خواهان مذاکره مجدد درباره این معاهده یا گفت‌وگو با کشورهای دیگر برای رسیدن به یک توافق جدید «منصفانه» شده است.

رییس جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی سال گذشته بارها وعده داده بود که اگر قدرت را در دست بگیرد، ایالات متحده را از توافق پاریس - که در پی تلاش دیپلماتیک دولت باراک اوباما و در سال ۲۰۱۵ میلادی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای منعقد شد - خارج می کند.

ترامپ در توضیح دلایل خارج کردن کشورش از پیمان پاریس گفت که معاهده مذکور محدودیت‌های اقتصادی شدیدی برای شهروندان آمریکا ایجاد می‌کند، به بهبود وضع محیط زیست منجر نمی‌شود و هدف آن توزیع ثروت آمریکا به نفع کشورهای دیگر است.

 توافق پاریس کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای به میزان ۳۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ دعوت می‌کند. تاکنون ۱۹۵ کشور به توافق پاریس پیوستند و فقط سوریه و نیکاراگوئه به آن ملحق نشده اند.

یونسکو ضد اسرائیلی است

همچنین در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ نیز آمریکا در اعتراض به آنچه «جانبداری ضداسرائیلی» خواند، از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو، خارج شد. این در حالی است که ایالات متحده از جمله کشورهایی است که در تاسیس یونسکو در سال ۱۹۴۵، پس از جنگ جهانی دوم نقش داشته است. البته این بار اول نیست که آمریکا از عضویت یونسکو خارج می شود؛ پیشتر در سال ۱۹۸۴ رونالد ریگان، رییس جمهوری وقت این کشور نیز نزدیکی زیاد از حد یونسکو با اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی را بهانه خروج از این سازمان بین المللی کرد. بدین ترتیب ایالات متحده از این سازمان خارج شد و هجده سال بعد و در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش بار دیگر به یونسکو پیوست.

در سال ۲۰۱۱ ایالات متحده آمریکا در اعتراض به عضویت فلسطین در یونسکو، تصمیم گرفت کمک های مالی خود معادل هشتاد میلیون دلار به این سازمان را به حالت تعلیق درآوردایالات متحده در سال ۲۰۱۳ بدلیل قطع کمک های مالی و عدم پرداخت حق عضویت، عملا از کمیته تصمیم گیری یونسکو کنار گذاشته شد و حق رای خود را از دست داد.

برجام به ایران امتیازهای زیادی داده است

ترامپ، که در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری برجام را «بدترین توافق ممکن» خواند و وعده بازنگری آن را داده بود. با این وجود،  رییس جمهور آمریکا از زمان آغاز کار به خود، علی رغم تهدیدها و طرح انتقادات فراوان به این توافق بین المللی، در هر موعد سه ماهه آن را تمدید کرده است؛ هر چند در موعد قبل با ارسال آن به کنگره خواستار تصمیم‌گیری نمایندگان در این مورد شد. کنگره آمریکا نیز بار دیگر برجام را بدون تغییر برای تصمیم‌گیری به رییس جمهوری ارجاع کرد.

دولت ترامپ گفته است که اگرچه طبق ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام به خوبی عمل کرده، اما «روح برجام» را رعایت نکرده است. در نهایت، رییس جمهوری آمریکا ۲۲ دی ماه سال جاری، ضمن تمدید لغو تحریمهای ایران گفت: « من نظرم درباره برجام را به صراحت اعلام کرده‌ام. این توافق در ازای امتیازهای اندک برای ما، به ایران امتیازهای زیادی اعطا کرده است. ترامپ تصریح کرد: «من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود».

اجازه بازرسی‌های نظامی در همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی، دادن ضمانت مبنی بر اینکه ایران هرگز به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود، تاریخ انقضا نداشتن توافق و اعلام اینکه موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود، شروط رییس جمهور آمریکا برای ماندن در برجام هستند.

آوارگان فلسطینی به آمریکا احترام نمی گذارند

در آخرین رویکرد خصمانه نیز، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) اعلام کرد امسال تنها ۶۰ میلیون از کمک ۱۲۵ میلیون دلاری خود را به آژانس سازمان ملل متحد برای حمایت از آوارگان فلسطینی، پرداخت می کند و ۶۵ میلیون دلار باقی مانده را برای «بررسی ملاحظات بیشتر» فعلا پرداخت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، پیش‌تر هم تشکیلات فلسطینی را تهدید کرده بود که اگر به تلاش‌های کاخ‌سفید برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه پشت کند، کمک‌های مالی به این تشکیلات را قطع می‌کند.

کمک مالی آمریکا حدود ۳۰ درصد از بودجه سالانه آژانس امداد به آوارگان فلسطینیان است که سازمان ملل متحد برای رسیدگی به امور فلسطینیان رانده شده از سرزمین‌های اشغالی اختصاص داده است. قطع بیش از نیمی از کمک‌های آمریکا، گام دیگری در راستای سخنان آقای ترامپ است که گفته بود چرا آمریکا باید میلیاردها دلار به کشورهای دیگر کمک کند، اما در برابرش «نه قدردانی و نه احترام» دریافت کند.

کد خبر 336017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.