فجر اصفهان در سال‌های نه چندان دور

در مناسبات رسمی، امسال هشتمین دوره‌ای است که فیلم‌های جشنوارۀ فجر تهران همزمان در سینماهای اصفهان به نمایش درمی‌آید، اما سابقۀ پخش فیلم‌های فجر در اصفهان بیش از هشت سال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنوارۀ بین المللی فیلم فجر از سال ۱۳۶۱ در تهران آغاز به کار کرده و امسال شاهد سی و ششمین دورۀ برگزاری آن هستیم. اکران همزمان فیلم‌های تازه تولید شدۀ پایتخت در شهرستان‌ها تا سال‌ها آرزویی دور از دست بود، اما اکنون به یک وظیفۀ مهم برای ادارات کل ارشاد استان‌ها بدل شده است. در اصفهان، درست از سال ۱۳۸۹ بود که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مسیری که انجمن سینمای جوان اصفهان از سال ۱۳۸۴ مبتکرانه پی گرفته بود و در همان سال ها نام اصفهان را به عنوان نخستین شهر کشور که همزمان با تهران، میزبان فیلم های جشنوارۀ فجر است بر سر زبان ها انداخته بود، ادامه داد و به آن رسمیت بخشید.

امسال، هشتمین دورۀ برگزاری رسمی این جشنواره در اصفهان است و از چگونگی اکران فیلم های فجر در آن چند سالی که به شمارش در نیامده است اطلاع چندانی در دست نیست، اما هوشنگ جمشیدیان، عضو شورای فیلم بلند ویدیویی اداره کل ارشاد استان در گفتگو با ایمنا در مورد فجر سال های نه چندان دور در اصفهان، از اکران "به نام پدر"، "اتوبوس شب" و "روز سوم" سخن گفت. وی در این باره اظهار کرد: از همان سال های شروع برپایی جشنوارۀ فیلم فجر در تهران این مشکل که همۀ مردم نمی توانستند شاهد اکران فیلم ها باشند وجود داشت. در آن سال ها ما در انجمن سینمای جوان اصفهان فعالیت هایی داشتیم و شور و شوق هنرجویان را برای دیدن تولیدات جدید سینمایی درک می کردیم. بنابراین ابتدا تصمیم به اعزام گروهی این عزیزان به تهران گرفتیم و این کار عملی شد، اما طبیعتا کار آسانی نبود و مشکلاتی را به همراه داشت.

جمشیدیان ادامه داد: وجود همین مشکلات انگیزه‌ای برای فکر کردن به این گزینه شد که چرا فیلم‌ها را در اصفهان نمایش ندهیم؟ بنابراین تلاش‌هایی انجام شد و توانستیم به عنوان اولین شهر پیشگام در اکران فیلم های فجر، گاهی یک و گاهی چند فیلم را به صورت اکران خصوصی سینماگران و ... همزمان با جشنوارۀ تهران در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان در معرض دید علاقمندان قرار دهیم. با کمک شایان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از مدتی سینما قدس نیز به مکانی برای اکران فیلم ها اختصاص یافت و کم کم این مکان ها گسترش پیدا کرد، تا جایی که توانستیم در شهرستان هایی مثل خمینی‌شهر، نجف آباد، فولادشهر و ...که سینما داشتند نیز این فیلم ها را که حالا دیگر ادارۀ ارشاد هم در انتخاب آن ها سهیم شده بود همزمان با تهران اکران کنیم.

رییس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان با اشاره به جزییات برپایی جشنوارۀ فیلم فجر اصفهان در دوره های گذشته گفت: از نکات جالب توجه این بود که از سال ۱۳۸۹ با کمک آگاهان سینمای استان، هیئت داورانی را تشکیل می‌دادیم تا فیلم های جشنواره همزمان با تهران در زمان اکران مورد بحث و بررسی قرار بگیرند و در پایان جشنواره نیز مراسم اختتامیه‌ای با حضور هنرمندان برگزار می شد. در این مراسم آرای هیئت داوران و همچنین آرای نظرسنجی مردمی اعلام می شد و به برگزیدگان نیز جوایزی را اهدا می کردیم. معمولا در این مراسم از هنرمندان بزرگ سینمای اصفهان نیز از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تجلیلی به عمل می‌آمد.

وی در خصوص تغییرات پیش آمده در شیوۀ برگزای جشنواره اظهار کرد: باید دقت داشت که در آن زمان، فیلم‌ها به صورت حلقه های رول ۳۵ میلیمتری بود و راحت‌تر می‌توانستیم آن‌ها را اجاره کنیم، همیاری‌ها نیز از سوی شهرداری، حوزه هنری و استانداری و... بیشتر بود، اما با دیجیتالی شدن، مراحل اکران و حمل و نقل آسان‌تر و گرفتن مجوز پخش سخت‌تر شد. اکنون هشت سال است که امور سینمایی اداره کل فرهنگ ارشاد استان به صورت رسمی پیگیر پخش فیلم های فجر در اصفهان است، اما حقیقتا سابقۀ فجر اصفهان به بیش از ۱۰ سال می‌رسد.

کد خبر 336008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.