۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
انقلاب کاریکاتوری

کارگاه "کاریکاتور به وقت انقلاب" با موضوع بررسی روایت‌های دیدنی کارتونیست‌ها روی جلد مجلات و کاغذ نشریات سال‌های اولیۀ انقلاب اسلامی ایران، ۱۱ بهمن ماه در خانۀ هنرمندان برگزار می‌شود.

مدرس این کارگاه در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان پیش از این به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه کارگاهی را برگزار کرده بود و اکنون که در آستانۀ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم نیز برآن شد تا به همان شکل و سیاق کارگاهی را برگزار کند. در این کارگاه، مجموعه ای از کاریکاتورهایی که در بازۀ زمانی حین و بعد از انقلاب اسلامی توسط کاریکاتوریست های مختلف در نشریات و مجلات و روزنامه های طنز و رسمی کار شده است بررسی می شود.

الهام دزفولیان ادامه داد: نکتۀ جالبی که دربارۀ کاریکاتور های انقلابی ایران وجود دارد این است که به جز سال های مشروطه و سال های پیش از وقوع کودتای ۲۸ مرداد، کاریکاتورهایی که در دو سه سال اول انقلاب اسلامی منتشر شده اند، از نظر کمیت و مضمون با دورۀ پیش از خود قابل مقایسه است. به این معنی که هم توان نقد بسیار بالایی دارد و هم از لحاظ کمیت بالغ بر ۳۰ نشریۀ طنز و کاریکاتور در این دوران چاپ شده و این به غیر از آثاری است که در نشریات دانشجویی و دیگر رسانه های رسمی منتشر می‌شد. تا زمان تصویب قانون مطبوعات در سال ۱۳۵۸ این روند ادامه داشته و بعد از تدوین این قانون و تعریف شدن خطوط قرمز و... تغییراتی در وضعیت کاریکاتور ایجاد می شود.

وی با اشاره به نقش کاریکاتور در انقلاب گفت: کاریکاتور چه پیش از انقلاب و چه پس از آن همگام با مردم در صحنه حضور پیدا می کند و این تعهد را داراست که هم شرایط موجود را نقد کند و هم فرهنگ مردم را به سمت ساختن یک جامعۀ درست و قوی سوق بدهد.

عضو خانه کاریکاتور اصفهان خاطرنشان کرد: کارگاه‌های خانه کاریکاتور اصفهان پیش از این به صورت هفتگی برگزار می شد، اما از آغاز بهمن ماه، به صورت دو هفته در ماه برگزار می‌شود و علاقمندان برای شرکت در کارگاه این هفته می‌توانند _سه شنبه_ ۱۰ بهمن ماه، رأس ساعت ۱۶ به خانۀ هنرمندان اصفهان مراجعه کنند.

کد خبر 335869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.