بحران آب  کاشان را جدی بگیریم

کاشان - عضو شورای شهر کاشان گفت: آب مهمترین موضوع و چالش کشور و شهرستان کاشان است، اما اهمیت مدیریت آن هنوز جدی گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، حسینعلی وکیل در چهارمین نشست اعضای شورای شهرستان با بیان اینکه با مدیریت برداشت آب در بخش کشاورزی شاهد کاهش 30درصدی در این حوزه بوده‌ایم، اظهار کرد: با این کاهش به منافع کشاورزان ۳۰درصد لطمه وارد می‌شود که دولت موظف است نسبت به این میزان، تامین نفع کند.

وی افزود: برای رفع کاهش اشتغال بر اثر مباحث آب باید دهکده‌های صنعتی با مشاغل کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی را در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد کنیم تا بتوانیم ارزش افزوده عدم نفع کشاورزان را پرداخت کنیم.

عضو شورای شهر کاشان تصریح کرد: راه اندازی مجمع کشاورزان با اختصاص تسهیلات برای اشتغالزایی، اصلاح الگوی کشت در محصولات، اصلاح سیستم آبیاری و آموزش و استفاده از پساب فاضلاب برای بخش کشاورزی و فضای سبز شهرداری کاشان از اقدامات عملی در راستای رفع مشکلات موجود بحران آب در این شهرستان است.

 وکیل خاطرنشان کرد: گذشتگان در نحوه استفاده از آب عاقلانه برخورد می کردند، اما نسل امروز این تعادل را به هم زده است و امانتی که برای نسل های آینده در اختیار دارد به دلیل عدم کنترل صحیح آب، منطقه را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

بحران کم آبی در منطقه کاشان مدیریت شود

همچنین علیرضا پورعسگری، رییس شورای شهرستان کاشان با اشاره به بحران کم آبی در کشور، گفت:  کاشان نتوانسته این وضعیت بحران آبی را به خوبی مدیریت کند. با توجه به کاهش شدید نزولات جوی، منطقه کاشان از گذشته با کمبود آب مواجه بوده، اما اکنون مردم منطقه باید منابع آبی را که در اختیار دارند، مدیریت کنند.

 رییس شورای شهرستان کاشان تصریح کرد: بر اساس آمار ۸۶ درصد آب شهرستان کاشان بابت مصارف کشاورزی استفاده می شود که با توجه به بحران کم آبی در کاشان باید بررسی کرد چه تسهیلات و حمایت هایی بر مصرف بهینه آب به بخش کشاورزی داده شده یا ارایه می شود تا الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی اصلاح شود.

وی با بیان اینکه برای احیای قنوات باید طرحی توسط شورای عالی استان به مجلس ارایه شود، گفت: فروش پساب فاضلاب کاشان به بخش صنعتی به جای استفاده در بخش کشاورزی و فضای سبز شهرداری ها نیز باید با مسئولان ذی ربط در جلسه ای مطرح ونظرات را در این زمینه گرفت.

کد خبر 335853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.