ذرات آهن در هوای اصفهان  مشاهده می شود

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان گفت: در نمونه‌برداری‌های اولیه‌ هوای شهر اصفهان مقدار قابل توجه ترکیب‌های آهن در ذرات معلق ریز موجود در هوای اصفهان مشاهده شد.

امید غفارپسند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با انتقاد از اینکه هنوز سهم منابع آلاینده در اصفهان مشخص نیست، اظهار کرد:به تازگی گروه پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان با همکاری شهرداری و با نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان در حال تعیین سیاهه انتشار آلاینده های جو پایین اصفهان یا همان سهم هریک از منابع آلاینده در میزان آلودگی شهر است که نتایج به دست آمده در این پژوهش‌ها تعیین کننده میزان حساسیت مدیران بر رروی منابع آلاینده خواهد بود.

غفارپسند با بیان اینکه برای اولین بار در کشور فاکتور انتشار خودروهای سواری با شیوه آنالیز همراه اندازه گیری خواهد شد، افزود: این پروژه تحقیقاتی مهم در مهرماه آینده به سرانجام خواهد رسید ضمن اینکه در این پروژه همه منابع آلاینده همچون خودروهای سواری، کارخانجات و صنایع بزرگ، صنوف شهری، منازل مسکونی و غیره بررسی خواهند شد.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه به منظور سنجش نوع و میزان آلاینده‌های موجود در هوای اصفهان آزمایشی را انجام دادیم، تصریح کرد: در نمونه‌برداری‌های اولیه‌ هوای شهر اصفهان مقدار قابل توجه ترکیب‌های آهن در ذرات معلق ریز موجود در هوای اصفهان مشاهده شد.

وی با بیان اینکه در آزمایشات ذرات گرد و غبار نیز دیده شده است، تصریح کرد: این مسئله به واسطه نابودی منابع طبیعی و منابع آبی در چند سال اخیر بوده که این امر به زودی مشکل عظیم همه ایران از جمله  خواهد بود.

غفارپسند با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه آب منجر به پیدایش بیابان‌های خشک‌تر از قبل و پدیده ریزگردها شده است، خاطرنشان کرد: نتایج آزمایشات انجام شده بر روی ریه این شهروند اصفهانی بیانگر وجود ذرات گرد و غبار منطقه ای و فرامنطقه ای در اصفهان است.

عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به صنعت بازیافت و وحشتناک خواندن سیاست گذاری‌های آبی در کشور، اظهار کرد: به دلیل صرفه‌جویی در منابع طبیعی و منابع آبی باید هر چه سریعتر به سمت بازیافت حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هزینه استخراج و بهره‌برداری از معادن و منابع جدید، همگی منجر به تخریب بیش از حد محیط زیست و تولید ذرات گرد و غبار می‌شود، گفت: بزرگترین هدف انجام عملیات بازیافت نوعی صرفه جویی در انرژی است و حرکت به سمت بازیافت موجب حرکت به سمت بهداشت عمومی خواهد شد.

غفارپسند با هشدار مبنی بر اینکه امروزه شاهد تولید حجم انبوهی از گازهای گلخانه‌ای و دی اکسیدکربن هستیم، افزود: مصرف سوخت بی‌رویه منجر به تولید دود می شود. دود، حاصل احتراق خودروهای سواری، کارخانجات و صنایع است که در آزمایشات ریه شهروند اصفهانی ذره دود با وضوح دیده شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروز آئروسل یا ذرات معلق جوی را به عنوان مهمترین عوامل انتقال دهنده بیماری می‌شناسند، افزود: متاسفانه امروز وقتی در عراق مرکزی نوعی از بیماری یا آنفلوآنزا شایع می‌شود با وزش یک باد غالب به سمت ایران حرکت می‌کند که در این شرایط باید منتظر بروز این بیماری در ایران مرکزی و در برخی مواقع با شدتی بدتر از قبل باشیم.

غفارپسند با بیان اینکه متاسفانه امروز محیط زیست نگرانی اصلی ما نیست، گفت: باید واقع‌نگر بود، متاسفانه نه تنها محیط زیست امروز دغدغه ملی ما نیست بلکه حقوق شهروندی هم در ایران به عنوان یک دغدغه مطرح نیست.

وی با انتقاد از اینکه هیچ درکی از وجود شرایط بحرانی حاضر نداریم، اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های عمده توسعه یافتگی کشورها، تفاوت فرهنگ محیط زیستی آنهاست و نمی‌توان توسعه‌یافتگی را استفاده از خودروهای و منازل لوکس خارجی تعریف کرد.

غفارپسند با اشاره به اینکه توسعه‌یافتگی در نوع نگرش به محیط زیست است، گفت: توسعه یافتگی به این معنا است که ما درک کنیم محیط زیست چقدر مهم است، درک کنیم محیط زیست ارث پدری ما نیست که نابودش کنیم. ما در برابر نسل‌های آینده و حتی خودمان در این زمینه مسئولیت داریم.

وی با تاکید بر اینکه منابع آبی در کشور ایران نابود شده و هر روز شرایط اسفناک‌تر می‌شود، تصریح کرد: باید بحران‌ها را دید و مسئولان در حوزه سیاست‌گذاری و سیاست‌سازی باید نسبت به محیط زیست بیش از گذشته حساسیت نشان دهند.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه طبق آمارها تنها ۲۹۰ تومان سرانه محیط زیست هر شهروند ایرانی است، اظهار کرد: وضعیت محیط زیست در ایران اسفناک است در حالی که بودجه محیط زیست در یک کشور توسعه‌یافته در بالاترین حد خود قرار دارد به صورتی که این سرانه با سرانه تعریف شده در ایران قابل مقایسه نیست.

غفارپسند با تاکید بر اینکه در صنعت بازیافت باید نگاه دانشگاهی داشت، گفت: در ایران و در هر جای دنیا اگر یکسوی صنعت دانشگاه نباشد، معادلات به نتیجه نخواهند رسید و اگر دانشگاه به عنوان نماد فکر در یک سر معادله نباشد نه تنها آن معادله به نتیجه نخواهد رسید بلکه آن معادله اگر به نتیجه هم برسد، زودگذر است.

کد خبر 335796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.