کوره ذوب سرب معدن نخلک ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از ثبت ملی کوره ذوب سرب معدن نخلک به عنوان بخشی از پیشینه تاریخ صنعت استان اصفهان خبر داد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری صبح امروز _شنبه_ هفتم بهمن ماه در نشست شورای ثبت ملی آثار تاریخی استان اصفهان مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: معدن سرب نخلک در محور شرق استان اصفهان و در ۱۳۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان نایین، در ۴۵ کیلومتری شهر تاریخی انارک و در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. با این وصف پیشینه بهره برداری از این معدن با توجه به وجود قلعه تاریخی و چهار طاقی که احتمالا آتشکده ای از دوران ساسانی بوده است به بیش از دو هزار سال قبل باز می‌گردد که این خود نشان دهنده توانمندی های ایرانیان در دوران باستان در راستای ذوب فلزات بوده است.

وی افزود: در پیرامون این معدن تاریخی شواهدی از وجود کوره های ذوب فلز سرب وجود داشته و سپس در نزدیک به یک صد سال قبل کوره های جدیدی جایگزین کوره های باستانی شده که آثار و شواهد آنها همچنان باقی است و با توجه به قدمت تاریخی این معدن، بنا داریم تا با ثبت ملی کوره ها فرآیند استحصال و سپس ذوب فلز سرب را در این معدن تاریخی به ثبت ملی برسانیم.

همچنین در این نشست پرونده ثبت ملی بافت روستای "قمبوان" از توابع شهرستان دهاقان و همچنین پرونده ثبت ملی مسجد "شبستان" در این روستا نیز بررسی و با اکثریت آراء به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال شد.

کد خبر 335786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.