مخالف برج‌سازی در بافت فرسوده هستم

یک کارشناس اقتصادی گفت: وقتی عموم جامعه احساس نابرابری در شهر کردند سعی می کنند از هر راهی سهمی از شهر را برای رانت بگیرد در نتیجه شهر به شهری غارتگر تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمود اولاد شامگاه پنجشنبه در دومین همایش الگوی ایرانی توسعه، در پاسخ به صحبت های سرزعیم مبنی بر اینکه روشنفکران در قانع کردن مردم برای اصلاحات اقتصادی خوب عمل نمی کنند، اظهار کرد: متاسفانه بانک مرکزی و دولت در بخش اصلاحات اقتصادی مقصر است و روشنفکران زمانی که اتفاقاتی از قبیل گرانی بنزین و یا موسسات غیرمجاز در حال شکل گیری بود بارها تذکر داده و نقد کردند اما دولت کار اشتباه خود را نپذیرفت.

وی افزود: چطور می شود دولت نقدها و کارشناسی روشنفکران را قبول نکند اما تنها انتظار داشته باشد که روشنفکران مردم را قانع به اصلاحات اقتصادی کنند!

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به شدت مخالف برج سازی در بافت فرسوده هستم و بارها آن را نقد کرده ام چرا که تبعات بیشتری نسبت به مسکن مهر دارد، تصریح کرد: این کار همانند تجربه اشتباه مسکن مهر است که روشنفکران پیش از اجرا این طرح را نقد کردند اما دولت زیر بار نرفت و بعد که گرفتار مشکل شد از  ما انتظار قانع کردن مردم را داشت!

وی با بیان اینکه اگر نهادهای شهری به خوبی کار نکنند و عوارض و منابع شهری تنها در اختیار یک عده خاص قرار گیرد و به بقیه سهمی نمی رسد، اظهار کرد: رانت شهری ناشی از اضافه ارزش اراضی در مسیر توسعه، رشد قیمت و رانت حاصل از ساخت و سازها در مقابل عدم توزیع مناسب بین بقیه جامعه در شهری همچون تهران با جمعیت ۹ میلیون نفر با داشتن حدود ۱۰۰ هزار سازنده وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه این سازندگان در یک قاعده نادرست بازی تضمین کننده درآمدهای شهرداری هستند و این نهاد تنها به آنها خدمات و رانت می دهد، گفت: در تهران از تفاوت قیمت یک متر مربع ساخت و ساز اضافه ۱۳ میلیون تومان نصیب سازنده می شود در حالیکه شهرداری تنها کمتر از یک میلیون تومان از آنها عوارض می گیرد.

اولاد با تاکید بر اینکه در تمام عرصه های شهری شاهد این نابرابری ها هستیم، تاکید کرد: در این شرایط عموم جامعه احساس می کنند شهرداری به درستی کار نمی کند بنابراین سعی می کنند از هر راهی سهمی از شهر را برای رانت بگیرد در نتیجه شهر به شهری غارتگر تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه زمانی می توانیم ادعا توسعه پایدار داشته باشیم که دامنه نابرابری ها در شهر کاهش یابد، افزود: این بدان معنا نیست که شهر را آنقدر گران کنیم که فقیرها نتوانند از امکانات بهر گیرند. البته برخی معتقدند که با گران کردن شهر افراد پایین جامعه را حذف کنیم تا دیگر بافت فرسوده ای نباشد اما این به معنای پاک کردن صورت مسئله است.

این کارشناس شهری تاکید کرد: این گروه و دسته حذف نخواند شد و با جنگیدن در بدترین شرایط سعی می کنند با غارتگری تمام حق خود را بگیرند در این فضا شاهد انواع فسادها در جامعه خواهیم بود و اعتراضات شکل می گیرد.

کد خبر 335698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.