اصلاحات اقتصادی تلخ و دردناک است

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سیاسیون باید مردم را قانع به جراحی اقتصادی همراه با درد و خونریزی کنند، گفت: این اصلاحات اگرچه داروی تلخی است اما برای آینده و توسعه کشور لازم است .

به گزارش خبرنگار ایمنا علی سرزعیم شامگاه پنجشنبه در دومین همایش الگوی ایرانی توسعه، اظهار کرد: در کشور اعتراضاتی رخ داده که باید به آن فکر کرد. هیچ نیروی سیاسی نیست که به این موضوع فکر نکرده باشد اگر چه عده ای تلاش کردند که دلیل این اعتراضات را تنها به عوامل اقتصادی ربط دهند.

وی با بیان اینکه به طور معمول دولت در واکنش و کنترل اعتراضات، امتیازاتی را به مردم می دهد، افزود: در این فضا دولت به شرکت ها فشار می آورد که قیمت ها را بالا نبرند و شرکت های دولتی را مجبور به استخدام پرسنل بیشتری می کند.

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: شاید این اقدامات مُسَکن دولت در کوتاه مدت جواب داده و منجر به رضایت مردم شود اما در بلندمدت منجر به زیان ده شدن شرکت ها می شود و در بخش دولتی سبب کاهش بودجه های عمرانی شده که در این فضا زیرساخت ها تکمیل نمی شود. باید توجه داشت که کشور بدون زیرساخت، رشد اقتصادی ندارد و در نهایت در آینده با مشکل مواجه می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت های رانتی مبتنی بر نفت، آینده فروشی و فروش منابع کشور، جلوگیری از گرانی بنزین و ... سیاست باج دهی دولت به مردم است، گفت: محال است بهای نفت دیگر به بالای ۱۰۰ دلار برسد همچنین ظرفیت های محیط زیست دیگر اجازه توسعه بیشتر از این را ندارد.

سرزعیم با بیان اینکه یکی از شیوه های دولت های گذشته امتیاز دادن به قشرهای مختلف بود، اظهار کرد: به عنوان مثال امتیاز بازنشستگی پیش از موعد که امروز مشکلات بسیاری را برای صندوق های بازنشستگی ایجاد کرده، از جمله این امتیازات است.

وی با تاکید براینکه اگر مسیر گذشته را ادامه دهیم به سرنوشتی مبتلا می شویم که زیرساخت های موجود توسعه پیدا نمی کند و زیرساخت های قبلی نیز دچار استحلاک می شود، افزود: در این شرایط دولت مجبور به چاپ پول می شود که به دنبال آن تورم افزایش و با بالارفتن بیکاری، دچار افت درآمد سرانه می شویم.

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در آمارهای جدید درآمد سرانه عراق بیشتر از ایران شده است. ایران پیش از این خود را با اروپا مقایسه می کرد و بعد با مالزی و امروز با فاصله بسیار خود را با ترکیه مقایسه می کند و نگرانیم که روزی این مقایسه با کشور عراق شود.

وی با اعتقاد بر اینکه دولت نباید خود را تسلیم اعتراضات مردم کند، تاکید کرد: اگر با همین روش ادامه دهیم بی اعتمادی بین مردم و حکومت تشدید می شود و یکی از نمادهای مدیریت شهری تشدید بی اعتمادی است و مردم مقاومت می کنند که به شهرداری ها پول ندهند و در این شرایط شهرداری ها بی پول می شوند. متاسفانه در این فضا روشن فکران آتش بیار جامعه می شوند که همه فاسد هستند و مردم را به مقاومت در برابر پرداخت پول به دولت تشویق می کنند. همچنین عده ای از سیاسیون مسائل را ایدئولوژیک مطرح می کنند و در سایه این تنش ها و درگیری ها کشور در مسیر توسعه قرار نمی گیرد.

سرزعیم با تاکید بر اینکه نیروهای سیاسی و روشنفکران باید نقش کاتالیزور را برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی ایفا کنند، افزود: به طور قطع صندوق های بازنشستگی با این رویه نمی توانند ادامه دهند و باید با حذف قوانین و امتیازات بازنشستگی زودهنگام پیش به سوی اصلاحات بروند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاحات اقتصادی دیگر بدون درد نیست و باید یک سری از امتیازات را پس گرفته و امتیازات درست را حفظ کنیم، تصریح کرد: این اصلاحات اگرچه داروی تلخی است اما برای آینده و توسعه کشور لازم است و روشنفکران باید مردم را قانع به اصلاحات اقتصادی کنند.

این اقتصاددان، به مشکل موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز که حدود ۴ میلیون نفر را در کشور درگیر خود کرده اشاره کرد و گفت: این موسسات اشتباه مشترک دولت و مردم بودند. بانک مرکزی در برهه ای از زمان مجوز این موسسات را داد و مردم نیز به دلیل سود بیشتر، طمع کردند. اما زمانی که این موسسات از هم پاشید به جان بانک مرکزی افتادند که اصل و سود مردم را بدهد.

وی افزود: در این شرایط بانک مرکزی مجبور به چاپ پول است که در بلند مدت با ایجاد تورم، موجب کاهش قدرت خرید مردم می شود و بانک مرکزی از کسانی که پول خود را در بانک های رسمی سپرده کرده اند، می گیرد و به سپرده گذاران موسسات غیرمجاز می دهد.

سرزعیم با بیان اینکه سیاسیون باید مردم را قانع به جراحی اقتصادی همراه با درد و خونریزی کنند، گفت: از سوی دیگر کشور گرفتار فرهنگ بیکاری پنهان یا همان کم کاری است.

وی با تاکید بر اینکه نباید بار خود را روی دوش دولت بیندازیم، افزود: ایرانی ها تصور می کنند که مردم سوییس در رفاه هستند در حالیکه مردم این کشور بسیار اهل کار و تلاشند و از این طریق به رفاه می رسند.

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه متاسفانه کشور دچار اغراق در فساد شده است، تاکید کرد: روشنفکران و سیاسیون باید با این فرهنگ مقاومت کنند و مسائل را غیر ایدئولوژیک مطرح کنند چرا که با ادامه وضع موجود نمی توان از سمت دولت پول زیادی به مردم تزریق کرد؛ بنابراین به سمت رشد پایین می رویم.

وی با تاکید بر اینکه باید به شهرداری ها برای شفاف سازی فشار وارد کنیم، گفت: از سوی دیگر باید جامعه را ترغیب به پرداخت پول به شهرداری ها کنیم تا با ایجاد زیرساخت های مناسب به رشد اقتصادی دست یافته و مشکل بیکاری را حل کنیم.

کد خبر 335690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.