روایتی از "منشور روحانیت" بر صحنه

نمایش "این ره که می‌روی" به قلم مصطفی جعفری خوزانی بر اساس بیانیۀ "منشور روحانیت" امام خمینی(ره) نوشته شده است، این نمایش در نخستین جشنوارۀ نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله به روی صحنه رفت.

کارگردان نمایش "این ره که می روی" در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: جشنوارۀ تئاتر فجر که باید اولویت های فرهنگی انقلاب را دنبال کند، سال هاست که از خط اصلی خود فاصله گرفته و در دوره‌های گذشته نمایشی به طور ویژه در مورد امام خمینی در آن تولید نشده است، غیر از معدود کارهایی که در همان سال های اولیه اجرا شد و متأسفانه کشور ما در این حوزه با کمبود فعالیت های فرهنگی مواجه است.

محمد هاشم زاده ادامه داد: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی با توجه به وجود همین کمبود اقدام به برگزاری نخستین جشنوارۀ نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله کرده و موضوعی بودن جشنواره نیز به هیچ وجه برای بنده سخت و دشوار نبود و اتفاقا از آن استقبال کردم. جشنوارۀ نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله اتفاق میمون و مبارکی است و محدودیت ها و اشکالات موجود نیز شاید به دلیل این باشد که امسال دور نخست برگزاری آن را شاهد هستیم.

وی با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره) گفت: امام یک منشور است نه موضوع و باید به آن نگاه منشوری داشت. این شخصیت هنوز حرف های ناشنیدۀ بسیاری دارد که می تواند مورد تأمل قرار بگیرد و در مدیوم های مختلف به مردم ارایه شود.

هاشم زاده تصریح کرد: نمایش "این ره که می روی" برای اجرا در سالن بلک باکس طراحی شده بود و تنها سالنی که در اصفهان این قابلیت را داراست سالن کوچک تالار هنر است، اما اجرای آن به دلیل محدودیت ها در سالن فرشچیان برنامه ریزی شد و این مسئله ضربۀ بزرگی به نمایش ما زد. نورپردازی این سالن ضعیف است و زاویه دید آن نیز برای تماشاگران مناسب نیست، به همین دلیل بخشی از اتفاقاتی که قرار بود در اجرا رخ بدهد عملا اتفاق نیفتاد، اما در کنار همۀ این ها نباید از زحمات بسیاری که دست اندرکاران جشنواره کشیده اند گذشت. برگزاری یک جشنواره در این سطح انرژی زیادی می طلبد و باید قدردان همۀ این تلاش ها بود.

این کارگردان با اشاره به موضوع نمایش خود گفت: از مدت ها پیش دغدغۀ مشترکی در ذهن من و مصطفی جعفری خوزانی نویسندۀ این کار شکل گرفته بود و برپایی جشنوارۀ روح الله بهانه ای برای نگارش "این ره که می روی" شد. در جلد ۲۱ صحیفۀ امام بیانیه ای به نام "منشور روحانیت" وجود دارد که امام خمینی در آن از جریانی به نام جریان متحجّر یاد می کند و می گوید: ما بیش از آنکه از دشمن آسیب دیده باشیم از دوستانی آسیب دیده ایم که به ظاهر روحانی و متدین بوده اند، اما با آرمان های اصیل انقلاب فاصله داشتند و بر طبل جدایی دین از سیاست می کوبیدند. بن مایۀ نمایش "این ره که می روی" همین بیانیه است که با قلم دقیق مصطفی جعفری خوزانی در قالب نمایشنامه نگاشته شده و خوشبختانه به بخش نهایی جشنوارۀ نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله راه یافته است.

کد خبر 335669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.