گزیده‌ای از رویدادهای دانشگاه در هفته‌ای که گذشت

در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای مربوط به دانشگاه‌های استان و کشور در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بسته خبری ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری مربوط به دانشگاه را مرور می‌کنیم.

افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه پیام نور اصفهان

روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان اصفهان اعلام کرد که این دانشگاه در راستای تاسیس مرکز خلاقیت و نوآوری، تفاهمنامه‌ای با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امضا کرد و به زودی این مرکز در اصفهان افتتاح می‌شود.به زودی این مرکز در موقعیت مناسب شهری و در کنار ستاد مرکزی استان افتتاح می‌شود.

آغاز ثبت نام آزمون فلوشیپ پزشکی از دوم بهمن ماه

سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام در آزمون فلوشیپ (تکمیلی تخصصی) پزشکی خبر داد. این آزمون در روزهای دوم تا ۱۸ بهمن ۹۶ انجام می گیرد. آزمون در ۱۳ اردیبهشت ۹۷ برگزار می شود. داوطلبان واجد شرایط می توانند از تاریخ دوم تا ۱۸ بهمن ۹۶ با مراجعه به سایت اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی و با توجه به رشته تخصصی پیش نیاز و در نظر گرفتن وضعیت شرکت در آزمون (عضو هیات علمی، آزاد) صرفا یک رشته و یک دانشگاه را انتخاب و بر اساس مفاد راهنما ثبت نام کنند.

دوره کاردانی پیوسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای فعال شد

خبرگزاری مهر در خبری نوشت: رییس دانشگاه فنی و حرفه ای از موافقت وزارت علوم با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته صرفا برای سال تحصیلی ۹۸_۹۷ خبرداد.طی رایزنی با وزارت علوم، قرار شد، آن دسته از دانش آموختگان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش که تاکنون در دوره کاردانی پذیرفته نشده اند، می توانند صرفا برای سال تحصیلی ۹۸_۹۷ بدون نیاز به گذراندن واحد پیش نیاز(جبرانی) فقط در آموزشکده های فنی و حرفه ای پذیرفته شده و با مدرک کاردانی دانش آموخته شوند.

لقاح آزمایشگاهی حیوانات اهلی برای نخستین بار در اصفهان

مدیر قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در گفتگو با ایمنا خبر داد: بخش آندرولوژی دامی و آزمایشگاه کشت سلولی و بافت با هدف انجام پروژه‌های نوین در عرصه‌های علوم زیستی و کشت انواع سلول راه اندازی در قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان راه‌اندازی شد.انجام برخی از مطالعات ژنتیکی از جمله تولید حیوانات تراریخت که بتوانند ژن‌های خاصی را بیان کنند، کشت بافت، کشت آنزیماتیک، کشت سلول های شناور، ممزوج کردن سلول و تولید آنتی بادی مونوکلونال فقط با کمک تکنیک کشت سلول امکان‌پذیر است. 

آغاز ثبت‌نام بزرگترین ماراتن علمی کشور

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای خبر داد که آزمون سراسری سال ۹۷ برای داوطلبان پنج گروه آزمایشی علوم‌ ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌ خارجه در یک مرحله برگزار می‌شود. داوطلبان در یک جلسه به سوالات عمومی و اختصاصی پاسخ می‌دهند و سوالات چهار گزینه‌ای است. ثبت‌نام کنکور سراسری سال ۹۷ برای پذیرش در دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی در روز یکشنبه اول بهمن آغاز از ساعت ۴ آغاز و تا هشتم بهمن ادامه دارد. 

مشاور عالی سازمان سنجش روز دوم بهمن خبر داد: تاکنون بیش از ۸ هزار نفر برای شرکت در کنکور سراسری ۹۷ دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از جمله رشته های با آزمون دانشگاه آزاد، ثبت نام کرده اند.

دانشکده‌ بهداشت اصفهان در میان برترین‌های کشور

نتایج رتبه‌بندی دانشکده‌های بهداشت کشور براساس شاخص «اچ ایندکس»، مبتنی بر مقالات اعضای هیات علمی دانشکده مربوطه منتشر شد. در جدول رتبه‌بندی برترین دانشکده‌های بهداشت کشور براساس شاخص H-Index، دانشگاه تهران در رتبه اول و دانشگاه های ایران و شهید بهشتی نیز در رتبه های بعدی قرار دارند. دانشگاه اصفهان با تعداد ۱۰۲۲ مقاله و ۸۹۱۶ استناد دارای شاخص ۳۶ و رتبه چهارم قرار دارد.

افزایش انتشار مقالات برتر پژوهشگران ایران

روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خبر داد: مجموع مقالات برتر منتشر شده توسط دانشمندان ایرانی بین سال‏های ۲۰۱۷- ۲۰۱۳، هزار و ۱۳۳ مورد بوده و توانسته‏‌اند ۵۳ هزار و ۶۳ استناد دریافت کنند. بدین ترتیب نسبت استناد به هر مقاله برتر ۴۶.۸۳ است.

محققان دانشگاه تهران برنده جایزه جهانی انرژی شدند

 دانشگاه تهران اعلام کرد: هیجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی ۲۵ و ۲۶ دی ۱۳۹۶ با شرکت محققین بیش از ۱۷۰ کشور جهان در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد. یک پروژه دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با همکاری وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان تهران، جایزه جهانی انرژی هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی را برای محققان و فناوران ایرانی به ارمغان اورد.

راه اندازی رشته زبان فارسی در دانشگاه پوترا مالزی

وزارت علوم اعلام کرد: رایزن علمی ایران در شرق آسیا با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم رشته تحصیلی زبان فارسی را در دانشگاه پوترا مالزی « یو.پی. ام» راه اندازی کرد.رشته تحصیلی زبان فارسی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از سال تحصیلی آینده (شهریور ۱۳۹۷) در دانشگاه یو. پی. ام مالزی تدریس خواهد شد.

آغاز ثبت نام کاردانی دانشگاه آزاد 

مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام کرد:  ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته نیمسال دوم۹۶-۹۷ دانشگاه آزاد از ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۳ بهمن ماه آغاز و تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه ادامه دارد. تمامی متقاضیان ثبت نام براساس سوابق تحصیلی مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی www.azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت و پس از مطالعه نسبت به انتخاب رشته و ثبت نام اقدام کنند. متقاضیان می توانند ۲۰ رشته - محل در مقطع کاردانی ناپیوسته و در یک رشته و ۲۰ محل دانشگاهی در مقطع کاردانی پیوسته را انتخاب کنند.

نیمکتی که فینالیست مسابقات طراحی آسیا شد

محققان و دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد اصفهان برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی یک نیمکت ارگونومی شدند که اکنون این طرح به عنوان فینالیست مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا انتخاب شده است. مخترع و سرپرست تیم سازندگان موج صخره در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اکنون نیمکت ارگونومی موج صخره از میان ۱۳۵۷ طرح از ۳۵ کشور جهان به مرحله فینال مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا که در کشور کره برگزار می شود، راه پیدا کرده است.

شروع کلاس‌های دانشگاه‌های اصفهان از ۷ بهمن

خبرگزاری مهر در خبری نوشت: تقویم آموزشی دانشگاه های کشور اعلام شد و براساس آن کلاس های درس این مراکز در نیمسال دوم تحصیلی ۹۶-۹۷ از نیمه بهمن ماه آغاز می شود. براساس تقویم آموزشی دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه های بزرگ کلاس های درس این مراکز از نیمه بهمن ماه آغاز و تا نیمه خردادماه سال ۹۷ ادامه خواهد داشت. از میان دانشگاه های برتر کشور، دانشگاه هایی مانند شهید بهشتی، اصفهان و صنعتی اصفهان کلاس های درس خود را برای نیمسال دوم تحصیلی از هفت بهمن ماه آغاز خواهند کرد.

رشد ۱۲۰ درصدی استناد به مقالات انگلیسی دانشگاه اصفهان

روابط عمومی دانشگاه اصفهان اعلام کرد: میزان مجموع استنادات به مقالات نشریات انگلیسی زبان دانشگاه اصفهان در دو سال اخیر نسبت به مجموع استنادات سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با بیش از ۱۲۰ درصد رشد مواجه بوده است.

افزایش وام‌ها و ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی در دستور کار صندوق رفاه

وزارت علوم خبر داد:وزیر علوم، تحقیقات وفناوری گفت: صندوق رفاه دانشجویان سعی کرده سطح وام‌ها را بالا ببرد و مسیر دریافت وام را تسهیل کند تا دانشجویان با فراغ بیشتری به تحصیل بپردازند.

تمدید مهلت ثبت‌نام تکمیل ظرفیت کاردانی و کارشناسی فنی‌وحرفه‌ای

مهلت ثبت نام تکمیل کاردانی و کارشناسی ناپیوسته سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برای دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای تا ۱۵ بهمن تمدید شد.

۷ بهمن ماه پایان مهلت نام نویسی آزمون دستیاری پزشکی

خبرگزاری ایسنا در مطلبی خبر داد:  زمان ثبت نام چهل و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی از یکشنبه اول بهمن ماه آغاز شده و تا هفتم بهمن از طریق سایت سنجش آموزش پزشکی  ادامه دارد. آزمون کتبی راس ساعت ۹ صبح پنج شنبه ششم اردیبهشت ماه ۹۷ به صورت همزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود. 

کاهش ۱۴ درصدی دانشجویان ایرانی در امریکا پیش از دستور ترامپ

بر اساس اعلام موسسه بین‌المللی آموزش عالی آمریکا، ۱۴ درصد تعداد دانشجویان ایرانی در امریکا پیش از صدور دستور ضد مهاجرتی ترامپ کاهش یافت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: مجله Times Higher Education در گزارش «موسسه بین‌المللی آموزش عالی ایالات متحده آمریکا»، از کاهش تعداد دانشجویان خارجی محصل در ۵۰ موسسه و دانشگاه برتر این کشور در سال ۲۰۱۷ خبر داده است.

کسب رتبه نخست دانشگاه کاشان در بهره وری پژوهشی

 وزارت علوم از کسب رتبه نخست بهره وری پژوهشی این دانشگاه در بین دانشگاه های جامع کشور خبر داد. بر اساس اعلام مرکز اطلاعات علمی SID ، میزان بهره وری پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با توجه به بودجه دریافتی در سال ۹۵ در گروه‌های دانشگاه‌های جامع، صنعتی و علوم پزشکی و پژوهشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

اعطای بورس تحصیلی به فارغ التحصیلان موسسات صدر در دانشگاه اصفهان

 دانشگاه اصفهان خبر داد: سیده ربابه صدر رییس موسسات امام صدر و خواهر امام موسی صدر در لبنان با هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان دیدار و گفتگو کردند در این جلسه از سوی رییس دانشگاه اصفهان، دو بورس تحصیلی دکتری به موسسات امام موسی صدر در لبنان اهدا شد.

کد خبر 335628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.