لیگ ملت‌های اروپا قرعه‌کشی شد

رقابت‌های جدید التأسیس لیگ ملت‌های اروپا قرعه‌کشی شد و آلمان، هلند و فرانسه در یک گروه قرار گرفتند.

به گزارش ایمنا، از سپتامبر سال ۲۰۱۸، رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا بین ۵۵ تیم عضو یوفا برگزار خواهد شد و در نهایت قهرمان این بازی‌ها در ژوئن سال ۲۰۱۹ مشخص می‌شود. چهار تیم برتر هر گروه در نهایت در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف هم رفته و قهرمان مسابقات مشخص خواهد شد.

۵۵ تیم ملی عضو یوفا بر اساس رنکنیگ در رده‌بندی اتحادیه فوتبال اروپا در چهار گروه که امروز اعلام شد به مصاف هم رفته و صدرنشین‌های این چهار گروه راهی مرحله نیمه‌نهایی خواهند شد. تیم‌هایی که در گروه خود آخر شوند در دور بعدی در سید آخر قرار گرفته؛ ولی بین چهار تیم بالایی که به نیمه‌نهایی صعود کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند از طریق مرحله مقدماتی جواز صعود به یورو ۲۰۲۰ را دریافت کنند، مسابقاتی برگزار شده و یک تیم می‌تواند به عنوان پاداش، راهی یورو ۲۰۲۰ شود. این بازی‌ها در شش مرحله در بین سپتامبر تا نوامبر سال بعد برگزار شده و مرحله نیمه نهایی و فینال نیز تابستان سال ۲۰۱۹ به انجام خواهد رسید.

در لیگ‌های A و B چهار گروه سه تیمی قرار گرفته‌اند. در لیگ C یک گروه سه تیمی و سه گروه چهار تیمی حضور دارند و در لیگ D تیم‌ها در چهار گروه چهار تیمی به رقابت می­‌پردازند. مرحله‌­ نخست بازی‌ها شامل بازی‌های گروهی به صورت رفت و برگشت می‌­شود که در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر ۲۰۱۸ در روزهای رسمی فیفا انجام می­‌شود. چهار تیم نخست گروه‌های لیگ A در ژوئن ۲۰۱۹ در مسابقات نهایی (final four) در کشوری بی‌طرف به صورت تک حذفی با یکدیگر رقابت می‌کنند. برنده این تورنمنت به عنوان قهرمان نخستین دوره لیگ ملی اروپا معرفی می‌شود.

تیم‌هایی که در پایان مرحله گروهی در لیگ‌های A,B,C در گروهشان در رتبه آخر قرار بگیرند به لیگ پایین تر سقوط می‌کنند و در لیگ‌های B,C,D تیم‌هایی که در گروهشان مقام نخست را کسب کنند به لیگ بالاتر صعود می‌کنند.


تاریخ برگزاری مراحل رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا:

    هفته نخست: (۱۵ تا ۱۸ شهریور ۹۷)
    هفته دوم: (۱۸ تا ۲۰ شهریور ۹۷)
    هفته سوم: (۱۹ تا ۲۱ مهر ۹۷)
    هفته چهارم: (۲۲ تا ۲۴ مهر ۹۷)
    هفته پنجم: (۲۴ تا ۲۶ آبان ۹۷)
    هفته ششم: (۲۷ تا ۲۹ آبان ۹۷)
    مراحل نهایی: (۱۵ تا ۱۹ خرداد ۹۸)

 
لیگ ملی اروپا چه تأثیری بر مقدماتی جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ می‌گذارد؟

مقدماتی جام ملتهای اروپا در۱۰ گروه برگزار می‌شود که از هر گروه دو تیم نخست به جام ملت‌های اروپا صعود می‌کنند. با این حساب ۲۰ تیم از ۲۴ تیم حاضر در جام ملت‌های اروپا از طریق این رقابت‌ها انتخاب می‌شوند. سهمیه چهار تیم باقی‌مانده را لیگ ملی اروپا مشخص می‌کند. به این صورت که هر لیگ A,B,C,D یک سهمیه جام ملت‌های اروپا دارد. چهار تیم برتر مرحله گروهی در هر لیگ مسابقاتی را در کشور بی‌طرف و به صورت تک حذفی برگزار می‌کنند و برنده این تورنمنت به جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ صعود می‌کند. با این روش، حتی تیم‌های حاضر در لیگ D مانند جبل الطارق، آندورا، جزایر فارو، مولداوی و ... قادر به کسب سهمیه در جام ملت‌های اروپا هستند.

این امکان وجود دارد که تیم‌هایی در گروهشان رتبه نخست را کسب کنند و در مقدماتی جام ملت‌های اروپا هم موفق به کسب سهمیه شوند، در این صورت بهترین تیم بعدی در همان لیگ برای کسب سهمیه جام ملت‌های اروپا با دیگر تیم‌های نخست گروه‌ها رقابت می‌کند.

در حالت دیگر ممکن است تعداد تیم‌های صعود نکرده به جام ملت‌های اروپا در لیگی به عدد چهار نرسد (این امکان برای لیگ A بسیار محتمل است) در این صورت تیم یا تیم‌هایی از لیگ پایین‌تر به تیم‌های صعود نکرده در لیگ بالاتر اضافه می‌شوند و برای کسب سهمیه رقابت می‌کنند.

به طور مثال اگر فقط سه تیم صعود نکرده به جام ملت‌های اروپا در لیگ A وجود داشته باشد، پنجمین تیم برتر صعود نکرده در لیگ B به سه تیم دیگر لیگ A اضافه می‌شوند و مسابقات حذفی را برای کسب سهمیه جام ملت‌های اروپا برگزار می‌کنند.

 
گروه‌بندی این رقابت‌ها به شرح زیر است:

 
لیگ D

گروه یک: گرجستان- لتونی- قزاقستان- آندورا

گروه دو: بلاروس- لوکزامبورگ- مولداوی- سن مارینو

گروه سه: آذربایجان- جزایر فارو- مالت- کوزوو

گروه چهار: مقدونیه- ارمنستان- لیختن اشتاین- جبل الطارق

 
لیگ C

گروه یک: مجارستان- یونان- فنلاند- استونی

گروه دو: اسلوونی- نروژ- بلغارستان- قبرس

گروه سه: رومانی- صربستان- مونته نگرو- لیتوانی

گروه چهار: اسکاتلند- آلبانی- رژیم اشغالگر قدس


لیگ B

گروه یک: روسیه- اوکراین- جمهوری چک

گروه دو: اسلواکی- سوئد- ترکیه

گروه سه: اتریش- بوسنی- ایرلند شمالی

گروه چهار: ولز- ایرلند- دانمارک


 

لیگ A

گروه یک: هلند- فرانسه- آلمان

گروه دو: ایسلند- سوییس- بلژیک

گروه سه: لهستان- ایتالیا- پرتغال

گروه چهار: کرواسی- انگلیس- اسپانیا

منبع: ورزش سه

کد خبر 335601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.