صرع، مانعی برای بارداری نیست

متخصص مغز و اعصاب گفت: صرع مانعی برای باردار شدن خانم‌ها نیست به طوری که اگر مبتلایان به آن، شناخت درستی از این بیماری داشته باشند در 90 درصد زایمان‌ها، فرزندان سالمی به دنیا خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرویز بهرامی صبح امروز(چهارشنبه) در چهاردهمین کنگره بین‌المللی صرع اظهار کرد: صرع مانعی برای باردار شدن خانم‌ها نیست به طوری که اگر مبتلایان به آن، شناخت درستی از این بیماری داشته باشند در 90 درصد زایمان‌ها، فرزندان سالمی به دنیا خواهد آمد.

وی ادامه داد: خانم‌هایی که مبتلا به بیماری صرع هستند باید در بازه زمانی شش ماه قبل از بارداری تحت نظر پزشک باشند.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر استفاده زنان باردار از داروی فولیک اسید در بازه زمانی دو ماه مانده به زایمان تصریح کرد: برخی از داروهای درمانی صرع مانند "سدیم والپرات" و "کاربامازین" احتمال بروز نقص عصبی در نوزاد به خصوص در ناحیه نخاع را افزایش می‌دهند که مصرف فولیک اسید می‌تواند از این نقص جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: به خانم‌هایی که در سنین بارداری هستند توصیه می‌شود روزانه یک میلی‌گرم فولیک اسید استفاده کنند و در این بین مبتلایان به صرع، پنج میلی گرم از این دارو را دو ماه قبل از بارداری استفاده کنند.

بهرامی تصریح کرد: مصرف داروهای درمانی صرع مانعی برای بارداری نیست. البته خانم‌ها نباید خودسرانه اقدام به قطع این دارو کنند چون اگر این افراد دچار تشنج شوند، جنین دچار کمبود اکسیژن شده و احتمال سقط آن زیادتر می‌شود.

وی افزود: اکثر خانم‌های مبتلا به صرع می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند اما در برخی موارد نیز با توجه به شدت تشنج‌های زنان باردار، آنها را سزارین می‌کنند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: باید یک میلی گرم ویتامین «k» به نوزادی که از مادر مبتلا به صرع به دنیا می‌آید تزریق شود چون ممکن است داروهایی که در دوران باداری استفاده شده، اختلالات انعقادی ایجاد کرده باشد.

بهرامی تاکید کرد: به هیچ وجه نباید نوزادان را از شیرمادر محروم کرد زیرا تنها سه تا پنج درصد از تأثیرات داروهای صرع در شیر مادر ترشح می‌شود و این مقدار کمتر ازمیزانی است که در دوران بارداری به جنین می‌رسد.

وی با بیان اینکه علت اصلی ابتلا به صرع نامشخص بوده درصد ابتلای ارثی صرع بسیار پایین است، ادامه داد: چنانچه پدر و مادر هر دو به این بیماری مبتلا باشند، درصد احتمال نوزاد هم بیشتر خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: عفونت‌های مغزی و عروقی، اختلالات الکترولیتی مثل کمبود کلسیوم، منیزیم و سدیم و کاهش یا افزایش قند خود از عوامل ایجاد صرع است که باید اقدامات مناسب برای آن انجام شود.

وی اضافه کرد: احتمال بروز بیماری صرع از لحظه تولد نوزادان تا پایان عمر افراد وجود دارد اما دلایل آن در سنین مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در نوزدان اختلالات الکترولیتی و کمبود قند شایع‌تر بوده و مصرف نابجای داروها و آلزایمر در دوران بزرگسالی نیز از جمله عوامل به وجودآورنده این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: ترس نا درستی که مردم از کنترل این بیماری و شرم آنها از بیان ابتلا به آن، می‌تواند باعث شود تا درمان مناسبی بر روی این افراد صورت نگیرد.

کد خبر 335572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.