نتایج یافته‌های جدید از عوارض سزارین می‌گوید

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد احتمالی چاقی و ابتلا به آسم در کودکان متولد شده با روش سزارین بیشتر از نوزادان متولد شده به روش زایمان طبیعی است. علاوه بر اینکه سزارین خطر افزایش سقط جنین در زایمان های بعدی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "تلگراف"، بزرگ ترین تحلیل اخیر در مورد اثرات بهداشتی سزارین حاکی از این است که نوزادان متولد شده با روش سزارین بیشتر در معرض چاقی در سنین پنج سالگی هستند. نتایج این تحقیق در مجله "PLOS One" منتشر شد. 

محققان دانشگاه ادینبورگ با جمع آوری داده های ۸۰ مطالعه و آزمایش مختلف و بررسی ۲۹ میلیون تولد به این نتایج دست یافتند. آنها دریافتند که خطر ابتلا به چاقی در سن زیر پنج سال در کودکانی که به روش سزارین متولد شده اند، ۵۹ درصد افزایش یافته است، علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد این کودکان در سنین نوجوانان نیز تا سن ۱۲ سالگی ۲۱ درصد در معرض خطر احتمال ابتلا به آسم هستند.

 شواهد نشان می دهد سزارین بر  سیستم ایمنی بدن و باکتری های مفید روده تاثیر دارد. در بسیاری از زنان که از چاقی رنج میبرند و با روش سزارین زایمان می کنند، این چاقی بر سلامت نوزاد نیز تاثیر می گذارد.

بررسی مطالعات همچنین نشان داد زنانی که یکبار سزارین را تجربه کرده باشند، بیشتر در معرض عوارض بارداری در آینده هستند. ۱۷ درصدتغییر ناباروری در آینده و افزایش ۲۷ درصد سقط جنین از جمله معایب زایمان به روش سزارین است. با این حال به نظر می رسد عمل سزارین منافعی نیز برای زنان داشته باشد، این عمل زنان را  از بی اختیاری ادرار محافظت می کند و ۵۶ درصد احتمال بروز مشکلات مثانه در این زنان را کاهش می دهد. محققان و دیگر کارشناسان معتقدند که با وجود این یافته های جدید زنان باید تصمیم بگیرند و روش انتخابی زایمان را خود برگزینند.

پروفسور "سوزان رِی"، از مرکز سلامت تحقیقات هریس در دانشگاه لیورپول گفت: "نتیجه گیری این مطالعه به موقع و مهم است. به گفته نویسندگان، نیاز به ارزیابی خطرات و مزایای طولانی مدت سزارین وجود دارد و که شامل مارد و نوزاد می شود. این اطلاعات برای زنان و کسانی که در بخش مراقبت از آنها مشغول به کار هستند، مفید خواهد بود."

بخش متخصص زنان و زایمان کالج سلطنتی قبلا از افزایش بی سابقه سزارین در بریتانیا خبر داده بود. در ۳۰ سال گذشته تنها یک نفر از ۱۰ نوزاد به روش سزارین متولد می شد، اما اکنون این رقم حدود یک چهارم افزایش یافته است، چیزی در حدود ۱۶۰ هزار نوزاد در سال.

محققان بر این باورند که بررسی منظم و متاآنالیز یک مزیت بسیار مفید برای درک جوانب مثبت و منفی سزارین ایجاد می کند. با کمک این یافته ها مادران می توانند تصمیم بگیرند کدام روش مناسب تر است.

پروفسور "اندرو شنان"، استاد مامایی در کینگ کالج لندن، گفت: "نتایج این یافته های جددی مکانیزمی قابل قبول است. خطر حاملگی های بعدی در زنانی که یکبار سزارین شده اند، امری اثبات شده است؛ از جمله دیگر خطرات سزارین افزایش سقط جنین و تولد نوزادان بیمار است که نمی توان این مضرات سزارین را نادیده گرفت، زنان باید تصمیم بگیرند که کدام روش را برمیگزینند؟ آیا خطر ابتلا به بیماری های شخصی مانند بی اختیاری ادرار پس از زایمان طبیعی را ترجیح می دهند و با امتناع از سزارین از تولد نوزادان بیمار یا افزایش سقط جنین در زایمان های بعدی خود اجتناب می کنند یا خیر؟"

کد خبر 335538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.