ویترین فروشی در خیابان‌های اصفهان اشتباه است

بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان روز یکشنبه هفته‌جاری توسط شهرداری اصفهان تقدیم شورای اسلامی شهر شد تا فرایند بررسی و تصویب بودجه در شورای شهر انجام شود.

به گزارش ایمنا، مهرماه سال ‌جاری بود که با ابلاغ شهردار اصفهان فرایند برنامه و بودجه شهرداری برای سال آینده آغاز شد، پس از دو هزار نفر- ساعت کار کارشناسی در سه مرحله بازنگری برنامه ۱۴۰۰، برنامه ریزی طرح ها و اقدامات، برآورد و تخصیص منابع بودجه سال آینده تدوین و یکشنبه هفته جاری تقدیم شورای شهر شد.

بودجه سه هزار میلیارد تومانی سال ۹۷ شهر اصفهان ۱۰ درصد نسبت به بودجه سال گذشته افزایش یافته است و اولویت بودجه سال آینده تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها است.

البته در حالی که شهرداری تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در سال آینده دارد، رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی، گردشگری شورای شهر اصفهان معتقد است «اگر حتی کلنگ هیچ پروژه‌ای سال آینده به زمین زده نشود، به شرط تحقق بودجه سه هزار میلیارد تومانی شهرداری، در سال ۹۷ بخش کوچکی از پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل خواهد شد». 

گفت و گوی نصیر ملت، رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر در خصوص فرایند بررسی بودجه ۹۷  شهرداری اصفهان را در ادامه می خوانید:

بودجه سال آینده شهرداری اصفهان بر اساس چه ویژگی‌هایی تدوین شده است؟

موضوع اصلی مورد تاکید مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، در حال حاضر با تعداد زیادی پروژه‌های نیمه‌تمام در مناطق مختلف شهر روبه رو هستیم که از سال‌های گذشته باقی مانده‌اند.

پروژههایی همچون مرکز همایش‌ها که در سال ۹۰ کلید و قرار بوده در سال ۹۱ با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما امروز پس از گذشت شش سال متأسفانه تنها شاهد پیشرفت دو سوم پروژه هستیم، در حالی‌که تاکنون حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار برای اتمام پروژه نیاز است.

آیا می توان بر اساس اعتبارات سال ۹۷، پروژه های نیمه‌تمام را تکمیل کرد؟

بودجهای که شهرداری اصفهان برای سال آینده پیش‌بینی کرده، سه هزار میلیارد تومان است، در واقع ۱۰ درصد افزایش بودجه نسبت به سال ۹۶ توسط شهرداری پیشنهاد شده است.

در بودجه سال ۹۷ نزدیک به یک هزار میلیارد تومان برای هزینههای جاری، ۸۰۰ میلیارد تومان جهت توسعه مترو و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بازپرداخت بخشی از تسهیلات پیش بینی شده است که با این شرایط مشروط به تحقق کل درآمد تنها هزار میلیارد برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و همچنین پروژه های جدید اعتبار باقی می‌ماند؛ این در شرایطی است که شهرداری اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام مناطق را حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شاخص شهر را حدود شش هزار میلیارد تومان اعلام کرده است که بی‌شک اگر اطلاعات کامل‌تر شود، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بیشتر از این خواهد بود. در واقع اگر هیچ پروژه‌ای را سال آینده آغاز نکنیم، به شرط تحقق بودجه سه هزار میلیارد تومانی شهرداری، در سال ۹۷ بخش کوچکی از پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل خواهد شد.

چه مراحلی برای تصویب نهایی بودجه باید پشت سر گذاشته شود؟

اولین گام این است که بودجه به پنج کمیسیون فعال شورای اسلامی شهر به فراخور ارتباط با موضوعات ارجاع داده می‌شود تا فرایند بررسی آن صورت گیرد، سپس به کمیسیون تلفیق شورا ارایه و حدود یک هفته به صورت فشرده بررسی می‌شود و در نهایت به شهرداری ارایه خواهد شد. برای اطمینان بیشتر از روند بهتر کارها، کارگروه ارزیابی برنامه و بودجه زیرمجموعه کمیسیون اقتصادی با حضور جمعی از کارشناسان شورای شهر و شهرداری و همچنین تعدادی از متخصصان مرتبط در شهر برای بررسی جامع بودجه تشکیل و شروع به کار کرده است.

نخستین اقدام کارگروه، درخواست گزارشی کامل از وضعیت پروژه‌های نیمه تمام شهر به تفکیک موضوع، وضعیت فازهای مختلف مطالعاتی و طراحی آنها، میزان تملک انجام شده، درصد پیشرفت برنامه‌ای، پیشرفت فیزیکی و هزینه‌ای و اینکه برای پایان یافتن هر پروژه به چه میزان اعتبار و زمان نیاز است و اینکه چه بخش از پروژه‌ها را می‌توان در سال آینده تکمیل کرد، بود تا انتخاب ردیف‌های بودجه با توجه به محدودیت‌های موجود درآمدی بر اساس الگوهای منطقی انجام شود.

بیشترین رقم بودجه به پروژه‌های کلان اختصاص یافته یا محلی؟

بودجه، باید به صورت متوازن تمام بخش‌ها را پوشش دهد، از اصلی‌ترین سیاست‌های شورای پنجم و مدیریت شهری توازن در توزیع عادلانه خدمات است تا تمام شهروندان بتوانند از امکانات شهر استفاده کنند. در کارگروه ارزیابی شورای شهر، شناسایی کامل سرانه خدمات سطح شهر و محلات مد نظر است تا انتخاب پروژه‌ها بر اساس نیازهای مناطق انجام شود. خوشبختانه امروز تقریبا به نیازهای مناطق مختلف شهر اشرافیت داریم و توزیع عادلانه خدمات را مد نظر قرار خواهیم داد.

وضعیت تحقق بودجه ۹۶ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ با وجود گذشت ۱۰ ماه تنها حدود ۵۱ درصد درآمدها محقق شده و این وضعیت نگران کننده است. زمانی آزادسازی یک خیابان چند سال به طول می‌انجامد، تملک پلاک‌هایی که در پایان کار آزادسازی میشود، گاهی تا چند برابر قیمت واقعی انجام می‌شود که نه تنها هزینههای سنگینی را به شهرداری تحمیل می‌کند بلکه موجب ایجاد مشکلات فراوان و نارضایتی برخی شهروندان می شود، البته این مشکل با تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح قابل حل خواهد بود.

به هر حال مسیرهای درآمد شهرداری مشخص شده است، بیش از ۵۰ درصد درآمد شهرداری از محل دریافت عوارض ساختمانی به دست می آید و با توجه به اینکه این درآمدها پایدار نیستند، جای نگرانی وجود دارد، زیرا نوسانات اقتصادی باعث می‌شود شهرداری نتواند از درآمد خود اطمینان داشته باشد.

درآمد شهرداری نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده یا کمتر؟

مشابه سال‌های گذشته است، با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور به ویژه در بخش مسکن، شاهد کاهش درآمدهای شهرداری در بخش های مختلف بوده‌ایم؛ بخشی از درآمد نسبتاً پایدار مربوط به سهم شهرداری از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده است که حدود ۱۹ درصد درآمد شهرداری اصفهان از این طریق حاصل می‌شود، البته با توجه به کاهش GDP (تولید ناخالص داخلی) استان این بخش از درآمد نسبتا پایدار نیز در حال کاهش است.

 حدود ۲۲ درصد درآمد شهرداری از طریق وام و اوراق مشارکت بوده که موجب افزایش دیون شهرداری می‌شود و حدود هفت درصد نیز از محل فروش اموال غیرمنقول است، این نوع ترکیب درآمدی شرایط خوبی برای اصفهان رقم نمی‌زند. وابستگی شهرداری به درآمدهای ناپایدار زیاد است، از این رو برای تأمین نیازها مجبور به فروش تراکم یا به روایتی شهرفروشی میشود، البته مبلغی که از طریق دریافت عوارض بر ارزش افزوده تراکم در اختیار شهرداری قرار میگیرد، شاید به عنوان مُسکن در مقطع زمانی کوتاه بتواند مشکل مالی شهر را برطرف کند، اما آسیبی که به شهر وارد می‌کند قابل جبران نبوده و شهرداری باید سال‌های سال چندین برابر آن هزینه کند تا به مجموعهای که با فروش تراکم ساخته شده، خدمات برساند.

به عنوان مثال خیابان توحید با هدف کاهش بار ترافیکی خیابان‌های چهارباغ‌بالا و حکیم‌نظامی احداث شد، اما شهرداری برای کسب درآمد با ویترین فروشی، آن خیابان را به مقصد سفر بسیاری از شهروندان تبدیل کرد، به طوری که در حال حاضر احداث خیابانی جدید برای کاهش بار ترافیکی خیابان توحید ضروری به نظر میرسد، یا خیابان باغگلدسته برای کاهش بار ترافیک خیابانچهارباغ عباسی احداث شد؛ اما در همان خیابان شهرداری برای احداث دو مجموعه بزرگ تجاری پروانه ساختمانی صادر کرد، غافل از اینکه در آینده‌ای نزدیک چندین برابر عوارض دریافت شده، باید برای سرویس‌دهی به شهروندان در این خیابان هزینه کند.

این نگاه صحیح نیست، باید به بخش درآمدها نگاهی جدید داشته باشیم، در همین راستا کمیسیون اقتصادی شورای شهر با نمایندگان مجلس برای تصویب قوانینی که به افزایش درآمدهای پایدار شهرداری‌ها کمک کند، ارتباط برقرار کرده است.

وابستگی امروز شهرداری اصفهان به عوارض نوسازی محدود است، به طوری که تنها یک و نیم درصد درآمد شهرداری از محل عوارض نوسازی است در حالی که حدود ۴۰ سال پیش، بیش از ۵۰ درصد درآمد شهرداری اصفهان از محل دریافت عوارض نوسازی تامین می‌شد، اما نوع تصویب قوانین طی این سالها باعث شده امروزه عوارض ساختمانی جایگزین عوارض نوسازی شود و با توجه به اینکه عمده درآمدهای شهرداری‌ها ناپایدار است، بار و فشار غیرمنطقی به شهر و شهروندان وارد شود.

همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همکاری کمیسیون‌های اقتصادی شوراهای دیگر شهرها می‌تواند اتفاقات خوبی را در افزایش درآمدهای پایدار و منطقی شهرداری ها رقم بزند.

همچنین باید در کوتاه مدت نیز به دنبال رونق شهر باشیم و موانعی که در برابر سرمایه گذاران ایجاد و باعث شده آنها انگیزه‌ای برای سرمایهگذاری در این شهر نداشته باشند و سرمایه های خود را به سایر شهرهای دیگر ببرند، را رفع کنیم. در طول یک ماه برای بررسی بودجه ۹۷، تاکید شورای شهر به کارگروه ارزیابی، توازن در توزیع عادلانه خدمات در تمام نقاط شهر اصفهان است.

چه تدبیری برای کاهش هزینه‌های شهر دارید؟

با توجه به شرایط بحرانی درآمدی شهر، یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های مدیریت شهری کاهش هزینه‌ها تا جایی که لطمه‌ای به شهر وارد نشود، است. شهرداری اصفهان در طول سال‌های گذشته ساختار بزرگی را تشکیل داده به طوری‌که حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های اداری، بخش عمده‌ای از هزینه‌های شهرداری را به خود اختصاص داده و می‌توان گفت که بیش از ۲۵ درصد درآمدهای شهرداری صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود.

نیاز است هزینه‌های جاری کاهش پیدا کند، در این راستا جای خالی مهندسی ارزش در اجرای پروژه ها در شهرداری احساس می‌شود، باید این موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد و سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های شهرداری به کاهش هزینه‌ها کمک کنند. به طول انجامیدن زمان اجرای پروژه‌ها نیز باعث افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌شود، به طوری که طی سال‌های اخیر دهها و حتی صدها میلیارد تومان در برخی پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده و هزینه خواب سرمایه شهرداری در این پروژه‌ها توجیهی برای شهر ندارد.

کد خبر 335536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.