افزایش وام‌ها و ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی در دستور کار صندوق رفاه

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری گفت: صندوق رفاه دانشجویان سعی کرده سطح وام‌ها را بالا ببرد و مسیر دریافت وام را تسهیل کند تا دانشجویان با فراغ بیشتری به تحصیل بپردازند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی با بیان اینکه اعمال مدیریت یکپارچه در انجام امور رفاهی دانشجویی در دانشگاه موجب توجه بیشتر مسئولان دانشگاهی به امور آموزشی و پژوهشی می شود، اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان همانند تمام سازمان هایی که با مسائل مالی و اعتباری سروکاردارند، باید با دقت و ظرافت به انجام امور خود پرداخته و ضمن نوآوری در ارائه خدمات به دانشجویان، به تقویت منابع صندوق با رعایت قواعد و موارد قانونی نیز بپردازد.

وی با قدردانی از فعالیت ها و خدمات انجام شده در این صندوق، بر لزوم ارتقای سطح کیفیت خدمات رفاهی قابل ارائه به دانشجویان تاکید کرد و گفت: در این راستا علاوه بر مواردی همچون تغذیه، مسئولان صندوق رفاه دانشجویان باید در امر ساخت خوابگاه و بویژه خوابگاه دانشجویان متاهل بیش از پیش بکوشند.

وزیر علوم افزود: در این خصوص پیشنهاد می شود برای ساخت خوابگاه های مشترک دانشجویان دانشگاه های یک منطقه یا یک شهر مطالعه و برنامه ریزی شود تا با ساخت این گونه خوابگاه های مشترک، همه دانشجویان در یک منطقه بتوانند از آن استفاده کنند. در این زمینه، برای ساخت آن هم در اکثر دانشگاه های کشور زمین های بزرک و مناسبی وجود دارد.

غلامی بر ضرورت حمایت جدی صندوق رفاه دانشجویان از دانشجویان بی بضاعت و کم بضاعت با رعایت حفظ شان و کرامت آنها تاکید کرد.

در بخش پرداخت شهریه تا حد امکان کمک می شود

مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست با اشاره به هم افزایی مناسب این سازمان با صندوق رفاه دانشجویان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون گفت: هدف ما در سازمان امور دانشجویان این است که هیچ دانشجویی در کشور به خاطر مشکلات مالی از تحصیل باز نماند و در این راستا با حمایت صندوق، به دانشجویان نیازمند در بخش تغذیه و اسکان مساعدت های لازم صورت می گیرد و در بخش پرداخت شهریه نیز تا حد امکان کمک می شود.

وی با تاکید بر ضرورت انجام مدیریت یکپارچه خدمات دانشجویی در دانشگاه های کشور گفت: صندوق رفاه دانشجویان به هر میزان که بتواند از مسیر صحیح و قانونی، منبع مالی خلق کند و مشکل حتی یک دانشجو را هم حل کند، مایه مباهات و خیز و برکت است.

رشد ۱۸۶ درصدی وام ویژه دکتری

ذوالفقار یزدان مهر، رییس صندوق رفاه دانشجویان نیز در این نشست، با ارایه گزارش عملکردی از فعالیت های مختلف این صندوق در چهار سال گذشته گفت: صندوق رفاه دانشجویان از ابتدای امسال با هم افزایی منابع مالی نسبت به ظرفیت سازی مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان برای یک دوره چهارساله به منظور حمایت از دانشجویان دوره دکتری روزانه اقدام کرده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا کنون با تخصیص مبلغ ۱۶۶ میلیار تومان، تا امروز مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان وام ویژه و ضروری به دانشجویان دکتری پرداخت شده که نسبت به سال گذشته رشد ۱۸۶ درصدی داشته است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: به دانشجویان واجد شرایط و متقاضی وام ضروری دوره دکتری، مبلغ سه میلیون تومان پرداخت می شود که تا کنون ۲۷ میلیارد تومان در سال جاری پرداخت شده و هم اکنون نیز این سامانه برای ثبت نام دانشجویان باز است.

یزدان مهر افزود: این صندوق توانسته است با هم افزایی منابع بانکی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای احداث، خرید و تکمیل سراهای دانشجویی جدید در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی کند تا در اختیار دانشگاه های متقاضی کشور قرار گیرد که بر این اساس عملیات ساخت ۲۰۰ سرای دانشجویی آغاز می شود تا کمبود ساخت سراهای دانشجویی در دانشگاه های کشور جبران شود.

وی همچنین از حمایت ویژه این صندوق از ایده های دانشجویی، کارگاه های مهارت محور و شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان با هدف ایجاد اشتغال، تجاری سازی طرح ها و ایده های دانشجویی و توسعه کارآفرینی در سال ۹۶، تخصیص مناسبی جهت حمایت از دانشجویان کارآفرین، کارگاه های مهارت محورو شرکت های دانش بنیان اختصاص داده که از طریق کمک مالی مستقیم، پرداخت تسهیلات با حداقل سود و کارمزدو مشارکت مالی از سوی صندوق امکان پذیر است و آئین نامه اجرایی این طرح به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود

در این بازدید غلامی از بخش های مختلف صندوق رفاه دانشجویان از جمله اداره تسهیلات، اداره راهبردی خوابگاه های دانشجویی، پرداخت وام های دانشجویی، مدیریت سرمایه گذاری و مشارکت ها، آمار و فناوری اطلاعات، کنترل و تخصیص اعتبارخدمات رفاهی دانشجویان و....بازدید کرد و از نزدیک در جریان انجام امور مرتبط با ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان کشور قرار گرفت.

کد خبر 335502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.