بیانیه وزارت خارجه تناقضی با نقد پذیری ندارد

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه به خاطر امنیت ملی و مصالح ملی کشور تصمیم گرفت در مورد آنچه که دریک برنامه تلویزیونی پیرامون برجام مطرح شد شفاف‌سازی و در این ارتباط پاسخی را منتشر کند.

به گزارش ایمنا، سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست هفتگی خود در مورد پاسخ اخیر این وزارتخانه به اظهارات مطرح شده در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در مورد بحث برجام، گفت: بحث پاسخگویی به این برنامه تلویزیونی از موضع برجام نبوده، بلکه آنچه که در برنامه مذکور مطرح شده با منافع ملی و مسائل کشور در مقطع کنونی مغایرت داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه به خاطر امنیت ملی و مصالح ملی کشور تصمیم گرفت در مورد آنچه که در این برنامه مطرح شده شفاف‌سازی کند و در این ارتباط پاسخی را منتشر کرد.

وی ادامه داد: هدف وزارت خارجه از این پاسخ، برنامه مذکور و یا گوینده آن برنامه نبوده است. آنچه که مهم بود بحث محتوایی بود که در این برنامه در خصوص برجام مطرح شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که  سفر وزیر امور خارجه فرانسه در دستور کار است ولی دستور کار این سفر هنوز تنظیم و نهایی نشده است، گفت: ما صحبت های زیادی با طرف فرانسوی در جریان این سفر خواهیم داشت  و دیدگاه های خود در مورد مسائل مختلف از جمله منطقه را بیان می‌کنیم و دیدگاه‌های آن‌ها را نیز می‌شنویم .

وی افزود: همواره تلاش ایران در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بوده است.

عربستان در مشکلات خود غوطه‌ور است

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای اخیر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران با هدف تعرض به عربستان موشک در اختیار حوثی‌های یمن می‌گذارد، گفت: من فکر می‌کنم آقای الجبیر برای اینگونه صحبت‌ها زنده است و اگر اینگونه صحبت‌ها را از وی بگیریم هویتی برای او باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه تصور شخص من این است که جهان با این کاراکتر و شخصیت آقای جبیر تا حد زیادی آشناست، ادامه داد: علیرغم تکرار اینگونه ادعاها باید به این موضوع توجه داشت که عربستان در حال حاضر در مشکلات خود غوطه‌ور است و جبیر نمی‌تواند با اینگونه سخنان و ادعاها خود را تطهیر کند و مشکلاتی که وجود دارد را بپوشاند.

قاسمی با اشاره به جنایت‌های عربستان در یمن، ادامه داد: به نظرم نباید برای اینگونه حرف‌ها و ادعاها ارزشی قائل شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد آخرین پیگیری‌های کشور و وزارت خارجه در مورد سرنوشت سرباز ربوده شده در میرجاوه در اردیبهشت سال جاری، تصریح کرد: این پرونده هنوز مفتوح است. تماس‌ها و رایزنی‌هایی بین مقامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی دو کشور در جریان است و امیدواریم که مسائل مرتبط با این موضوع هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی همچنین به اهمیت همکاری‌های ایران و پاکستان در زمینه‌های مرزی اشاره کرد و افزود: پاکستانی‌ها در این ارتباط وعده‌هایی دادند و امیدواریم با تحقق این وعده‌ها شاهد وضعیت بهتری در مرزهای مشترک دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع رفتن زائران ایرانی به سوریه و فراهم شدن تسهیلات لازم در این ارتباط، گفت: این موضوع ربطی به وزارت خارجه ندارد و جزئیات در این ارتباط را از سازمان حج و زیارت پیگیر شوید.

وی همچنین در مورد فراهم شدن امکان سفر خانواده‌های جان باختگان نفتکش سانچی به چین و برخی از مسائل که در این زمینه در مورد عملکرد وزارت خارجه مطرح است، تصریح کرد:‌ از ابتدایی که این موضوع اتفاق افتاد ستادی در وزارت خارجه مسئولیت پیگیری این موضوع را بر عهده داشت و دستورالعمل‌های لازم در این ارتباط به سفارت ایران در چین و کنسولگری کشورمان در شانگهای ارائه شد.

قاسمی همچنین به همکاری‌های وزارت خارجه با دیگر دستگاه‌های مسئول در این زمینه اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه این آمادگی را دارد که هرگونه کمکی که خانواده‌های جان باختگان نفتکش سانچی برای سفر به چین احتیاج داشته باشند را به آنها ارائه کند. ما از ارائه هیچگونه کمکی در این ارتباط دریغ نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه پرونده نفتکش سانچی را پرونده‌ پیچیده و باز عنوان کرد و تاکید کرد: باید صبر کرد تا جعبه سیاه آن مورد بازخوانی قرار گیرد و گزارش‌های دقیق در این ارتباط تهیه شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ادعای برخی از رسانه‌های آلمانی به نقل از دادستانی این کشور مبنی بر اینکه منزل چند خانواده ایرانی به جرم جاسوسی مورد تفتیش قرار گرفته و همچنین درخواست کمیته آمریکاییان یهودی از آلمان جهت اخراج سفیر ایران به اتهام جاسوسی، تصریح کرد: اینها ادامه جنگ‌های روانی و فرافکنی است که علیه ایران صورت می‌گیرد. اتهاماتی است که از برخی از محافل خاص بخصوص رژیم صهیونیستی نشات می‌گیرد.

قاسمی با بیان اینکه آنها از گسترش روابط ایران و آلمان نگران و ناراحت هستند و از امکانات خود برای ایجاد خدشه در این روابط استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ما در این خصوص با دولت آلمان در تماس هستیم. آنچه که در این زمینه مطرح است یک بحث روانی و رسانه‌ای است که توسط محافل صهیونیستی مطرح می‌شود.

مذاکراتی در مورد مسائل موشکی نداشته‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به اظهارات منتشر شده به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه مبنی بر اینکه ما گفت‌وگوهایی با مقامات ایرانی در مورد بحث موشک‌های بالستیک پیش از این داشته‌ایم، اظهار کرد: اگر چنین نقل قولی از ایشان مطرح شده است، تکذیب می‌شود ما مذاکراتی در مورد مسائل موشکی نداشته‌ایم. ما همانطور که پیش از این گفته‌ایم در ارتباط با مسائل دفاعی و موشکی مان مذاکره‌ای با هیچ کس نداریم این خط قرمز ما است و موضع ما در این ارتباط مشخص است.

بهرام قاسمی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط تغییرناپذیر است خاطر نشان کرد: پیرامون برخی از مسائل منطقه‌ای می توانیم رایزنی ها و گفت‌وگوهایی داشته باشیم ولی همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم ما خط قرمزهایی داریم و اجازه ورود دیگران به این خط قرمزها را نمی دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر آغاز انجام مذاکرات بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا و اینکه این مذاکرات در چه سطحی است، توضیح داد: مسائل بانکی یکی از مباحث جدی در حوزه روابط خارجی ما است و ما این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کنیم این مذاکرات مدتها است که بین طرفهای ایرانی و اروپایی و همچنین غیراروپایی از جمله در حوزه آسیا در جریان است. ما موضوع استفاده بیشتر از تسهیلات بانکی و تعامل با بنگاه‌های اقتصادی در این ارتباط را پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین به اقدامات بانک مرکزی و دیگر نهادهای ذیربط در این ارتباط اشاره کرد و افزود: آن بخش که در حوزه دیپلماسی اقتصادی قرار می گیرد از طریق نمایندگی های ایران در خارج از کشور دنبال می شود. ما طی ماه‌های گذشته به توافقات خوبی رسیده‌ایم که نمونه آن مذاکرات و گفت‌وگوهایی  بود که در این ارتباط با ایتالیا در مورد بحث پنج میلیارد انجام دادیم و قرار شده که آنها هرچه زودتر تسهیلات اولیه تحقق این موضوع را فراهم کنند و ما امیدواریم هرچه زودتر این اقدام انجام شود.

تغییر ساختار وزارت خارجه با هدف تطبیق با شرایط منطقه‌ای وجهانی

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تیتر امروز صبح یکی از روزنامه‌ها در ارتباط با تغییرات ساختار در وزارت خارجه و تاکید این روزنامه مبنی بر اینکه این تغییرات باعث افزایش بی‌سابقه اختیارات وزیرامورخارجه شده و از دیگر سو قرار گرفتن سید عباس عراقچی در معاونت سیاسی این وزارتخانه ممکن است زمینه را برای بده بستان‌های برجامی در معادلات منطقه‌ای فراهم کند، گفت: من کاری به هیچ روزنامه‌ای ندارم و در اینجا می توانم توضیحاتی را در مورد ساختار جدید وزارت خارجه ارائه دهم.

قاسمی با بیان اینکه از چند ماه گذشته بحث جدی در این ارتباط مطرح بوده است، خاطر نشان کرد: ساختار جدید در وزارت خارجه از ابتدای بهمن ماه در این وزارتخانه اجرایی شده و این تغییر ساختار شاید یکی از مهمترین تغییرات ساختاری است که در این وزارتخانه انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه این تغییرات جامع است و تمام بخشهای وزارت خارجه را در بر می‌گیرد تاکید کرد: هدف عمده این تغییر ساختار تطبیق شرایط وزارت خارجه با شرایط منطقه‌ای، جهانی و داخل کشور است. در واقع یکی از اهداف عمده از این موضوع چابک سازی وزارت خارجه و کاستن از لایه‌های مدیریتی بوده است.

قاسمی با بیان اینکه براساس این تغییر ساختار لایه‌های کارشناسی در این وزارتخانه مورد توجه جدی تری قرار می گیرد ادامه داد: براساس این ساختار هشت اداره دو جانبه با اختیارات وسیعی فعالیت می کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در واکنش به پرسشی در مورد پیشنهاد مجدد وزیرامورخارجه در ارتباط با تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه در حالیکه برخی از کشورهای منطقه به صراحت انجام به اقدامات خصمانه علیه ایران کرده‌اند و مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود به این اقدامات خصمانه اشاره کرده اند، گفت: منطقه یک کشور خاص نیست. همه منطقه را نمی توان در قالب یک کشور خاص محدود کرد. منطقه متشکل از تعدادی از کشورها است که ما با تعداد زیادی از آنها روابط سازنده داریم. ما معتقدیم که امنیت و ثبات در منطقه محصول کار جمعی تمام کشورهای منطقه است و باید این کشورها با همکاری هم مسائلی که در منطقه وجود دارد را حل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین پیشنهادی عملی است، توضیح داد: خیلی از مسائل ممکن است در سطح جهان و در عرصه عمل دشوار و سخت باشند، ولی این سختی به این معنا نیست که شما ایده‌های خود را فراموش کنید. باید برای تحقق این ایده‌ها تلاش کرد.

قاسمی با بیان اینکه این منطقه شاهد جنگ‌ها و درگیری‌های زیادی در چند سال اخیر بوده است، گفت: باید در یک محیط خردمندانه تمام کشورهای منطقه به این جمع بندی برسند که ثبات و امنیت هر کشوری منوط به ایجاد ثبات و امنیت در کل منطقه است.

بیانیه وزارت خارجه تناقضی با نقد پذیری ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این موضوع که برخی معتقدند بیانیه اخیر وزارت خارجه در مورد یکی از برنامه‌های تلویزیونی در ارتباط با برجام مغایر با شعار دولت در ارتباط با نقدپذیری است توضیح داد: من تناقضی نمی بینم. وقتی سخن نادرستی مطرح می شود باید شفاف سازی شود و این کار در چارچوب نقد است. نقد به این معنا نیست که یک طرف می تواند سخن بگوید و طرف دیگر سخن نگوید.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند این بیاینه تند بوده است، گفت: خود این بیانیه  نیز می تواند نقد شود و ما مشکلی با این موضوع نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد عملیات اخیر ارتش ترکیه در شمال سوریه و ادعای برخی از روزنامه‌های ترکیه مبنی بر اینکه این کشور، سفیر ایران در ترکیه را در جریان این عملیات قرار داده است و اینکه این عملیات با چراغ سبز روسیه انجام شده است، اظهار کرد: ما به طور معمول روابط و گفت‌وگوهایی را با همسایگان خود از جمله ترکیه داریم و ایران، ترکیه و روسیه در نشست آستانه حضور دارند و با یکدیگر در مورد مساله سوریه رایزنی و گفت‌وگو دارند.

وی با بیان اینکه ما نظرمان را در مورد اقدامات اخیر ترکیه در شمال سوریه روز گذشته در قالب بیانیه‌ای منتشر کردیم، ادامه داد: مسائل سوریه برای ما مهم است و با دقت تمام آن را مورد توجه قرار می‌دهیم، رصد می‌کنیم و معتقدیم که باید هر چه زودتر این عملیات متوقف شود و باید همچنان در مسیر روند آستانه تلاش‌های سازنده خود را برای حل موضوع سوریه دنبال کنیم و ادامه چنین روندی می‌تواند منجر به بازگشت تروریست‌ها به سوریه شود و این به مصلحت منطقه و سوریه نیست. از دیگر سو بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام گذاشتن به آن تاکید داریم.

از چین انتظار تسهیلات بیشتری داریم

قاسمی همچنین با ارائه توضیحاتی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل بانکی که برای برخی از حساب‌های ایرانیان در چین ایجاد شده بود، گفت: بخش عمده‌ای از این موضوع حل و فصل شده، ما روابط تجاری گسترده‌ای با چین داریم و این انتظار را داریم که تسهیلات بیشتری را برای تجار ایرانی فراهم کنند.

وی همچنین در مورد ادعای نشریه اشپیگل آلمان مبنی بر اینکه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس درصدد هستند که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کنند، گفت: آنچه که در این زمینه مطرح شده یک بحث رسانه‌ای است و ما چنین سیگنالی را از آلمان نداشتیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان به روابط ایران و آلمان و تلاش دو کشور برای گسترش این روابط اشاره کرد و گفت: این روابط می‌تواند سیر تعالی خود را با افزایش همکاری‌های دو کشور طی کند. در مقطع کنونی نباید اینگونه اخبار را جدی گرفت و از دیگر سو مهم است که دو طرف (ایران و آلمان) در ارتباط با اینگونه مسائل و اخبار با هوشمندی برخورد کنند و قطعا دولت آلمان از هوشمندی لازم در مواجهه با این نوع نوشته‌ها و تحلیل‌ها برخوردار است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تاکید بر اینکه سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار دو کشور است ولی هنوز دستور مذاکرات این سفر قطعی و نهایی نشده، ادامه داد: می‌تواند طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در جریان این سفر مانند هر مذاکره دیگر سیاسی، مطرح شود.

قاسمی بار دیگر در پاسخ به این سوال که رویترز نیز اعلام کرده فرانسه،‌ انگلیس و آلمان درصدد هستند که فشارها بر ایران را افزایش دهند و تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند، تاکید کرد: ما هیچ گفته‌ای از مقامات اروپایی در این ارتباط نداریم و در جریان مذاکرات با مقامات اروپایی چنین چیزی را دریافت نکرده‌ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه روابط ایران و اتحادیه اروپا در حال رشد است،‌ ادامه داد: قطعا گسترش این روابط و تعاملات دشمنانی دارد و ممکن است این دشمنان در تلاش باشند که اقداماتی را در جهت ایجاد تنش و ایجاد بی‌اعتمادی بین این سه کشور و ایران و یا در مجموعه کل روابط ایران و اروپا انجام دهند و همانطور که پیش از این گفتم ما همه باید نسبت به اینگونه مسائل با هوشیاری برخورد کنیم.

قاسمی ادامه داد: امیدواریم این روابط علیرغم میل دشمنان بیش از گذشته گسترش پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به تهران و رایزنی او با مقامات کشورمان و همچنین چشم‌انداز روابط ایران و منطقه اقلیم، گفت: روابط ما با اقلیم مربوط به اکنون نیست، این روابط از گذشته وجود داشته است. سفری که صورت گرفت سفری خوب و سازنده بود، ‌رایزنی‌های مناسبی انجام شد که به اطلاع افکار عمومی نیز رسانده شد.

وی تاکید کرد: امیدوارم روابط با این منطقه در چارچوب یک عراق یکپارچه ادامه و گسترش پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعای اخیر مقامات بحرینی مبنی بر اینکه تعدادی از گروه‌های دستگیر شده در این کشور با ایران در ارتباط بوده‌اند و در واقع برای ضربه زدن به بحرین با دولت ایران همکاری می‌کردند، اظهار کرد: این گفته‌ها خلاف، دروغ و غیرواقعی است. اینها اتهامات بی‌جایی است که ما آن را رد می‌کنیم.

وی همچنین به ادعاهای پیشین مقامات بحرینی در این ارتباط اشاره کرد و گفت: اینها دروغ‌پردازی است و نباید به آن توجهی کرد و باید در قالب بحث جنگ روانی به آن نگاه کرد.

فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران جزء تعهدات آمریکا است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد برخی از اخبار مبنی بر این‌که «شرکت بوئینگ تصمیم گرفته هواپیماهای خود را با تاخیر به ایران بدهد به خاطر مباحثی که در ارتباط با برجام بین ایران و آمریکا مطرح است»، گفت: آن‌چه که بین شرکت بوئینگ و دولت آمریکا در جریان است یک مساله داخلی است و ما به آن نمی‌پردازیم ولی آن‌چه که مهم است و باید به آن توجه کنیم، این است که دولت آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد به اجرای برجام است. طبق ماده 22 برجام، این دولت موظف است که در زمینه فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران تلاش کند و تسهیلات لازم را فراهم کند، این جزء تعهدات آمریکاست.

وی ادامه داد: تخطی از این موضوع خلاف است و این آمریکایی‌ها هستند که باید پاسخگوی این تخطی باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده که در جریان سفر به تهران در مورد حزب‌الله، ایران، حوثی‌های یمن،  علاوه بر مسائل موشکی، گفت‌وگو می‌کند، گفت: موضع ما در بحث موشکی روشن است. در مورد مسائل منطقه‌ای نیز ما با کشورهای مختلف گفت‌وگو و نظرات خود را مطرح می‌کنیم. دیپلماسی معنایش همین گفت‌ و شنود است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تاکید بر این‌که «انجام این سفر در دستور کار است ولی دستور کار مذاکرات آن نهایی نشده است»، تاکید کرد: ما صحبت‌های زیادی با طرف فرانسوی در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم داشت و بر این موضوع تاکید داریم که ایران همواره در جهت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه حرکت کرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که بار دیگر در مورد بیانیه اخیر وزارت خارجه در ارتباط با یکی از برنامه‌های تلویزیونی از این مقام مسئول در وزارت خارجه سوال کرد و نگاه‌های مختلفی که در ارتباط با این موضوع مطرح شده، تصریح کرد: جامعه ما جامعه بازی است، نظرات مختلف مطرح می‌شود و این افکار عمومی است که در نهایت قضاوت می‌کند.

وی با بیان این‌که «ما نگاه مردم و حاکمیت را نسبت به سیاست خارجی می‌بینیم و طبق آن عمل می‌کنیم»، گفت: ممکن است این عملکرد منتقدینی داشته باشد. ما از این موضوع نگران نیستیم. البته نسبت به برخی از سخنان نادرستی که در این ارتباط مطرح می‌شود واکنش نشان می‌دهیم. برخی از این سخنان با چارچوب موازین نظام سازگاری ندارد و ما بر اساس منافع و مصالح ملی ناچاریم که در مقاطعی در مقابل این سخنان اتخاذ موضع و شفاف‌سازی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که «اتخاذ موضع نباید منجر به ناراحتی بیش از حد برخی از دوستان و گلایه‌های آن‌ها شود»، گفت: اگر آن‌ها می‌توانند مسائل خود را مطرح کنند وزارت خارجه نیز حق دارد که دیدگاه‌های خود را بیان کند. قاضی نهایی این موضوع مردم هستند و آن‌ها هستند که قضاوت می‌کنند که کدام بیان به واقعیت نزدیک‌تر است.  

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه به اندازه کافی از سعه صدر برخوردار بوده و است و ما از گذشته بنای‌مان این بوده که کمتر به این مسائل پاسخ دهیم. به مراجع قضایی در مورد این‌گونه اظهارات شکایت نکرده و نمی‌کنیم و سعی داریم که بشنویم و تحمل کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سفر هیات‌های فنی ایران و عربستان به ریاض و تهران جهت بازدید از وضعیت سفارتخانه‌های دو کشور انجام شده یا نه؟ گفت: تاکنون این سفر انجام نشده است.

عربستان همچون سابق بر طبل خصومت می‌کوبد

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده به نقل از لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر تنش‌های موجود بین ایران و عربستان و تلاش مسکو برای کاهش این تنش‌ها، خاطرنشان کرد: عربستان همچون سابق بر طبل خصومت می‌کوبد و هنوز آمادگی داشتن یک رفتار خردمندانه نسبت به کشورهای منطقه را پیدا نکرده است و جای تاسف دارد که کشوری مثل عربستان که با بحران‌هایی در داخل و خارج از این کشور مواجه است قادر نیست در چارچوب مسائل منطقه حرکت و مواضع خود را تصحیح کند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این‌که «ما علاقه‌مند هستیم با کشورهای منطقه تعامل داشته باشیم»، تاکید کرد: عربستان همچنان در اوهام قبلی خود دست و پا می‌زند و ما امیدواریم که در مسیر عقلانیت و خرد بیشتر حرکت کند. ما از گذشته به حرکت‌های خیرخواهانه‌ای که از سوی دیگران در جهت کاهش تنش در منطقه مطرح شده پاسخ منفی نداده‌ایم و امیدواریم کشورهای منطقه در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

وی در این نشست مطبوعاتی که حدود 75 دقیقه به طول انجامید در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر گفت‌وگوی ایران و اروپا در ارتباط با موضوع یمن، ادامه داد: متاسفانه بین آن‌چه که گفته می‌شود و آن‌چه که عمل می‌شود تفاوت بسیار است.

قاسمی با بیان این‌که «ما شاهد جنایت‌های عظیم ائتلاف به رهبری عربستان در یمن هستیم و وضعیت انسانی در این کشور بسیار دلخراش و نامطلوب است»، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر پیرامون موضع یمن گفت‌وگوها و اعلام مواضع زیادی صورت گرفته ولی انتظار این است که جامعه جهانی مسببین این حادثه را مجبور کند که محاصره مردم یمن را متوقف کنند. تا وقتی تجاوزات ادامه داشته باشد این وضعیت نامطلوب نیز حاکم خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این‌که «جامعه جهانی در یک اجماع و تلاش جمعی باید کمک کند که فاجعه در یمن به پایان برسد»، در مورد گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در بحث یمن نیز گفت: ما با کشورهای مختلف در مورد مسائل منطقه و جهان از جمله موضوع یمن گفت‌وگو و رایزنی داشتیم، این رایزنی‌ها را ادامه می‌دهیم. امیدواریم که به نتیجه مطلوب برسد و از دیگر سو بر این نیز تاکید داریم که ریشه مشکل تجاوزی است که به یمن صورت گرفته و باید این تجاوز متوقف شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم دیپلماسی اقتصادی و تعامل با همسایگان را دو ابراولویت وزارت خارجه عنوان کرد و اکنون با توجه به موضوع برجام و کارشکنی‌های آمریکا در این ارتباط ممکن است زنده نگه داشتن برجام نیز تبدیل به یکی از ابراولویت‌های دستگاه دیپلماسی کشور شود، تصریح کرد: همواره روابط با همسایگان یکی از اولویت‌های اساسی ما بوده است و در دولت دوازدهم نیز به این موضوع توجه جدی صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که «در وزارت خارجه هیچ مقطعی هیچ موضوعی و مساله‌ای را قربانی موضوع دیگر نمی‌کنیم و هر موضوعی می‌تواند در جای خود دنبال شود»، ادامه داد: در حوزه برجام نیز مواضع خود را داریم و تلاش خود را در برابر اقدامات بدخواهانی که سعی می‌کنند برجام را از حیث انتفاع ساقط کنند تا ما از منافع آن استفاده نکنیم به کار خواهیم برد.

وی با بیان این‌که «وزارت خارجه تک موضوعی نیست و می‌تواند به تناسب زمان اولویت‌هایش بعضا جابجا شود»، گفت: ولی همسایگان اولویت ما است و از دیگر سو بعد از برجام موضوع دیپلماسی اقتصادی نیز برای وزارت خارجه مهم و جدی است.

نفوذ ایران در منطقه مثبت است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بار دیگر در مورد برخی از اخبار مبنی بر این‌که برخی از کشورهای اروپایی تلاش دارند که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کنند، بیان کرد: ما چنین موضوعی را از اروپایی‌ها دریافت نکردیم. روابط ایران و اتحادیه اروپا دشمنان خاص خو دارد و برخی از دشمنان از جمله ایالات متحده سعی می‌کنند که با استفاده از اهرم‌ها و فشارهای مختلف در روابط ایران و اتحادیه اروپا خلل ایجاد کنند. ایران فشارپذیر نیست و کشوری نیست که تحت فشارها و سیاست‌های سختگیرانه مواضع خود را تغییر دهد.

وی همچنین در مورد اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر نگرانی این کشور و همچنین برخی از کشورهای اروپایی از نفوذ ایران در منطقه، گفت: بحث نفوذ ایران در منطقه از قول ایشان مطرح شده است. ما باید در این مورد با وی صحبت کنیم که نفوذ چیست و این نفوذ دارای معانی و ابعاد مختلف است. ایران در منطقه نفوذ دارد ولی این نفوذ مثبت است و کشورهای اروپایی نیز از این نفوذ استفاده کردند. اگر نفوذ و تلاش‌های ایران نبود اکنون داعش در عراق و سوریه حکومت می‌کرد و در قلب اروپا همچنان دست به اقدامات تروریستی می‌زد.

قاسمی با بیان این‌که «باید مسائل مهمی در این زمینه برای طرف فرانسوی تبیین شود»، ادامه داد: در کنار این موضوع باید توجه داشته باشیم که روابط ایران و فرانسه و همچنین روابط ایران با دیگر کشورهای اروپایی بدخواهانی دارد، باید همه هوشیار باشیم و اجازه ندهیم که دیگران از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بحث ریزگردها و همکاری‌های ایران با عراق در این زمینه، گفت: برای اخذ اطلاعات کامل در این زمینه توصیه می‌کنم که با سازمان محیط زیست در این زمینه گفت‌وگو داشته باشید. وزارت خارجه متناسب با ماموریت و وظایفش قطعا در خدمت تمام دستگاه‌ها از جمله محیط زیست در زمینه موضوع ریزگردها است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که معتقد بود در بیانیه وزارت خارجه در مورد یکی از برنامه‌های تلویزیونی در ارتباط با برجام از ادبیات غیردیپلماتیکی استفاده شده بود و بسیاری از سوالات انتقادی در این زمینه در جلسه امروز مطرح شد به نوعی معطوف به این موضوع بود، بیان کرد: ما خوشحال می‌شویم که سوالات انتقادی در این جلسه پرسیده شود، آن را به فال نیک می‌گیریم. اگر این سوالات انتقادی نباشد ما راه به جایی نمی‌بریم. در جامعه نظرات مختلفی وجود دارد، نقادهایی که دوستان و شما مطرح کردید قابل تامل است. تعدادی از واژه‌های استفاده شده در این بیانیه را شما در این جلسه مطرح کردید که تک تک آنها جای بحث دارد.

وی در پایان گفت: ما هیچ ابایی از نقد نداریم و به این موضوع اعتقاد داریم.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنان خود حادثه نفتکش سانچی را که منجر به کشته شدن خدمه آن شد را به خانواده آنها تسلیت گفت و ادامه داد: آنها جان خود را در راه انجام وظیفه‌شان از دست داده‌اند و امیدواریم شرایط به نحوی باشد که کمتر شاهد اینگونه حوادث تلخ باشیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 335380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.