لزوم احتیاط در روابط ایران و اقلیم کردستان

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سفر نخست وزیر اقلیم کردستان به ایران گفت: نیچروان بارزانی تلاش کرد بار دیگر ارتباط اقتصادی، سیاسی و امنیتی اقلیم را با ایران احیا کند، اما دولت ایران باید در این زمینه با احتیاط وارد شود تا آنها تنبیه شده و بار دیگر روند امنیتی ایران را دچار مشکل نکنند.

محمد اخباری،کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سفر نخست وزیر اقلیم کردستان به ایران گفت: روندی که اقلیم کردستان در دو سه ماه گذشته در پیش گرفته و به دنبال خود مختاری بوده، باعث شد که دولت مرکزی عراق از نظر همسایگان از جمله ترکیه، ایران و سوریه دچار مشکلات عدیده ای شود.

وی افزود: اگر این کشور بخواهد مستقل شود یک کشور محاط در خشکی است و به عبارتی اطراف آن آب های آزاد وجود ندارد و کشوری که به این صورت باشد، وابستگی زیادی به کشورهای همسایه خودش دارد تا دسترسی به دریاها و آب های آزاد را داشته باشد؛ بنابراین با مخالفت ایران و ترکیه با استقلال اقلیم کردستان و بستن مرزهایشان، عملا این کشور در محاصره قرار گرفت و نتوانست توطئه ای که کشورهای فرامنطقه ای و برخی از کشورهای منطقه به دنبالش بودند را به اجرا در آورد.

اخباری اظهار کرد: در حال حاضر حضور نخست وزیر اقلیم کردستان در ایران به این دلیل است که بتوانند ارتباطات قبلی خود با کشورمان را مجددا احیا کنند و در این رابطه موضع ایران، خصوصاً صحبت هایی که شمخانی مطرح کرد، این بود که صریحا به آنها اعلام شد نباید اقلیم کردستان محلی برای ضد انقلاب ها شود که علیه مرزهای ما اقدام و در داخل کشور خود مخفی می شوند.

وی تصریح کرد:  تلاش نخست وزیر اقلیم کردستان بر این است که بار دیگر ارتباط اقتصادی، سیاسی و امنیتی اقلیم را با ایران احیا کند؛ با این وجود دولت ایران باید با احتیاط وارد شود تا آنها تنبیه شوند، زیرا امکان دارد این اقلیم دوباره به وسیله ای در دست قدرت های فرا منطقه ایی یا منطقه ایی تبدیل شود و علیه امنیت ملی ایران اقداماتی انجام دهد که به نفع کشور نیست و می تواند روند آینده امنیتی ما را دچار مشکل کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: این دیدار تا حدودی به رفع تحریم های ایران نسبت به کردستان عراق کمک کرده، ولی نهایی نشده است، آنها باید تعهداتی را متقبل شوند و بعد از آن ایران اقداماتی را در جهت باز کردن مرزها با این اقلیم انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل اقداماتی که ایران و ترکیه انجام دادند، عملا دولت مرکزی توانست بر این اقلیم مسلط شود و کرکوک را که مرکز نفتی این منطقه بود، به دست بگیرد و  کردستان را از نظر مالی دچار مشکل کند، از این جهت هماهنگی سیاست های ایران با دولت مرکزی عراق، می تواند در روند امنیتی، اقتصادی وسیاسی کشور موثر باشد؛ همچنین لازم به ذکر است که ایران و ترکیه دراین جهت دیدگاه های یکسانی داشتند و در واقع اقلیم کردستان را محاصره و نگذاشتند که این منطقه به دنبال جداطلبی باشد.

اخباری در رابطه با تأثیر مناسبات ایران و اقلیم کردستان در مبارزه با داعش گفت: این دیدار و بهبود مناسبات دو طرف دیگر نقش زیادی در مقابله با داعش ایفا نمی کند و در زمانی که داعش به موصل حمله کرد، اگر کمک ایران نبود، اربیل را هم گرفته بودند بنابراین اقلیم کردستان از این نظر نمی تواند موثر واقع شود.

کد خبر 335377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.