تب ارزی از ۱۰ اسفند ماه فروکش می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اوج نوسانات ارزی و افزایش نرخ دلار حداکثر تا دهم اسفندماه است و بعد از آن تب ارزی در کشور فروکش خواهد کرد.

نعمت الله اکبری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از این افزایش نرخ به دلالی و واسطه گری باز می گردد. متاسفانه ای عده ای توقعات بیش از انتظار از پول خود دارند و حاضر نیستند پولشان را وارد بازار بورس کنند و یا در حساب های بانکی شان نگهداری کنند.

وی افزود: به دنبال این عوامل شاهد اثرات روانی در بازار ارز هستیم به نحوی که اکنون در کوتاه مدت با نوسانات و افزایش نرخ ارز در بازار داخل مواجه خواهیم بود، البته در فصل زمستان به دلیل افزایش درخواست ها برای سفرهای سال نو میلادی و همچنین سفرهای نوروزی پیش رو، شاهد گرانی نرخ ارز هستیم.

رییس دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، با تاکید بر اینکه دولت در پی کنترل بازار ارز و نوسانات آن است، افزود: هر ساله به طور معمول در بهمن ماه با پدیده افزایش نرخ ارز روبرو می شویم. البته نرخ ارز و نوسانات آن نسبت به چهار سال گذشته هنوز آنچنان شدید نیست که باعث تعجب شود اما بخشی از افزایش نرخ ارز حاصل عوامل طبیعی و برخی مربوط به عوامل غیرطبیعی همچون دلالی و واسطه گری است.

وی در خصوص اینکه «آیا کشور اکنون دچار کمبود ارز است یا خیر؟» گفت: اگر دلالان و واسطه ها در هر کالایی به غیر از ارز ورود پیدا کنند به طور قطع می توانند معادلات بازار را به هم بزنند چرا که برای نگه داشتن محصولات باید آنها را در انبارها دپو کنند اما نگه داشتن ارز هیچ هزینه ای ندارد و می توانند آن را وارد بازار نکنند که این اثرات روانی مختلفی را ایجاد و موجب بالا رفتن نرخ ارز می شود.

اکبری تاکید کرد: افزایش نرخ ارز به دلیل این است که عده ای دلال وارد بازار شده اند و قیمت را بالا می برند.

وی در خصوص پیش بینی نرخ ارز و اینکه آیا دلار به ۵۰۰۰ تومان نیز می رسد یا خیر؟ گفت: بعید است چنین اتفاقی بیفتد و دولت به طور حتم این نرخ را کنترل خواهد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بازار ارز نسبت به چند سال قبل وضعیت بهتری دارد چرا که وضعیت صادرات کشور نسبت به چهار سال گذشته بهبود یافته است، گفت: از سوی دیگر بازار بورس در حال بازگشت به شاخص های قبلی خود است و به طور قطع بازار ارز به زودی دوباره به ثبات می رسد.

وی در خصوص اینکه افزایش نرخ ارز تا چه زمانی ادامه پیدا می کند، خاطر نشان کرد: اوج افزایش نرخ ارز و دلار حداکثر تا دهم اسفندماه خواهد بود و بعد از آن تب ارزی در کشور فروکش می کند.

کد خبر 335335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.