تیلیاردها تومان از واردات ریل به جیب می‌زنند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر شرکت راه آهن به تولیدکننده خارجی اوراق می دهد می تواند با ذوب آهن نیز این گونه رفتار کند، اما زمانی که به خارجی ها حتی چهار ماه زودتر از تحویل کالا، پول نقد می دهد دلیلی وجود ندارد که تولیدکننده داخلی به ازای ریل، اوراق مشارکت دهد.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص واردات ریل به کشور توان تولید این محصول در ذوب آهن فراهم شده است، اظهار کرد: مطابق فتوای مقام معظم رهبری نه تنها واردات ریل از خارج، بلکه هر آنچه که در کشور مشابه آن توان تولید وجود دارد، همانند انجام فعل حرام است.

وی گفت: متاسفانه با سیاست های نادرست واردات اکنون در حال اشتغال زایی برای کشورهای چین، هند و ... هستیم و متاسفانه ارز را که پشتوانه کشومان است، از این طریق از ایران خارج می کنیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه خوشبختانه امروز توان تولید هر آنچه تصور می کنیم، در کشور وجود دارد، افزود: متاسفانه کشور از نخبگان، صنعتگران و ... حمایت نمی کند در حالیکه حمایت از نخبه ای که نیاز کشور را طراحی و تولید کرده، از واردات انبوه کالا بسیار راحت تر است، اما هنوز به فکر واردات به ایران هستیم و تا زمانی که چنین رویه ای در کشور باشد نمی توان به رتبه نخست اقتصادی منطقه در چشم انداز ۱۴۰۴ دست یابیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی در کشور به دنبال سفرهای خارجی برای گرفتن پورسانت های خارجی و به جیب زدن تیلیارد تیلیارد تومان پول از طریق واردات به کشور هستند و در خصوص واردات ریل نیز این موضوع صدق می کند.

رییس مجمع نمایندگان اصفهان با تاکید بر اینکه کارخانه ذوب آهن اصفهان توان تولید ریل ملی را دارد، گفت: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی از شرکت ذوب آهن طلبکار است و معتقد است این شرکت باید با تولید ریل ملی و تحویل آن به وزارت راه به جای مطالبه پول، طلب خود را صاف کند.

وی با اشاره به بدهی بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی ذوب آهن، اظهار کرد: اگر شرکت ذوب آهن در این برهه از زمان بخواهد بدهی های خود را به دیگر بخش ها پرداخت کند از تامین هزینه های جاری و پرداخت حقوق پرسنل خود باز می ماند. همچنین اگر به جای طلب خود به وزارت راه، ریل تحویل دهد به طور حتم دچار مشکل خواهد شد.

وی تاکید کرد: شرکت ذوب آهن معتقد است وزارت راه و شهرسازی تا حدودی هزینه های تولید ریل را به این مجموعه پرداخت کند تا بتواند به مرور زمان قادر به تسویه مطالبات خود باشد.

موسوی لارگانی در خصوص «عدم استقبال از وزارت راه از ریل ملی»، اظهار کرد: متاسفانه وزارت راه حاضر است برای واردات ریل از خارج، پول هزینه کند، اما از برای خرید ریل از داخل تمایلی برای هزینه کردن ندارد. به این دلیل تاکنون از ریل ملی در کشور استقبالی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که ریل را از خارج خریداری کنیم برای عده ای سفر خارجی و برای برخی دیگر، پورسانت به همراه دارد، گفت: مدیرعامل ذوب آهن نیز در این خصوص اعلام کرد که «عده ای واسطه گر در یکی از معامله ها و خریدهای ذوب آهن از خارج کشور در نظر داشتند ۱۶۰ میلیارد تومان به جیب بزنند تا برای این شرکت خرید کنند».

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: متاسفانه واردات برای عده ای درآمد آنچنانی دارد، بنابراین به عناوین مختلف سنگ جلو پای تولیدکننده داخلی می اندازند تا بگویند توان تامین نیاز در داخل وجود ندارد.

وی در خصوص اینکه «شرکت زیرساخت در نظر دارد به جای پول در ازای دریافت ریل، به ذوب آهن اوراق مشارکت دهد»، گفت: اگر شرکت راه آهن به تولیدکننده خارجی اوراق می دهد می تواند با ذوب آهن نیز این گونه رفتار کند، اما زمانی که به خارجی ها حتی چهار ماه زودتر از تحویل کالا، پول نقد می دهد دلیلی وجود ندارد که تولیدکننده داخلی به ازای ریل، اوراق مشارکت دهد.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه شرکت زیان دهی همچون ذوب آهن با داشتن بدهی های بسیار اگر اوراق مشارکت دریافت کند بر بدهی هایش افزوده می شود، گفت: شرکت ذوب آهن نمی تواند از طریق اوراق مشارکت هزینه های جاری، حقوق و مزایای خود را پرداخت کند و ناچار است دوباره در بورس با نرخ ارزان، اوراق خود را به فروش برساند.

کد خبر 335329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.