پاکسازی زباله‌های فضایی/ امسال گرم‌ترین سال زمین است

علم وفناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده ای در حال گسترش است. هرروز فناوری های تازه ای معرفی می شود. در بررسی گزیده ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای علمی دنیا در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایسنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

اپلیکیشن پارکینگ برای رفع ترافیک

شرکت خودروسازی "بی.ام.و" به امید مقابله با ترافیک شهری یک اپلیکیشن پارک خودرو خریداری کرده است. این خودروساز به تازگی اپلیکیشن "پارک موبایل"(Parkmobile) را خریده است که گفته می‌شود بزرگترین ارایه دهنده خدمات پارکینگ تلفن همراه در آمریکای شمالی است.

گرم کردن غذا بدون شعله

با ظرف های سیلیکونی تا شدنی و قابل حمل جدید می‌توانید در هر جای دلخواه غذایتان را درون آن گرم کنید.  در حال حاضر شرکت "یابول"(YABUL) این سیستم‌ها را به یک دستگاه سیلیکونی سبک تبدیل کرده است که کوچک، تا شدنی و قابل حمل است. این محصول همراه با بسته‌های گرم‌کننده در ظرف سیلیکونی که برای حمل آسان طراحی شده است، عرضه می‌شود.

پنجره‌های هوشمند

محققان دانشگاه "فردریش شیلر ینا" موفق به ابداع پنجره‌هایی شدند که با استفاده از نانوذرات مغناطیسی شناور در مایع، سایه و گرما را کنترل می‌کند. این کار به وسیله نانوذرات مغناطیسی شناور در مایع صورت می‌گیرد.  یک مقاله پژوهشی که نمونه اولیه این پنجره‌ها را شرح داده در مجله Advanced Sustainable Systems منتشر شده است.

سن زیستی بدن و هوش مصنوعی

پژوهشگران آمریکایی باور دارند می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی، سن زیستی بدن را تعیین کرد. پژوهشی جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند با تشخیص سن سلولها و طراحی یک رژیم پزشکی مناسب، به افراد در داشتن زندگی طولانی‌تر کمک کند.

نیازی به سرفه و عطسه نیست

مطالعه جدید دانشگاه "مریلند" نشان می‌دهد که چگونه آنفلوانزا بدون نیاز به سرفه یا عطسه، به راحتی توسط تنفس طبیعی پخش می‌شود. در یک مطالعه جدید یک گروه از دانشمندان شواهدی را دریافتند که نشان می‌دهد ویروس آنفلوانزا راحت‌تر از چیزی که تا کنون تصور می‌شد قابل انتقال است.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایرنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

تشخیص هشت سرطان با آزمایش خون

محققان از نوید بخش بودن نتیجه تحقیقات انجام شده بر یک آزمایش جدید خون برای تشخیص هشت نوع تومور مختلف سرطانی قبل از گسترش آنها در بدن خبر دادند.محققان دانشگاه جانز هاپکینز در یک مطالعه این آزمایش جدید خون را بر یک هزار و ۵ بیمار مبتلا به سرطان که بیماری آنها قبلا بر اساس علائم موجود تشخیص داده شده بود، آزمایش کردند. این روش قابلیت شناسایی هشت سرطان رحم، کبد، معده، پانکراس، مری، روده، ریه و سینه را دارد.

توقف سرطان با داروی جدید

محققان سوئدی در حال ساخت دارویی هستند که می تواند گسترش سرطان را متوقف سازد.این دارو که توسط محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد در حال ساخت است، آنزیم خاصی را هدف قرار می دهد که موجب گسترش تومورها می شود.  مطالعه انجام شده بر این دارو نشان داد، این دارو که نام آن ذکر نشده است این کار را با چسبیدن به غشای سلول هایی انجام می دهد که به سرعت تکثیر می شوند. این دارو با ربودن 'مکانیسم بقای' سرطان، مانع اتصال تومورها به پروتیینی می شود که برای تکثیر به آن نیاز دارند.

بهبود یادگیری کودکان با پری بیوتیک

محققان دانشگاه ایلینویز دریافتند استفاده از پری بیوتیک ها در غذای کودکان احتمالا موجب بهبود یادگیری و حافظه شده و ساختار شیمیایی مغز آن‌ها را تغییر می دهد.پری بیوتیک‌ها (prebiotics) مولکول های فیبرهای قابل هضم هستند که موجب رشد باکتری های غذا در معده کودکان می‌شوند. 

پاکسازی زباله‌های فضایی

محققان یک ایستگاه لیزر مدارگرد را شبیه سازی کردند که قادر است زباله‌های فضایی با ابعاد کوچکتر از ۱۰ سانتیمر را به مدت دو دقیقه ۲۰ بار در ثانیه هدف قرار دهند و این زباله ها را از بین ببرند.  این شیوه یا زباله‌ها را به سمت اتمسفر هدایت می‌کند تا در آن بسوزند یا آن‌ها را از مسیر حرکت منحرف می‌کند تا برخوردی رخ ندهد. در پایان مدل‌سازی محققان به این جمع‌بندی رسیدند که تولید و پرتاب ایستگاه‌های لیزری به فضا امکان‌پذیر است و این لیزرها در دور کردن یا نابودی زباله‌های فضایی موثر هستند. 

فواید شیر دادن به نوزاد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تغذیه نوزاد با شیر مادر برای مادران نیز مفید است و از ابتلای آنها به دیابت نوع دو پیشگیری می کند.محققان بخش تحقیقاتی در Kaiser Permanente Northern California در اوکلند واقع در نیوزلند در این مطالعه با بررسی هزار و ۲۰۰ زن که تمامی آنها دست کم یک تولد نوزاد زنده داشتند، متوجه شدند که دوره طولانی تر شیردهی مادر با کاهش قابل ملاحظه خطر ابتلا به دیابت نوع دو در زنان ارتباط داشت. 

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری مهر در چند روز گذشته به شرح زیر است:

ماموریت مریخ با کمک راکتورهای کوچک

محققان ناسا اعلام کرده اند آزمایش اولیه راکتورهای کوچکی به اندازه یک رول دستمال توالت موفقیت آمیز بوده است. این راکتورها انرژی مورد نیاز در سطح مریخ را برای فضانوردان فراهم می کنند. ناسا این سیستم را برای تامین انرژی در ماموریت سرنشین دار و طولانی مدت به فضا ساخته است.

عبور سیارکی بزرگ از کنار زمین

حدود دوهفته دیگر یک سیارک بزرگتر از برج الخلیفه ( مرتفع ترین برج زمین) دبی از کنار سیاره خاکی می گذرد. این سیارک ۲۰۰۲AJ۱۲۹  نام گرفته که با سرعت ١٠٧٨٢٦ کیلومتر برساعت از کنار زمین رد می شود. ناسا نیز آن را در گروه خطرات احتمالی برای زمین طبقه بندی کرده است. سرعت حرکت این سیارک ١٥ بار سریع تر از سریع ترین هواپیمای ساخت بشر است. به هرحال طول سیارک ١.١ کیلومتر  است. به این ترتیب سیارک از طول برج الخلیفه( با طول ٠.٨ کیلومتر)  نیز بزرگتر  به حساب می آید. طبق محاسبات دانشمندان سیارک مذکور در ١٥ بهمن (٤ فوریه) از فاصله ٤٢٠٨٦٤١ کیلومتری زمین رد می شود. هرچند این فاصله زیاد به نظر می رسد اما ناسا سیارک هایی را خطرناک دسته بندی می کند که از فاصله کمتر از ٧٤٠٣٠٠ کیلومتری سیاره خاکی گذر کنند. 

درمان یک بیماری نادر پوستی

محققان نشان دادند که پیوند سلول های بنیادی می تواند به طور موثری بیماران مبتلا به یک بیماری اتوایمن نادر را درمان کند؛ این رویکرد درمانی اولین درمان جدید را برای بهبود بقای در بیماران مبتلا به اسکلرودرمای شدید طی چهار دهه گذشته ارائه می دهد. این رویکرد آزمایشی ارایه شده بوسیله محققان در مرکز سرطان دانشگاه ویرجینیا، از شیمی درمانی و پرتو درمانی برای تخریب سیستم ایمنی معیوب استفاده می کند و سپس آن را با استفاده از پیوند سلول های بنیادی جایگزین می کند.

امسال گرمترین سال زمین است

 طبق تحقیق ناسا پس از ۲۰۱۶، سال گذشته دومین سال گرم تاریخچه آب وهوایی است. تحقیقات ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نشان می دهد ۲۰۱۷ میلادی یکی از گرم ترین سال های ثبت شده در تاریخ است. این امر نشان دهنده ادامه روند بلندمدت گرمایش سریع زمین است.

کد خبر 335197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.