اصفهان باز هم از قافله فیلم فجر عقب ماند!

برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی و هنری در اصفهان در اغلب مواقع با مسایل و حواشی مختلفی همراه است و این مسئله بیش از هر چیز شامل حال سینما و موسیقی می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی است که اکران همزمان آثار جشنواره بین المللی فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد سینمایی کشور در استان های مختلف، چشم سینمادوستان شهرستانی را به جمال آثار سینمایی جشنواره به صورت همزمان با پایتخت روشن کرده و باعث رونق استقبال از سینماها شده است. اگرچه گاهی آثار دسته اول و شاخص جشنواره همزمان به استان ها نمی رسد و فرصت اکرانشان به بعد از برگزاری جشنواره موکول می شود، اما برای آنان که از حال و هوای پرشور جشنواره فیلم فجر در تهران محروم و علاقه مند به سینما هم هستند، تماشای آثار خوب جشنواره هرچند به تعداد کم، غنیمت است؛ اگرچه این مسئله به بزرگی همت و اراده مسئولان فرهنگی و هنری هر استان بستگی دارد که با برنامه ریزی مدون و تعیین بودجه ای مناسب به موج طرفداران پر و پا قرص سینما در شهرستان و استان محل خدمتشان بها داده و در آستانه سال نو، عیدی در خوری برای شهروندان و مردم داشته باشند.

استان اصفهان که القاب و عناوین بسیاری را در عرصه های مختلف فرهنگی یدک کشیده و داعیه های بسیاری نیز در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری دارد، چند سال است که به عنوان یکی از استان های میزبان اکران آثار جشنواره فیلم فجر شناخته می شود، کیفیت برگزاری این جشنواره در اصفهان از سالی به سال دیگر با رکود مواجه بوده است، تا جایی که سال گذشته شهر اصفهان یکی از بدترین و بی‌کیفیت ترین جشنواره ها را به خود دید و نتوانست حتی پای علاقمندان پروپا قرص هنر هفتم را به سینماها باز کند! عدم برنامه ریزی صحیح و اصولی مسئولان فرهنگی باعث شد تا این رویداد مهم و پرطرفدار با تاخیر و اجرای دقیقه نودی مواجه شده و این رخداد مهم را به پروسه ای بی شور و حال و کسل کننده تبدیل کند. در سال گذشته تا روزهای پایانی منتهی به آغاز اکران آثار، هنوز تکلیف تعداد و نحوه اکران فیلم ها مشخص نبود و در نهایت هم برنامه اکران آثار جشنواره در اصفهان تنها با هشت فیلم بسته شد! اما اعتراض اهالی رسانه اصفهان سبب شد تا تعداد این فیلم ها در روزهای آخر به ۱۶ فیلم برسد. همه اینها در حالی است که استان های دیگر همه ساله به نحوی شایسته تر از اصفهان به میزبانی این جشنواره مهم می روند و شهروندانشان را از تماشای آثار شاخص جشنواره بهره مند می کنند. به عنوان نمونه می‌توان به شهرهای بجنورد و شیراز اشاره کرد که هر یک به ترتیب در سال گذشته با اکران۲۰ و ۲۴ فیلم به استقبال جشنواره رفتند.

امسال نیز نوید اکران تمامی آثار جشنواره فیلم فجر از سوی معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به شهروندان داده شده است و حتی در کنار اکران این آثار، برگزاری آیین ویژه افتتاحیه، دعوت از بازیگران و عوامل فیلم های سینمایی، برپایی کارگاه های آموزشی عملی فیلمسازی، فیلمنامه نویسی و فیلمبرداری و نمایش ۱۰ فیلم از ۱۰ فیلمساز برتر شیرازی نیز از برنامه های جنبی جشنواره فیلم فجر در استان فارس اعلام شده است و علاوه بر همه این ها از ۲۵ دی ماه و همزمان با آغاز برگزاری جشنواره موسیقی فجر در تهران، این جشنواره در شیراز نیز آغاز شد و خوانندگان و هنرمندان سبک های مختلف موسیقی همچون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، بابک جهانبخش، حجت اشرف زاده، مهدی جهانی، رضا یزدانی و سینا سرلک برای شرکت در این جشنواره عازم شیراز شدند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در تاریخ بیستم دی ماه خبر اکران ۲۳ فیلم در این شهر را اعلام کرده است.

این قصه پرغصه اما در اصفهان همچنان ادامه دارد و در حالیکه اصفهان امسال به استقبال هشتمین دوره میزبانی اکران آثار جشنواره بین المللی فیلم فجر می رود، با تغییر مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان هم امید تغییر قابل توجهی در این پروسه نیست، به طوری که پرویز طاهری، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان امروز در گفت و گو با رسانه ها خبر از امضا تفاهم نامه با مسئولان جشنواره در پایتخت داده و گفته است که " بر اساس این تفاهم نامه قرار شد ۱۱ تا ۱۴ فیلم در جشنواره فجر امسال در اصفهان نمایش داده شود!" این عدد اکران اگر ۱۴ فیلم باشد حتی دو فیلم از سال گذشته کمتر است و اگر ۱۱ فیلم باشد یعنی طبق گفته طاهری، تعداد فیلم های اکران شده در اصفهان هم طراز با استان های کوچک خواهد بود؛ جای سوال است که چرا نهاد متولی فرهنگ در استان اصفهان قادر به رایزنی مانند فارس و خراسان در کمیت فیلم ها نبوده است؟! ظاهرا نحوه برنامه ریزی مدیران سینمایی اداره ارشاد برای اکران آثار جشنواره فیلم فجر در اصفهان، همچون برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره کتاب است که پس از رایزنی و چانه زنی های بسیار با ارگان های مختلف شهر همچنان بی برنامه مانده است!

با این روند هیچ امیدی به برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی با تولی گری اداره ارشاد در اصفهان نیست و شهروندان هنر دوست، این رویدادها را در پایتخت جستجو کرده و رکود فرهنگی سایه خود را بر سر اصفهان گسترده تر می کند.

فرناز کلباسی_ایمنا

کد خبر 335196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ! IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    0 0
    سلام. اگر استقبال نمی شد قبول میکردم که رایزنی انجام ندن. سال 93 را یادتونه ابد و یک روز را دو روز آخر آوردند و مردم چه استقبالی کردند. ولی بنظر من تازگی ها فقط دنبال پست گرفتن هستن، میدونن چه پیگیر باشن چه نباشن بالاخره پست و موقعیتشون سر جاشه!!!!!!!
  • هنر دوست IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    1 0
    مایه تاسف است که اصلا به مخاطب هنر هفتم در اصفهان اهمیت داده نمیشور. سال گذشته حتی از شهرهای کوچک هم اصفهان فیلم کمتر داشت تو جشنواره. حداقل کاری که میتونید بکنید اینه که سامانه فروش بلیط ها رو زودتر اعلام کنید تا این تعداد اندکم بتونیم با تهیه بلیط ببینیم. یادمه سال گذشته برا تهیه بلیط ماجرای نیم روز مجبور شدم مرخصی بگیرم و بایستم تو صف ......