محتاط نیستم و نمی شوم/آنچه در کشور مجاز است باید در اصفهان هم مجاز باشد

استاندار اصفهان در خصوص نوازندگی زنان در کنسرت ها گفت: استانداری به این قضیه ورودکرده است، نه اداره ارشاد اصفهان و نه وزارت ارشاد منعی برای حضور نوازندگان خانم در ارکستر ملی اصفهان ندارند و آنچه در کشور مجاز است باید در اصفهان هم مجاز باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مهرعلیزاده، صبح امروز (شنبه) در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه از نقاط مثبت هر دولت و ملتی این است که جریان صحیح و شفاف اطلاعات در آن جامعه ساری و جاری باشد، اظهار کرد: امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که مردم، دولت و حاکمیت از جریان شفاف اطلاعات استقبال کنند تا شاهد رشد روز افزون مطبوعات و رسانه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه آب، اشتغال و محیط زیست از اولویت استان است، ادامه داد: از ابتدای تصدی این سمت بیش از یک سوم وقت خود را برای مسئله آب استان و به شکل عام مسئله زاینده‌رود سپری کردم، اگرچه شرایط کنونی زاینده‌رود با توجه به کم بارشی‌ها که در طول سنوات اخیر و کمبود منابع آب ایجاب می کند که با قدرت تفکر و مدیریت برای هر شرایطی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

استاندار اصفهان افزود: بر اساس آماری از سال ۱۳۵۰ در دهه‌های مختلف ورودی آب زاینده‌رود در مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده است و امروز به زیر یک میلیارد یعنی در حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است، با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها در واقع میزان بارش‌ها در طول ۴۶ سال گذشته به نصف رسیده است و اگر این روند ادامه پیدا کند با توجه به وضعیت جوی و جغرافیایی کشور و استان در ۵۰ سال آینده منابع آبی به صفر می‌رسد. 

مهرعلیزاده اضافه کرد: در سایر نقاط دنیا نیز کشورهایی بودند که شرایطی به مراتب بدتر از اصفهان داشته اند اما با برنامه ریزی در خصوص حفظ منابع آبی شان در صنعت، کشاورزی و سایر موارد این مشکل را پشت سر گذاشته اند.

وی با تشکر از زحمات استاندار سابق اصفهان تصریح کرد: در چهار سال گذشته زحمات بسیار زیادی را کشیده شده و آقای زرگرپور با تخصص در مدیریت آب، مصمم بودند که این کار را به  نحو مطلوبی به پایان برسانند اما در ادامه کارهای نکرده زیاد وجود دارد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: ضروری ترین کار در این مسیر، که نباید لحظه ای از آن غفلت کنیم تکمیل هر چه سریع تر سد و تونل سوم کوهرنگ است تا بتوانیم ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب را برای تامین نیازهای آبی، به استان منتقل کنیم. کلنگ تونل سوم کوهرنگ سال ۱۳۷۷ زده شده است اما با وقفه هایی که در مسیر ساخت آن ایجاد شده، سه سال پیش به اتمام رسید با این حال بدون سد، بهره برداری از آن ممکن نیست.

مهرعلیزاده تصریح کرد: عملیات عمرانی سد کوهرنگ در حدود ۲۴ درصد پیشرفت داشته است و تلاش می کنیم بودجه آن تامین شود.تا کنون بودجه مطلوبی برای پیشرفت هر چه سریع تر سد دریافت شده است و ۲۸۸ میلیارد تومان از سوی دولت تامین اعتبار شده است.

در مسئله آب، پنهان کاری نداریم

وی ادامه داد: مسیر زاینده‌رود باید ساماندهی شود، تا آب هدر نرود و آنچه در مسیر جاری می‌شود به مصرف برسد. در جهت صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش صنعت، کشاورزی، شرب و در بخش‌های دیگر و چگونگی استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت دستورالعمل جدیدی تنظیم خواهد شد.

استاندار اصفهان گفت: در خصوص مصرف آب، موردی را از مردم پنهان نمی‌کنیم، تا خودشان برای مصرف آب برنامه‌ریزی کنند. بارش‌های استان در فصل بارش در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است. رقم کاهش بارندگی در برخی نقاط کشور به ۳۵ درصد و در برخی نقاط نیز به ۵۲ درصد می‌رسد و در مجموع نزدیک به ۹۰ درصد کاهش بارش در کشور اتفاق افتاده است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه برای تغییر الگوی کشت برنامه‌های منظمی طراحی شده است، تصریح کرد: افرادی که شغل آن‌ها مرتبط با آب بوده و بیکار شده‌اند با تغییر روش‌های آبیاری و کشاورزی و استقرار صنایعی که به آب نیاز ندارند، باید شاغل شوند. در همین راستا احداث یک مجتمع صنعتی تحت عنوان پارک پتروشیمی در شرق اصفهان در دستور کار است که تأثیر مطلوبی بر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: مسئله دوم که روی آن بسیار کار کردیم "اشتغال" است، جلسات منظم و موثری با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از سرمایه‌گذاران اصفهانی برگزار شده است تا در دو بخش اشتغال‌های زود بازده و اشتغال‌های پایدار اقداماتی در استان صورت گیرد و رقم بیکاری استان که از میانگین کشوری بالاتر است مداوا شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در خصوص "محیط زیست" نیز جلسات زیاد و متعددی برگزار شده است، گفت: آخرین اقدامات در حوزه محیط زیست در اصفهان در سال ۹۲ انجام شده است و پس از آن روی این مطلب خیلی کم تاکید شده است که این امر اصلاح شد. در حوزه محیط زیست مصوبات ارزشمندی داشته‌ایم اما آنچه اجرا شده با مصوبات فاصله بسیاری داشته است.

تذکر به مدیران برای تأمین نیازهای روانی جامعه ضرورت دارد

مهرعلیزاده گفت: یکی دیگر از کارهایی که در حال انجام است طراحی یک "پنجره واحد" برای توسعه و روان سازی بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: پنجره واحد جایی است که نمایندگان ادارات مختلف در آن جمع می‌شوند و به درخواست‌هایی که برای صدور مجوز ارائه شده، رسیدگی کرده و پاسخ می‌دهند به این ترتیب زمان گرفتن مجوزی که اخذ آن در گذشته سال‌ها طول می‌کشید با روند کنونی به ۱۵ روز و نهایتاً دو تا سه روز کاهش می‌یابد. این سیستم در کشورهای دیگر اجرایی شده و جواب داده است و در اصفهان نیز در حال تکمیل است.

استاندار اصفهان در خصوص نامه استانداری به مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص نتایج ضعیف تیم فوتبال سپاهان گفت: برخی فکر می‌کنند استاندار یعنی مسئول اداری، اما این طور نیست استاندار نماینده عالی دولت است و وظیفه دارد آنچه قانون اساسی حق مردم دانسته است و مردم از طریق انتخاب دولت و نمایندگان آن‌ها را مطالبه می‌کنند اجرایی کند. بنابراین همه مسائل مهم استان از جمله ورزش که از مسائل مهم اجتماعی و فرهنگی جامعه است به استاندار مربوط می‌شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: به هر حال با پیروزی و موفقیت یک تیم صدها هزار نفر از جمعیت استان خوشحال و با شکست آن غمناک می‌شوند و مدیریت این امر به طور مستقیم با استاندار مرتبط است.

وی افزود: عملکرد تیم‌هایی مثل سپاهان به طور مستقیم با روان اجتماع سروکار دارد و استاندار در کنار مسائلی مثل اشتغال، رفاه و شادابی مردم با برگزاری کنسرت و مسائلی از این دست در قبال ورزش هم مسئولیت دارد تا مردم در فضای شهری شاد باشند و از زندگی لذت ببرند. بنابراین تذکر به یک مدیر جهت تأمین نیازهای روانی جامعه ضرورت دارد.

مهرعلیزاده در رابطه با توصیه فیفا به عدم دخالت سیاست مداران در ورزش گفت: دخالت سیاسی زمانی است که استاندار در عزل ونصب ها دخالت کند اما استانداری تنها به مدیر مربوطه نامه داد که تصمیمات مقتضی برای حل مشکل تیم سپاهان گرفته شود. استاندار این اختیار را دارد که از مدیرانی که خوب به مردم خدمت نمی کنند بخواهد جای خود را به دیگران بدهند.

ورود به رقابت‌های استانی در شان اصفهان نیست

وی در رابطه با طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود گفت: این طرح در حال اجراست من روی استان اصفهان و فهم و شعور مردم این استان حساب زیادی باز کردم، اصفهان یک استان نوپا و کوچک نیست و چند دهه پایتخت ایران بوده است و بنابراین چنین استانی با چنین پیشینه ای نباید در رقابت‌های استانی وارد شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در این طرح مشخص شده است هر یک از استان‌های حاشیه زاینده رود چه سهمی از آب می‌برند و این سهمیه باید در چه بخش‌هایی صرف شود. آنچه که استاندار باید پیگیری کند این است که این طرح به صورت کامل اجرا شود.

مهرعلیزاده افزود: در جلسات گذشته شورای آب بارها پیرامون این سهمیه بندی بحث‌هایی صورت گرفته است و فردا یکشنبه نیز جلسه شورای آب برگزار و در آن بررسی می‌شود که پیش بینی سهمیه اصفهان در گذشته چقدر بوده است و در حال حاضر براساس میزان بارش‌ها و وضعیت موجود این سهمیه چقدر است.

وی تاکید کرد: استاندار جدید چهار محال و بختیاری نیز فرد منطقی و غیر متعصب است و در خصوص اقدامات مشترک با هم به تفاهم رسیده‌ایم.

استاندار اصفهان با اشاره به طومار شیخ بهایی گفت: ۴۸۰ سال پیش که جمعیت اصفهان قابل مقایسه با زمان کنونی نبود شیخ بهایی درصدی را برای استفاده از آب مشخص کرده بود، اما در طول این ۴۸۰ سال نوع مصرف آب در شهر، صنعت، کشاورزی و... عوض شده است و در نتیجه منطق حکم می‌کند بر اساس تغییرات به گونه ای عمل شود که آب به عدالت تقسیم شده و برای بهبود حیات و زندگی مردم مصرف شود.

مجوز توسعه فرودگاه اصفهان از مجلس گرفته شده است

مهرعلیزاده در رابطه با برنامه استانداری برای طرح‌های نیمه تمام در استان اصفهان گفت: طرح‌های نیمه تمام را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته از این طرح‌ها را دولت باید تکمیل کند و بودجه به آن‌ها اختصاص دهد و دسته دیگر را باید با مشارکت مردمی به انجام برسانیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال استانداری در بحث قطارهای حومه شهری به طور جد وارد شده ومعتقد است این قطارها در کاهش آلودگی تأثیر زیادی دارند و می‌توانند رفت و آمد به شهرک‌های جدید مثل مجلسی، بهارستان و فولادشهر که در حال حاضر با اتوبوس های دودزا صورت می‌گیرد را تسهیل کند.

استاندار اصفهان افزود: بخشی از طرح‌های نیمه تمام نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ به عنوان نمونه می‌توان از سالن اجلاس سران اصفهان یادکرد که هم دولتی است و هم نیست و می‌تواند در جذب توریسم و برگزاری همایش‌های علمی، ادبی و صنعتی مؤثر باشد و اصفهان را به یکی از مناطق برگزاری جلسات بین المللی تبدیل کند.

مهرعلیزاده گفت: فرودگاه اصفهان نیز از جمله طرح‌های نیمه تمام دیگری است که قرار است در اسرع وقت تکمیل شود. در چند روز گذشته با رایزنی‌هایی که با کمک دو نماینده استان اصفهان و نماینده ایلام با تاج گردون، رییس کمیسیون تلفیق مجلس داشتیم ۷۰ میلیاردتومان از محل سود سهام مالیات‌هایی که شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌ها باید می‌پرداخت و حال نمی‌پردازد، صرف خرید اراضی ارتش برای فرودگاه می‌شود. بنابراین مجوز توسعه‌ فرودگاه اصفهان از مجلس گرفته شده است.

وی افزود: طراحی ایرلاینی که به طور ثابت در اصفهان باشد و به چند شهر اروپایی و آسیایی پرواز مستقیم داشته باشد از دیگر برنامه‌هایی است که برای جذب توریست، گسترش روابط اقتصادی و فراهم کردن زمینه برگزاری نشست‌های بین المللی در نظر گرفته شده است.

جوانان به استاندار مشاوره می‌دهند

مهرعلیزاده در رابطه با جوان گرایی واستفاده از ظرفیت‌های زنان گفت: برنامه ای که برای تحقق این هدف داریم تشکیل "شورای مشورتی جوانان" است که طرح آن نوشته شده و بر مبنای آن قرار است ۳۰ تا ۳۵ نفر از جوانان فعال به عنوان مشاور استاندار انتخاب شوند و در خصوص استفاده از نیروهای جوان استان در مسائل سیاسی فرهنگی واقتصادی به بنده مشورت دهند.

وی افزود: در رابطه با بانوان هم نخستین انتصاب استانداری اصفهانخانم دکتر فرشاد به عنوان مدیر کل بهزیستی بود وامیدواریم بتوانیم در بحث‌های مدیریتی تعادلی بین نیروی کار زن و مرد ایجاد کنیم.

ورود استانداری به مسئله حضور نوازندگان زن در اصفهان

استاندار اصفهان در رابطه با برخوردهای سلیقه ای با کنسرت‌ها و مخالفت با حضور نوازندگان زن در اصفهان گفت: استانداری به این قضیه ورودکرده و نتیجه بررسی‌های ما نشان داد که انتشار این خبر در واقع انعکاس نادرست یک مطلب بوده است چرا که نه اداره ارشاد اصفهان و نه وزارت ارشاد منعی برای حضور نوازندگان خانم در ارکستر ملی اصفهان ندارند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: آنچه در قانون در سراسرکشور مجاز است باید در اصفهان هم مجاز باشد و سیاست استانداری نیز توسعه فعالیت‌های هنری مطابق با قانون اساسی کشور است.

محتاط نیستم و نمی شوم

استاندار اصفهان در رابطه با انتصاب های خارج از اصفهان خود گفت: از بین هفت انتصابی که در این مدت انجام شده، پنج نفر آنها اصفهانی بوده اند و فقط دو نفر از معاونان استاندار که البته هنوز هم کار خود را آغاز نکرده اند، غیر اصفهانی بوده اند و در مورد آنها فضاسازی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: درست است که اصفهان نیروهای کارآمد زیادی دارد، ولی دلیل نمی شود یک اصفهانی در سمنان و مازندران و سایر شهرها کار بکند، اما حضور یک معاون استاندار که نگرش ها و شناخت ملی دارد، با وزرا مرتبط است و می تواند برای اصفهان امتیازات فراوانی به بار بیاورد، در اصفهان با جنجال و سر و صدا همراه شود.

مهرعلیزاده افزود:محتاط نیستم و نمی شوم و راه را برای حضور افراد کارآمد نمی بندم و هر جا احساس کنم به حضور نیروهایی در سطح ملی نیاز است، از به کارگیری آنها دریغ نمی کنم، تنها از این طریق است که می توانیم اصفهان را به یک الگو در کشور تبدیل کنیم.

فعلا نمی توان در مورد نا آرامی های اخیر صحبت کرد

مهر علیزاده در پاسخ به خبرنگار ایمنا که خواستار اطلاع رسانی در حوزه ناآرامیهای اخیر در استان اصفهان شد، گفت: برنامه استانداری اصفهان نیز طبق شعارهای دولت روحانی، شفافیت و اطلاع رسانی دقیق است؛ البته به جز در مواردی که به مسائل امنیتی بر می گردد.

وی تصریح کرد: استانداری اصفهان بررسی ها و مطالعات دقیقی پیرامون چرایی شکل گیری اعتراضات اخیر، ریشه ها، تحرکات بیرونی و درونی و نقاطی را که مورد توجه قرار داده اند، انجام داده و به زوایای مختلف آن آگاه است با این وجود نمی توان به صورت جزئی وارد این بحث شد و لازم است تا در یک فضای مناسب تری به صورت کلی به آن پرداخته شود.

نگاه به توزیع بودجه باید کشوری باشد

مهر علیزاده در رابطه با مدیریت اعتصاب ها در اصفهان گفت: از همان روزهای اولی که بنده کار خود را در استانداری آغاز کردم، تجمعات مردمی بازنشسته‌های فولاد، معلمان و برخی گروه های دیگر نیز جلوی استانداری شروع شد.

وی به ریشه یابی بروز این تجمعات پرداخت و افزود: به نظر می‌رسد سابقه‌ای در اصفهان ایجاد شده که «اگر صدایتان کلفت نباشد کسی آن را نمی‌شنود»! و دلیل شکل گیری چنین سابقه‌ای هم این است که حرف مردم به موقع شنیده نشده و مشکلات آنها به موقع رفع نشده است. بر این اساس مدیریت رفع اعتصاب ما همان مدیریت رفع مشکلات مردم است.

استاندار اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که سهم استان اصفهان از بودجه کشور را نسبت به مالیاتی که این استان می‌پردازد کم و تبعیض آمیز دانست، گفت: اگر از این زاویه به قضیه نگاه کنیم باید سرمایه گذاری وایجاد ذوب آهن، فولاد مبارکه و بسیاری از صنایع دیگر در این استان راهم نوعی تبعیض بر علیه مناطق محروم دیگر دانست.

وی افزود: سرمایه گذاری‌هایی که در این استان صورت گرفته یک خروجی دارد و باید درآمدهایی برای دولت و نظام داشته باشد. بنابراین باید نگاه ملی داشته باشیم و بدانیم آنچه در هر استان تولید می‌شود همگی باید به کاسه‌ دولت ریخته و از آن طریق در تمامی کشور توزیع شود.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه بحث تبعیض‌های استانی را گروه‌هایی در خوزستان هم مطرح کردند که چرا پول نفت این استان به جاهای دیگر می‌رود، گفت: هر منطقه ای در این کشور پتانسیل‌ها و امکانات خاصی دارد که تنها متعلق به آن منطقه نیست و باید در کل کشور توزیع شود. طبیعتاً اصفهان نیز با سرمایه‌های گردشگری و فرهنگی که دارد هم به سرمایه گذاری برای بهره برداری از این امکانات و جذب توریست نیاز دارد که توسعه فرودگاه، کنسولگری و ایرلاین بخشی از آنها است و هم باید برای کل کشور درآمدزایی کند.

شهرداری اصفهان به دولت بدهکار است

مهر علیزاده در خصوص عدم پرداخت بدهی های دولت به شهرداری ها گفت: در چند روز گذشته از شهرداری ها خواسته شده تا وضعیت بدهی های خود را مشخص کنند و معاونان اجرایی استاندار هم جلساتی با شهرداران داشته اند و مشخص شده است آنچه که دولت به شکل قانونی به شهرداری ها بدهکار است، در مواردی بوده که عوارض پرداخت نشده و یا دستگاه ها باید مبالغی را کسر و پرداخت می کردند که نکرده اند.

وی افزود: طلب شهرداری های اصفهان از دولت در مقایسه با سایر کلان شهرها، زیاد نیست، اما نزدیک به سه‌چهارم بودجه یک سال را به دولت بدهکار است، باید کمک کنیم تا مشکل شهرداری اصفهان برطرف شود.

استاندار اصفهان در خصوص وضعیت متروی اصفهان اظهار کرد: در پروژه متروی اصفهان از بخش خصوصی غافل شده‌ایم، باید در مترو از بخش خصوصی استفاده بیشتری شود.

مهرعلیزاده با اشاره به تکمیل باغ موزه دفاع مقدس تصریح کرد: پروژه‌ باغ‌ موزه دفاع مقدس استان اصفهان علی‌رغم تلاش‌ها هنوز تکمیل نشده که مقرر شد تا از منابع مختلف جمعاً ۱۵ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کند که امیدوارم فاز نخست این پروژه در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۷ افتتاح شود.

استاندار اصفهان با اشاره به حاشیه جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان و اخراج برخی کارشناسان از این جلسه اظهار کرد: من به جوانان بسیار اهمیت می‌دهم، وقتی مدیرکل وظیفه خودش را نداند و نسبت به جوانان غافل باشد به معنای این است که از حیطه وظایف خود اطلاعی ندارد. بنابراین در این جلسه ضمن تشکر از کارشناسانی که به جای مدیران کل شرکت کرده بودند، از آنها خواستم جلسه را ترک کنند.

کد خبر 335158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.