جلوه‌گری شکارچی در شب‌های زمستان

مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: شب‌های سرد این زمان از سال، سرشار از زیبایی‌های آسمان پاک شب‌های زمستان است، اما حضور پررنگ سیارات در بامداد این روزهای زمستانی جلوه ویژه‌تری دارد.

عمران مرادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره رویدادهای نجومی هفته اول بهمن ماه گفت: سیاره عطارد، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید، از ساعت ۶:۰۲ سحرگاه از افق شرق طلوع می‌کند. البته برای تماشای این سیاره باید افق شرق بازی داشته باشید که ساختمان یا درخت یا کوه مانع دیدن آن نشود، زیرا این سیاره تنها تا پیش از طلوع خورشید و در ارتفاع کم از افق  قابل رویت است.

وی خاطر نشان کرد: هر چه به آخر هفته نزدیک‌تر می‌شویم، رصد سیاره عطارد به دلیل دیرتر شدن زمان طلوعش سخت تر می شود.

مدرس و پژوهشگر نجوم  با بیان اینکه سیاره زهره در این روزها وضعیت خوب رصدی ندارد، اظهار کرد: این سیاره در حال انتقال به آسمان شامگاهی است.

مرادی درباره وضعیت سیاره مریخ در آسمان گفت: این سیاره سرخ از حول و حوش ساعت ۲:۲۵ بامداد از افق شرق طلوع می کند و رنگ سرخ آن، نشانه خوبی برای یافتنش است.

مدرس و پژوهشگر نجوم در مورد رصد سیاره غول پیکر منظومه شمسی تصریح کرد:  سیاره مشتری از حول و حوش ساعت ۲ بامداد طلوع می کند و نور خیره کننده و جلوه زیبایی در سیاهی آسمان شب دارد.

وی وضعیت سیاره زحل را به این صورت اعلام کرد: این سیاره نیز از حول و حوش ساعت۵:۳۰ سحرگاه از افق شرق طلوع می کند و تا طلوع آفتاب قابل مشاهده است.

مرادی یکی از جلوه های زیبای شب های زمستان را حضور صورت فلکی شکارچی یا جبار عنوان کرد و گفت: این صورت فلکی که از اتصال خط‌های فرضی ستارگانش، مانند یک شکارچی می‌شود، به دلیل وسعت و زیباییش از صور فلکی معروف زمستان شده است.

وی افزود: مهمترین مشخصه این صورت فلکی سه ستاره در میانه آن است که در یک خط راست قرار دارند، و به "کمربند شکارچی" معروف است. علاقه مندان به نجوم می توانند در این شب‌ها از همان ابتدای شب این صورت فلکی زیبا را بر فراز آسمان و در بالای سر خود مشاهده کنند.

کد خبر 335126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.