جای خالی هوای پاک در اصفهان

حال هوای اصفهان خوب نیست و روز به روز وخیم‌تر می‌شود. بیماری ریشه دار آلودگی هوا نیازمند درمان است و برای بهبود این بیماری همه باید زره پوش به میدان بیایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "هوای اصفهان در وضعیت قرمز"، "اصفهان نارنجی شد"، "هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است"، "فردا مدارس اصفهان به دلیل افزایش آلاینده‌ها تعطیل اعلام شد"، "انجام ورزش در محیط‌های رو باز ممنوع است"، کودکان، سالمندان و مادران باردار در خانه بمانند" و ....، این تیترها چند سالی است که به وفور به عنوان تیتر یک رسانه‌های اصفهان جا خوش کرده و گویا قصد ندارند جای خود با تیتر "هوای اصفهان پاک است" عوض کنند.

آری حال هوای اصفهان خوب نیست و روز به روز وخیم‌تر می‌شود. بارها و بارها به دنبال متهم ردیف اول، دوم، سوم و .... این شرایط گشته‌ایم و هر بار دست از پا درازتر به ناکجا آباد رسیدهایم.

یکی افزایش تعداد خودروهای تک سرنشین، عدم توسعه استاندارد اصفهان و نزدیکی صنایع به این شهر را دلیل آلودگی هوای اصفهان می‌داند و دیگری بر این باور است خشکسالی و آلودگی ناشی از مصرف بنزین‌های وارداتی غیر استاندارد متهمان آلودگی هوا در شهر اصفهان هستند. حتی کارشناسان نیز در این زمینه به اتفاق نظر نرسیده‌اند که ریشه واقعی افزایش آلایندهها در هوای اصفهان چیست؟

بررسی فعالیت‌های دستگاه‌های ذی ربط نیز به گونهای پیچیده و زنجیروار است که اثر بخشی فعالیت هر کدام بسته به دیگری است و نمی‌توانیم به سوی هیچ یک از این نهادها انگشت اتهام بگیریم.

امروز روز 22 ساله شدن نامگذاری 29 دی به عنوان  "روز هوای پاک" در کشور ایران است. روزی که آسمان دودی شهرمان حتی اجازه فکر کردن به هوای پاک را نیز از ما گرفته است. در و دیوارهای اصفهان نیز این روزها گویی حرفی برای گفتن درباره هوای پاک ندارند و در شهر اصفهان جای تبریک روز هوای پاک خالی به نظر می‌رسد.

تنفس هوای پاک جزو حقوق اولیه همه شهروندان ایرانی است. هر چند مسئولان ذی ربط باید همه توان خود را برای کاهش آلاینده‌های کلانشهرهایی همچون اصفهان بکار گیرند اما شهروندان نیز باید در این زمینه مشارکت و همراهی لازم را برای درمان این درد مزمن داشته باشند و تنها توپ کاهش آلاینده‌ها را در زمین مسئولان نیندازند.

"قانون هوای پاک؛ قانون نفس" این شعار امسال روز هوای پاک است. درست است که آلودگی هوا یک شبه به وجود نیامده و قدمتی 300 ساله دارد اما نباید فراموش کنیم که نمی‌توان به راحتی از کنار معضل این روزهای کلانشهرهای کشور گذشت و باید هر کدام از ما 80 میلیون ایرانی به عنوان یک محیط بان هوای هوای ایران را داشته باشیم تا بتوانیم از مرگ سالانه 9 هزار نفر که سه هزار برابر تعداد شهدای حادثه "سانچی" است جلوگیری کنیم.

کد خبر 335074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.