۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
نقش متل ها در هویت سازی

گفته می‌شود که ساکنان اولیۀ ایران روز دوم تیر ماه را به پاس پرنورترین روز خورشید، جشن می‌گرفتند و انسانی را هم قربانی می‌کردند. وقتی آریایی‌ها به ایران آمدند به جای قربانی کردن انسان، از حیوانی مثل گاو استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این منش کم کم در رفتار دیگر ساکنان و حتی در کیش مهر نیز وارد شد و تصویر میترا، با چاقویی که بر گردن گاو نهاده بود، تصویری ماندگار از این اثرپذیری بهینه در اندیشۀ ایرانی‌ها شد. داستان‌های کهنی مثل "کدو قلقله زن" که پیام "تکیه بر اندیشه، برای جستن بهترین راه حل" را به همراه دارند، نمونۀ کوچک شده‌ای از همین همزیستی مسالمت آمیز اندیشه‌ها در فرهنگ ایرانیان هستند.

 اگر می‌خواهید به معنای واقعی جملۀ "تئاتر برای همه" پی ببرید، شبی از این شب‌ها که نمایش "کدو قلقله زن" و برنامۀ "جنگ خنده" در فرهنگسرای کوثر اجرا می‌شود، آنجا بروید و از دیدن صف طولانی آدم‌هایی که فارغ از سن و سال و شغل و طبقۀ اجتماعی پشت در سالن نمایش مشغول تهیۀ بلیت هستند لذت ببرید. نوستالژی "کدو قلقله زن" آنقدر خاطره‌انگیز است که به همراه هر کودک، چند بزرگسال را نیز به آنجا کشانده و سالن ۴۵۰ نفرۀ فرهنگسرا را مملو از تماشاگر کرده است. منطقۀ ۱۵، منطقۀ دوستدار کودک نام دارد و الحق، مردم این منطقه را باید مردم دوستدار نمایش نامید.

امید اجاقی نویسنده و کارگردان این نمایش، در گفتگو با ایمنا اظهار کرد: پیشرفت علم و تکنولوژی و به‌وجود آمدن رسانه‌های متعدد صوتی و تصویری، باعث شده که بچه‌های امروز، دیگر پای قصه‌های دیروز که از دل فرهنگ و تمدن ما جوشیده، ننشینند. قصه‌هایی که در گذشته از زبان پدربزرگ‌ها ومادربزرگ‌ها نقل می‌شد و مملو از نشانه‌های هویت ایرانی، از جمله جوانمردی، از خودگذشتگی، تکیه بر اندیشه و... بود اکنون در حال فراموش شدن است.

وی افزود: گروه هنری بازی بازی نمایش، "کدوقلقله زن" را  با هدف احیای این هویت و انتقال این پیام به نسل جدید به اجرا درآورده و خوشبختانه از اولین شب اجرای نمایش، با استقبال گرم و پرشور تماشاگران دوستدار نمایش کودک روبرو شده است. این استقبال به زعم بنده از چند جهت است، از جمله: شناسنامۀ کاری گروه بازی بازی نمایش، پتانسیل اصفهان در تولید آثار نمایشی با کیفیت در زمینۀ کودک، تبلیغات بسیار خوب و برنامه‌ریزی‌ها و همکاری‌هایی که بین گروه ما و مدیر و کادر اجرایی فرهنگسرای کوثر وجود داشته و در آخر، مخاطب خوبی که نمایش را می‌بیند و مخاطب‌های دیگر را نیز به دیدن آن تشویق می‌کند.

اجاقی، ضمن تشکر از همۀ کسانی که او را در اجرای این نمایش یاری کرده‌اند، گفت: هر متل و قصه‌ای برگرفته از یک رویداد است و دارای ریشه و بنیه. این خاطرات ریشه دار، هویت مردم هر کشوری را می سازد و به همین دلیل از قدرت و قوت آموزشی بسیار بالایی برخوردار است. با احیای این هویت می‌توان فاصله ای را که بین نسل‌ها بوجود آمده پر کرد و بین آن‌ها پیوندی عمیق و ناگسستنی ایجاد کرد.

از حمیدرضا مکارمی، مدیر این فرهنگسرا که مدیریتش را به ساعات اداری محدود نکرده و تا پاسی از شب، میزبان تماشاگران است، راز جذب مخاطب را در این وانفسای کمبود مخاطب پرسیدیم و گفت: در این برهۀ زمانی که اکثر سالن‌های شهر تماشاگر چندانی ندارد استقبال مردم از برنامه‌های فرهنگسرا به حدی است که فقط شب گذشته ۱۰۰ نفر پشت در ماندند و نتوانستند برنامۀ "جنگ خنده" را تماشا کنند. مردم منطقه، فرهنگسرا را از خودشان می‌دانند و تئاتر را مختص قشری خاص تلقی نمی‌کنند. تمام تلاش ما بر این است که همۀ همکاران مجموعه با یکدیگر و با مردم تعامل داشته باشند و به خواسته‌های آن‌ها احترام بگذارند تا کسی از این سالن دلگیر بیرون نرود. در این شب‌ها که دو برنامه با فاصلۀ زمانی یک ساعته اجرا می شود، بین این دو گروه تعامل ایجاد کرده‌ایم و به تبع آن شاهد تسری این تعامل همه جانبه در عمق جامعه و بین تماشاگران نیز بوده‌ایم.

وی افزود: چندین ماه است که بحث نمایش کودک به صورت جدی در فرهنگسرای کوثر مطرح است و نمایش "کدو قلقله زن" شش یا هفتمین نمایشی است که در سالن این مجموعه اجرا می‌شود. استقبال کارگردانان و گروه‌های هنری به اندازۀ استقبال مردم، از اجرا در سالن این فرهنگسرا زیاد بوده و ما نیز فضایی را فراهم کرده‌ایم که آن‌ها بتوانند به راحتی کار خود را روی صحنه ببرند. نمایش "کدو قلقله زن" که بر اساس یک متل ایرانی توسط آقای اجاقی نوشته و کارگردانی شده از مرحلۀ تمرین و تست تا ساخت دکور خود را در این مجموعه گذرانده است و استقبال از اجرای آن به حدی بوده که هر شب ظرفیت آن تکمیل می‌شود و احتمال تمدید آن نیز وجود دارد.

مکارمی، در خصوص ایدۀ تبدیل این فرهنگسرا به پردیس کودک اظهار کرد: با توجه به ساختار مجموعه و این نکته که منطقۀ ۱۵ منطقۀ دوستدار کودک نامیده شده است در پی آن هستیم که پردیس کودک را در آن بنا کنیم. در اتاق‌های فکر ما همۀ ایده‌هایی که به این مبحث ختم می‌شود بررسی شده و بعد از جمع‌بندی، طرح آن را ارایه خواهیم کرد تا در صورت اقبال، بیش از پیش در این حیطه قدم برداریم. متاسفانه تئاتر کودک اکنون در اصفهان متولی ندارد و فرهنگسرای کوثر توانایی آن را دارد که بسیار جدی‌تر در این زمینه ورود پیدا کند.

وی با اشاره به تجهیز سالن نمایش این فرهنگسرا گفت: طرح توجیهی ما پیش از این در اختیار  شهردار سابق این منطقه قرار گرفته و موافقت‌های لازم برای تجهیز و تعویض صندلی‌ها و...انجام شده بود. بعد از تغییرات نیز شهردار کنونی منطقه ۱۵، خوشبختانه همکاری لازم را با ما داشتند و با دیدن جمع پرشور مخاطبان در ویژه برنامۀ یلدا، قول تجهیز سالن را تا پایان سال جاری به مردم دادند و بسیار مصمم هستند که این اتفاق رخ بدهد تا یک گام دیگر نیز برای احترام به مخاطبمان برداشته باشیم.

مدیر فرهنگسرای کوثر ادامه داد: علاوه بر بحث کودک، بخشی از تمرکز ما به شناسایی و تجلیل از هنرمندان منطقه اختصاص یافته و تا کنون در گالری این مجموعه، میزبان چند تن از این بزرگان هنرمند بوده‌ایم. خوشبختانه اساتید فن نیز اقبال زیادی نشان داده‌اند، برای نمونه نمایشگاهی از آثار شریعتی، یکی از شاگردان استاد رضا بدرالسما در این مکان برگزار شد و آقای بدرالسما با دیدن شور و نشاطی که در این فضا وجود داشت علیرغم اینکه گفته بود هیچ‌گاه مایل به برگزاری نمایشگاه نبوده است، قول داد نمایشگاهی از آثار خود را به همراه یک کارگاه آموزشی در این فرهنگسرا برگزار کند.

وی خاطر نشان کرد: جامعۀ تشنۀ کار فرهنگی است و می‌طلبد که با اعتماد و اعتقاد به این نیاز در این راستا بیش از پیش بکوشیم و شور و نشاط را با رفع این نیاز به طرق مختلف به مردم برگردانیم.

کد خبر 334965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.