به داد اقتصاد فرهنگ برسید

نشست دیدار شهردار اصفهان با فعالین حوزه نشر اصفهان، عصر امروز -چهارشنبه- ۲۷ دی ماه در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این دیدار که در قالب بیست و یکمین نشست از سلسله نشست های "اصفهان فردا" برگزار شد، فعالین حوزه نشر اصفهان به بیان دغدغه های خود درخصوص وضعیت چاپ و نشر با شهردار اصفهان، قدرت الله نوروزی پرداختند.

مرتضی ثابت‌قدم، مدیر انتشارات فرهنگ و هنر در جلسه شهردار با اهالی حوزه نشر با بیان اینکه رویکرد مدیریت‌های شهری عموماً توسعه شهری و مسائل تجاری بوده، اظهار کرد: به دلیل همین نگاه تجاری شرایط حوزه فرهنگ در اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشور بسیار وخیم است و این به دلیل سرانه پایین مطالعه در شهر ما است.

وی افزود: آثار فرهنگی جایی برای عرضه ندارد و راه‌حل این مشکل سرلوحه قرار دادن توسعه فرهنگی و ارایه فضایی برای بروز و ظهور آثار فرهنگی است.

علی خدایی، داستان‌نویس و منتقد ادبی با بیان اینکه در اصفهان انجمن ادبی قلمستان فعالیت‌های ادبی و فرهنگی جزیی انجام داد، گفت: این کارها اگرچه در نوع خود خوب بود به‌هیچ‌وجه در شأن اصفهان نبوده‌ است.

وی افزود: در حالی که شهرهایی همچون مشهد و تبریز جایزه داستان شهر خودشان را دارند و جشنواره‌های داستان برای شهرها برگزار می‌کنند، باعث تأسف است که اصفهان در این زمینه منفعل و خاموش است و برای معرفی و ارایه خود تلاشی نمی‌کند.

اهالی فرهنگ و هنر اصفهان را صادر می‌کنیم

امیرحسین یاوری، شاعر با بیان اینکه سال های زیادی است که اهالی فرهنگ و هنر اصفهان را به دیگر شهرها صادر می‌کنیم، تصریح کرد: نخبگان فرهنگی در اصفهان تولید می‌شوند، اما عرصه‌ای برای بروز و ظهور ندارند و حمایت نمی‌شوند و به همین دلیل در شهرهای دیگر به فعالیت می‌پردازند.

وی ادامه داد: این فضا نیازمند آشتی‌کنان فرهنگی و توجه خاص به سرمایه‌های فرهنگی شهر است.

مجتبی سجاد مدیر انتشارات جنگل نیز با انتقاد از عدم معافیت مالیاتی در حوزه فرهنگ، گفت: این معافیت در همه دنیا معمول است در حالی که در شهر اصفهان مبالغ هنگفتی را از ناشران و فروشندگان کتاب برای مالیات و هزینه تغییر کاربری دریافت می‌کنند و این باعث خسارت فعالین حوزه چاپ و نشر می‌شود.

ضرورت معافیت مالیاتی اهالی نشر

وی با اشاره به تأسیس باغ کتاب در تهران و رشد فروش تصریح کرد: مکان‌هایی مثل خیابان آمادگاه و بازارچه شکری پاسخگوی نیاز اصفهان نیست، چراکه اصفهان ظرفیت قطب شدن در زمینهٔ محصولات فرهنگی را در کشور و حتی منطقه دارد.

کیانی، فعال حوزه فروش کتاب در خصوص مشکلات کتاب‌فروشی‌های اصفهان گفت: اگر کتابخانه‌ها برای تجهیز خود از کتاب‌فروشی‌های سطح شهر خرید کنند کمک بسیار بزرگی به اقتصاد این حوزه می‌کند.

وی افزود:ما در اصفهان ۱۳۰کتاب‌فروشی داریم که در پرداخت حق بیمه فروشندگان خود دچار مشکل شده‌اند.

کیانی با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات این حوزه، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف با کتاب‌های بی‌کیفیت و تخفیفات بدون قاعده است، تأکید کرد: ارایه کتب بی‌کیفیت حتی به قیمت پایین مردم را کتاب زده می‌کند در حالی که برگزاری نمایشگاه دوای درد سرانه پایین مطالعه نیست مسئولین به‌جای این اقدامات کار فرهنگی درست انجام دهند و ما به عنوان فروشندگان کتاب می‌توانیم طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو را با طرح آشتی با کتاب پیوند زده و تخفیف ۱۰ درصدی را در کلیه کتاب‌فروشی‌ها اعمال کنیم.

به داد اقتصاد فرهنگ برسید

مهرانگیز بیدمشکی، مدیر نشر نهفت نیز اظهار کرد: وقتی در منازل کتابی وجود ندارد، مدارس رویکردی غیرتربیتی دارند و فضای شهری ترغیبی به مطالعه ندارد نمی‌توان از نسل جدید انتظار کتاب خواندن داشت، برای کتاب خواندن و کتاب‌خوان کردن باید برنامه داشت.

وی افزود: اگر اقتصاد فرهنگ مورد بازبینی و ترمیم قرار نگیرد مشکلات این حوزه حل نمی‌شود و همین چراغ‌های باقیمانده خاموش می‌شوند.

کتاب در تبلیغات شهری جایی ندارد

مجتبی شاهمرادی، مدیر نشر آرما با تأکید بر در نظر گرفتن کل چرخه نشر در برنامه‌ریزی‌ها گفت: باید اذعان کرد اصفهان شهر مرده‌ای است، شهری که نام و تندیسی از هیچ بزرگی در آن دیده نمی شود، ما صبر می‌کنیم مفاخر فرهنگی شهرمان از دنیا بروند و زمانی که کاملا بی خطر شدند برای آن‌ها بزرگداشت برگزار می‌کنیم در حالی که مردم باید هنرمندان و فرهیختگان شهر را بشناسند تا شهر پویا و زنده شود.

وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند همانطور که به هتل‌ها و سازمان‌ها بدون هیچ هزینه‌ای پروانه ساخت می‌دهد به کتاب‌فروشی‌ها و اهالی فرهنگ هم بدون هزینه پروانه ساخت و امکانات بدهد.

شاهمرادی با اشاره به اینکه شهرداری فضاهای خوب اداری و تجاری زیادی دارد که اغلب بدون استفاده است، تصریح کرد: مدیران شهری از اجاره دادن این فضاها با هزینه کم به اهالی فرهنگ خودداری می‌کنند.

مدیر نشر آرما افزود: جای کتاب در تبلیغات شهری مشخص نیست و از زیرساخت‌های شهری برای توسعه فرهنگی استفاده نمی‌شود در حالی که با اقدامات ساده می توان نتیجه های بزرگ گرفت.

کد خبر 334964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.