مشکل اصلی حوزه نشر و کتاب، مالیات و مکان نیست

شهردار اصفهان گفت: مشکل مالیات و مکان مشکلات اصلی حوزه نشر و کتاب نیست، بلکه درد اصلی این حوزه و جامعه ما مشکل نفس کشیدن از طریق کتاب است، باید کتاب خواندن را مثل نفس کشیدن امری ضروری و حیاتی برای خودمان و دیگران رواج دهیم و این مسئله مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر امروز -چهارشنبه - ۲۷ دی ماه در بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های "اصفهان فردا" در جمع فعالان حوزه نشر اصفهان با ابراز خرسندی از حضور در جمع ناشران، نویسندگان، فروشندگان و ادیبان، آن‌ها را چهار رکن اساسی مطالعه دانست و اظهار کرد: مطالعه عاملی است که این چهار رکن را به هم متصل می‌کند، کار نویسنده کتاب، ناشر، ادیب و شاعر و فروشنده زمانی رونق پیدا می‌کند که مطالعه رونق داشته باشد و مطالعه همان عنصری است که متأسفانه امروز در محاق عمیقی فرو رفته است.

شهردار اصفهان، افزود: کتاب که معجزه بدون انقضای پیامبر ما بود امروز شرایط مناسبی ندارد و پیش از کتاب و مقدم بر آن ، قلم و ابزار نوشتن که خداوند به آن قسم یاد کرده است در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی بابیان اینکه سرانه مطالعه امروز هم در کشور و هم در اصفهان به‌عنوان شهری تاریخی، جهان شهر و پایتخت فرهنگی جهان اسلام بسیار پایین است، گفت: تا زمانی که این مشکل حل نشود، مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر رفع نخواهد شد. امروز کتاب‌خوان‌های جامعه کم شده‌اند، اگر جامعه‌ای کتاب نخواند آرامش پیدا نمی‌کند و طبق فرموده امام علی (ع) جامعه‌ای که با کتاب آرامش پیدا کند هیچ‌چیز آرامشش را بر هم نمی‌زند.

وی با تأکید بر اینکه باید برای کتاب خواندن مردم چاره‌ای بیندیشیم، گفت: کتاب خواندن است که به جامعه عمق می‌بخشد، تفکر را زنده و جامعه را به راه درست هدایت می‌کند، طبق بررسی‌های انجام‌شده در شهرداری اصفهان سرانه مطالعه در قسمت‌هایی از شهر بسیار پایین است، اگرچه این وضعیت در کل شهر حاکم است و درد طبقه پایین‌شهر و بخش‌های دچار فقر اقتصادی نیست، امروز سرانه مطالعه معلمان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و دانش آموزان هم بسیار پایین و محدود به موضوعات درسی و شغلی است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه امروز فضاهای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، قلم و کتاب را از صحنه حذف کرده‌اند، افزود: امروز افراد و به‌ویژه کودکان مطالب بسیاری می‌خوانند، اما همه این خواندنی‌ها از طریق فضای مجازی فراهم می‌شود و با وجود تعدد و تنوع، سطحی است و همین اتفاق باعث سطحی شدن شخصیت افراد می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: بنابراین باید به این سمت برویم که برای رونق کتاب‌خوانی چاره‌اندیشی کنیم، این کتاب‌خوانی است که انگیزه تولید ثروت را برای نویسنده ایجاد می‌کند و نشر را رونق می‌بخشد، امروز مشکل مالیات و مکان مشکلات اصلی حوزه نشر و کتاب نیست، بلکه درد اصلی این حوزه و جامعه ما مشکل نفس کشیدن از طریق کتاب است، باید کتاب خواندن را مثل نفس کشیدن امری ضروری و حیاتی برای خودمان و دیگران رواج دهیم و این مسئله مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه نسل جدید با کتابخوانی فاصله زیادی گرفته است، گفت: گرایش جامعه به کتاب‌خوانی سیر نزولی طی می‌کند، امروز فست‌فودها پایگاه قوی‌تری نسبت به کتاب‌فروشی‌ها دارند، جوانان اسم همه آن‌ها و محل استقرار آن‌ها را می‌دانند، اما از اسامی کتاب‌فروشی‌ها، انواع کتاب‌ها و مکان آن‌ها اطلاعی ندارند و اگر هم سری به کتاب‌فروشی‌ها می‌زنند به‌اجبار مدارس و دانشگاه‌ها است.

شهردار اصفهان در پایان تأکید کرد: در صورت حل این مشکل اهالی چاپ و نشر برای مالیات دادن، اجاره دادن و مسائل دیگر مشکلی نخواهند داشت، اگر مشکلی هست به دلیل رکود عمیق در این بخش است. وقتی فرد کتاب نمی‌خواند به سراغ خرید کتاب نمی‌رود، لازم است کمیته‌ای جهت آسیب‌شناسی علمی در زمینهٔ مطالعه و مشکلات حوزه چاپ و نشر تشکیل‌شده است و اقدامات لازم و سهم هر حوزه مشخص شود.

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در خصوص مشکلات شهر در حوزه فرهنگ گفت: تلاش می کنیم که فرهنگ و روح کتاب را به کالبد شهر برگردانیم و اختصاص قطب هایی چون گذر چهارباغ و میدان امام علی(ع) به برنامه های فرهنگی در همین راستا برنامه ریزی شده است و مصوبات در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز به سمت و سوی حمایت از حوزه فرهنگ هدایت می‌شوند.

کد خبر 334948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.