ذخیره سد زاینده‌رود به ۱۳۶ میلیون مترمکعب رسید

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود ۱۳۶ میلیون متر مکعب است، گفت: با توجه به ذخیره اندک آب پشت سد زاینده رود، لازم است تا همه مردم از اکنون برای مقابله با بحران خشکسالی صرفه جویی های لازم را انجام دهند.

علی بصیرپور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص آخرین وضعیت سد زاینده رود، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود ۱۳۶ میلیون متر مکعب است در حالی که سال گذشته حجم سد در همین زمان ۲۶۰ میلیون متر مکعب بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه حجم بارش ها در حوضه زاینده رود بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد نسبت به بلندمدت و همچنین سال گذشته کاهش یافته که این وضعیت سد را بحرانی تر کرده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه امسال در حوضه زاینده رود بارش ها مطلوب نیست، گفت: در سال آبی جاری تاکنون میزان بارش‌های شهر اصفهان حدود ۱.۵ میلی‌متر و در ایستگاه چلگرد حدود ۱۲۸ میلی‌متر است.

وی اضافه کرد: سال آبی گذشته در این مدت ایستگاه چلگرد بیش از ۶۰۰ میلی‌متر بارش داشت اما امسال با کاهش ۸۰ درصدی بارندگی مواجه هستیم.

بصیرپور افزود: به دلیل کاهش بارندگی در حال حاضر ورودی سد زاینده رود حدود ۷ متر و خروجی سد تنها برای تامین آب شرب حدود ۱۱ متر است.

وی با تاکید بر اینکه میزان اندک بارش های حوضه زاینده رود در سال آبی جاری شرایط آبی استان را بحرانی کرده است، گفت: با توجه به ذخیره اندک آب پشت سد زاینده رود، لازم است تا همه مردم از اکنون برای مقابله با بحران خشکسالی صرفه جویی های لازم را انجام دهند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص اینکه پیش از این قرار بود اواخر دی ماه جلسه ای برای بررسی وضعیت سد زاینده رود و تحویل حقآبه های کشاورزان برگزار شود، اظهار کرد: قرار است هفته آینده جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در تهران برگزار شود تا در خصوص تحویل آب کشاورزان برای کشت پاییزه آنها تصمیمات لازم اتخاذ شود.

به گزارش ایمنا، سد زاینده رود در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت نگهداری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به بهره برداری رسید.

چندی پیش مدیرعامل شرکت منابع آب ایران با اشاره به ذخیره سد زاینده‌رود، گفته بود که به دلیل محدودیت منابع آب و میزان خروجی آب از سدها برای کشاورزی به طور قطع جیره بندی خواهیم داشت.

کد خبر 334865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 0
    خب اب به باغداران بی حاصل ندید