کاهش مقالات چاپ شده در مجلات کم اعتبار/رسالت معاونت پژوهشی سیاستگزاری برای دانشگاه است

رییس دانشگاه اصفهان رسالت معاونت پژوهشی را سیاستگزاری های کارآمد برای دانشگاه اعلام کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از دانشگاه اصفهان، رییس دانشگاه اصفهان در مراسم تکریم و معارفه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه که با حضور هیات رییسه، روسا، معاونین و مدیران ارشد دانشگاه در محل سالن خاتم برگزار شد، رسالت معاونت پژوهشی را سیاستگزاری های کارآمد برای دانشگاه قلمداد کرد.

هوشنگ طالبی با بیان اهمیت سیاست گزاری های پژوهش و فناوری در افزایش رنکینگ دانشگاه اظهار داشت: در سال های اخیر سیاست مدیریت دانشگاه بر مبنای حفظ کمیت و افزایش کیفیت بوده است.

وی در ادامه به اهمیت پژوهش در علوم انسانی پرداخت و افزود: مزیت دانشگاه و کشور در تقویت تحقیقات علوم انسانی است . با تقویت این حوزه و تعریف مسیر درست برای آن،ارزیابی آثار این حوزه تغییر می کند. 

کاهش مقالات چاپ شده در مجلات کم اعتبار

طالبی همچنین با اشاره به دستاوردهای پژوهشی در حوزه علوم انسانی قبل از سال ۹۴ به ۹۵ اظهار کرد: با وجود اهمیت پژوهش های علوم انسانی برخی از این آثار به خاطر عمومیت نداشتن زبان فارسی نمی توانست به دنیای علمی در جهان عرضه شود. تعدادی از بروندادهای رساله های دانشجویان دکتری نیز در سالهای گذشته در مجلات کم اعتبار چاپ می شد که خوانندگان اندیشمندی نداشت و نه تنها برای ما اعتباری نداشت بلکه در شاخص های رتبه بندی نیز به ضرر دانشگاه عمل می کرد و باعث کاهش رتبه می شد. از سال ۹۴ این مقالات با سیاستهای بنیادی معاونت پژوهشی کاهش یافت.

وی در ادامه افزود: دکتر رحیمی کارهای زیربنایی و زیرساختی بسیار مطلوبی را در حوزه پژوهش و فناوری ریل گزاری کرد که معاونت جدید نیز باید در هموار کردن این مسیر تلاش کند.

رییس دانشگاه با اشاره به دستاوردهای اداره انتشارات مانند به روز شدن نشریات، ارتقا رتبه دانشگاه در نظام رتبه بندی لایدن، تایمز و دیگر نظام های رتبه بندی معتبر بین المللی، سیاست های به روز کتابداری، کسب رتبه های برتر آزمایشگاهی، افزایش و ایجاد شرکت های دانش بنیان درمرکز کارآفرینی و افزایش ارتباط با صنعت و جامعه را حاصل تلاش بی وقفه حوزه معاونت پژوهش و فناوری و نمونه ای کوچک از کارهای بزرگ این حوزه دانست که طی این چند سال رخ داده است.

 طالبی همچنین افزود: کار پژوهشی یعنی داشتن تفکر پژوهشی که با نگاه تخصصی و کارشناسانه به نیازهای جامعه عجین و پژوهشگر را به سمت مسئله شناسی رهنمون می کند.

وی تاکید کرد: ۵۰ درصد رفع بسیاری از نیازهای جامعه شناخت مسئله است.

بی توجهی به نخبگان جلو پیشرفت و توسعه پایدار را می گیرد

رییس دانشگاه همچنین تدوین آیین نامه هایی که در راهبرد دانشگاه به سمت کیفی گرایی، تاثیر گذار بوده است را از کارهای بسیار مطلوب معاونت پژوهشی قلمداد کرد و افزود: آیین نامه هایی مانند تشویق دانشجویان برای فرصت مطالعاتی شش ماهه، آیین نامه اعضای هیئت علمی برای بروندادهای کیفی تر، آیین نامه استاد ممتازی که روز گذشته در دفتر وزیر علوم تصویب شد و از امروز جز آیین نامه های اجرایی است که در راهبرد دانشگاه به سمت کیفی گرایی موثر است.

وی در ادامه افزود: همه موارد مذکور فقط می تواند در جمع نخبه گرایی و نخبگی انجام شود. تا زمانی که صنعت ما به این نحو باشد هیچ اتفاقی در کشور رخ نخواهد داد. تا مسئله را نشناسیم نمی توانیم پیشرفت کنیم و مسئله های اساسی و توسعه ای دانش بنیان را جامعه نخبگان می توانند بشناسند. جامعه ما وجوه مختلفی دارد و بی توجهی به نخبگان جلو پیشرفت و توسعه پایدار را سد می کند. اگر به جامعه نخبه دانشگاهی توجهی نشود خواسته و ناخواسته تبعیض اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: تا دانشگاه حمایت و برخورد علمی نکند نمی توانیم به یک اقتصاد مترقی پایدار دست پیدا کنیم. جوامع پیشرفته با سرمایه گزاری روی دانشگاه به این مرتبه رسیدند. زیر بنای اقتصادی کره جنوبی، سرمایه گذاری بر روی دانش و دانشگاه بوده است و کسب رتبه یکِ نوآوری دنیا توسط آن ها، بر مبنای توجه به دانش و دانشگاه بوده است.

 معتقد به حمایت از همه کارکنان دولت هستم

طالبی با اشاره به برخی شنیده ها مبنی بر تفاوت در افزایش حقوق های مساوی و عدم افزایش صرفا به دلیل عضویت در هیئ علمی را تضیع حق آنان قلمداد و تصریح کرد: موافق افزایش حقوق برای اقشار ضعیف تر هستیم. معتقد به افزایش حقوق برای همه کارکنان دولت اعم از هیئت علمی و غیر هیئت علمی هستیم و عدم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی نوعی نخبه کشی در جامعه است.

وی زیر بنای این طرز تفکر را بر مبنای تبعیض دانست و افزود: معتقد به حمایت از همه کارکنان دولت هستم و نگاهی غیر از این را مغایر با توسعه کشور می دانم.

شایان ذکر است در این مراسم دکتر امیر رحیمی نیز ضمن تقدیر از مدیران و کارمندان حوزه معاونت پژوهش و فناوری،اظهار داشت: اگر اتفاقات مثبتی در حوزه پژوهش و فناوری برای دانشگاه حاصل شده ،نتیجه تلاش و کوشش همه کارکنان این حوزه بوده و امید است برای دانشگاه خوش یمن و مبارک باشد. وی همچنین در ادامه افزود : دکتر رکنی زاده یکی از سرمایه های بزرگ علمی و معنوی دانشگاه هستند که امیدوارم در سمت معاونت پژوهش و فناوری موفق باشند.

دکتر رحیمی در پایان افزود: در برنامه ها و سیاست ها ، عافیت طلبی ، مصلحت اندیشی و آینده نگری شخصی نداشتم و همواره آن چه به صلاح سیستم و سازمان بوده را انجام داده ام. 

دوران جدید، دوران تبادل ایده ها است

دکتر رکنی زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز گفت: دکتر رحیمی هرگز فعالیت های اجرایی عادی انجام نداده و کار وی ایجاد ریل گزاری های هدفمند، زیربنایی و سازنده بوده است که امیدواریم مجموعه دانشگاه از دیدگاه های وی بهره مند شوند.

وی دوران جدید را دوران تبادل ایده ها قلمداد کرد و افزود: یکی از اصلی ترین اهداف ما رفتن به سمت آگاهی از پیرامون و پاسخ گویی به نیاز های جامعه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در پایان خواستار همراهی و همفکری اعضای هیات علمی در راستای پیشبرد مطلوب اهداف پژوهش و فناوری دانشگاه شد و زحمات دکتر رحیمی را قابل تقدیر دانست.

رسول رکنی زاده به عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه معرفی شد. پیش از این امیر رحیمی در این سمت بود.

کد خبر 334859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.