۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
پیکار عالم پیدا و پنهان

نمایشگاهی از آثار ۱۱ هنرمند نقاشی با عنوان "وجه پنهان هستی" از ۲۹ دی ماه در گالری بیان برگزار می شود.

نمایشگاه گردان این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایشگاه "وجه پنهان هستی" چنانچه از نام آن پیداست تلاش دارد تا وجوه ناپیدا و پنهان هستی را که در اندیشه هر انسانی می تواند محتوای متفاوتی داشته باشد به تصویر بکشد و نشان بدهد که هر اثر هنری ممکن است در نگاه نخست دارای مفهوم و معنایی ظاهری باشد، اما در ورای ظاهرش از مفاهیم فلسفی متنوع و گوناگونی برخوردار است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

شیما خشخاشی افزود: این رویکرد بر اساس نظریه زیبایی شناسی "مارتین هایدگر"، فیلسوف برجسته آلمانی ارایه شده که معتقد است در پشت ظاهر هر موضوعی، معانی مختلفی پنهان است که می تواند مورد درک و شناخت انسان قرار گیرد.

او ادامه داد: از هنرمندانی که آثارشان در نمایشگاه "وجه پنهان هستی" در معرض تماشا قرار گرفته است، خواسته شده تا در کنار آثارشان به ارایه توضیحی درباره اثر و مفهوم درونی آن بپردازند تا مخاطبان با تماشای اثر برداشت های متفاوت و گاه متضادی با همدیگر نداشته و بتوانند ذهنشان را در مسیر درک و دریافت های صاحب آن اثر هنری هدایت کنند.

خشخاشی از نمایش آثار ۱۱ هنرمندان نقاش در این نمایشگاه خبر داد و گفت: آثار سعید احمدزاده، رضوان صادق زاده، بهرام غنچه پور، بهنوش فروتن، مریم فرزادیان، زهرا قیاسی، میترا کاویان، نزار موسوی نیا، مانلی منوچهری، زینب موحد، سپیده نزاد ستاری و بنده در این نمایشگاه در معرض تماشای هنردوستان قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، در بیانیه نمایشگاه "وجه پنهان هستی" چنین آمده است: هنر یکی از مصادیق تحقق و به وقوع آمدن حقیقت است. کار هنری چیزی نیست جز برانگیختن پیکاری که میان عالم پیدا و عالم پنهان در گرفته است یعنی عرصه هنر که روشن گاه هستی است در عین حال پوشیده داشتن هم هست. هستی در اثر هنری به ظهور می رسد و نور ظهورش در اثر آشکار می شود و به نمایش درمی آید. این نمایش نور هستی در اثر زیباست.

آثار هنری تمثیل هستند و در ورای صورت ظاهری آنها وجه پنهانی نهفته است و معنایی را می رساند. از هستی است که این همه صورت ها برآمده است و این خاصیت نمادین و رمزگونه هنر است. هنر با حقیقت جهان و شکل ها و رنگهای آن سرو کار دارد و هایدگر این مسأله را چنین بیان می کند: "در اثر هنری حقیقت آنچه که هست در اثر نشانده می شود" .

آنچه که آثار این مجموعه را به یکدیگر پیوند می دهد این است که با همه سادگی و صراحت در لایه ظاهری، از زبان هنری به مراتب پیچیده تر و نگاهی کنایه ای‌تر برخوردار هستند. ترکیب فرم ها، ماحصل یکی شدن روح هنرمند با هستی جاری در طبیعت است و باید هنرمند را در عمق پنهان اثر و نه سطح ساده و آشکار آن جستجو کنیم. هنرمند جهانی را می سازد که از آن خود اوست و گاه اشتیاق ارجاع به خاطره هاست و چونان خواب و رویایی دلنشین است. فرم ها نمادین هستند و در "وجه پنهان هستی" طبیعتی بیانگر دارند.

نمایشگاه "وجه پنهان هستی" روز جمعه - ۲۹ دی ماه- در گالری بیان واقع در خیابان مرداویج افتتاح می شود و علاقمندان می توانند برای بازدید از این آثار تا ۱۱ بهمن هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۲ به این گالری مراجعه کنند.

کد خبر 334832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.