دنیای موبایل در دومین هفته سال ۲۰۱۸

هفته‌ دوم از سال ۲۰۱۸ میلادی سپری شد. در بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "جی‌اس‌ام‌آرنا"، هفته‌ای دیگر از سال ۲۰۱۸ میلادی سپری شد. طبق سنت پیشین به بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم. در این هفته، جهان میزبان نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی در لاس وگاس بود، همین موضوع اخبار دنیای موبایل را کمرنگ تر کرد. با این حال دومین هفته سال ۲۰۱۸ سپری شد. اگر فکر می کنید ممکن است خبری را از دست داده باشید، در ادامه با ما همراه باشید تا مفید و مختصر از مهمترین اخبار موبایل در هفته گذشته باخبر شوید. 

مشخصات نسخه‌های Galaxy S۹ سامسونگ فاش شد

شایعات مختلف تایید می کند که گوشی Galaxy S۹ با مدل ۵.۸ اینچی با چهار گیگابایت رم در راه است. نسخه پلاس نیز با شش گیگابایت رم و حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه عرضه خواهد شد. اعلام شده است که Galaxy S۹ با تنها چهار گیگابایت رم عرضه خواهد شد و می‌توانید آن‌را در دو مدل با ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه خریداری کنید. در حالی‌که در نسخه Plus، حافظه‌ رم، شش گیگابایت است و شرکت سامسونگ در نظر دارد تا این گوشی را در مدل‎های مختلفی با ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ارایه دهد. همچنین اعلام شده است که نسخه ۵۱۲ گیگابایتی گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۱۸ سامسونگ نیز عرضه می‎شود؛ هرچند، احتمالاً Galaxy S۹ Plus تنها گوشی خواهد بود که با چنین ظرفیتی عرضه می‎شود. ضمن اینکه عرضه‌ نسخه ۵۱۲ گیگابایتی Galaxy S۹ Plus به احتمال زیاد، محدود خواهد بود؛ سامسونگ سال گذشته، نسخه محدودی از Galaxy S۸ Plus را با شش گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه عرضه کرده بود.

پنل جلوی گوشی Galaxy S۹ Plus مدتی پیش فاش شد؛ به همین جهت، گمان می‌کنیم که این مدل حاشیه‌های باریک‌تری نسبت به نسل قبل دارد. با توجه به ابعاد احتمالی، گمان می‌رود نسخه Plus گلکسی اس ۹ نسبت به نسل قبل، نمایشگر بزرگ‏تری داشته باشد؛ ممکن است این مدل با صفحه‌نمایش ۶.۳ اینچی یا ۶.۴ اینچی ارائه شود. در حال‌حاضر، سامسونگ فبلت Galaxy Note ۸ را با صفحه‌نمایش ۶.۳ اینچی ارایه می‌دهد که بزرگ‌ترین گوشی عرضه شده سامسونگ است؛ ضمن اینکه Galaxy S۸ Plus با صفحه‌نمایش ۶.۲ اینچی همراه شده است. رزولوشن نمایشگر در Galaxy S۹ وGalaxy S۹ Plus نسبت به نسل قبل، بدون تغییر خواهد بود؛ هر دو مدل، نمایشگر Infinity Display دارند که رزولوشن QHD+ (یا ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰پیکسل) برای آن‏ در نظر گرفته شده است.

نمایش نخستین گوشی هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

کمپانی چینی Vivo با پروتوتایپ یک گوشی هوشمند مجهز به حسگر اثرانگشت در زیر صفحه نمایش به نمایشگاه CES ۲۰۱۸ آمد. انتشار تصاویر و ویدیوهای متعدد منسوب به این گوشی خلاقانه باعث شد همه پیش بینی کنند که سازنده‌اش قصد دارد آن را در ابتدای سال ۲۰۱۸ رسما رونمایی کند اما این پیش بینی‌ها محقق نشد. کمپانی Vivo به نمایشگاه CES ۲۰۱۸ آمد و گوشی تازه‌اش را به نمایش عمومی درآورد اما هنوز هم آن را معرفی نکرده است. تکنولوژی به کار رفته در این گوشی براساس حسگر تازه Synaptics فعالیت می‌کند که سازنده‌اش آن را ماه گذشته و در دسامبر ۲۰۱۷ رسما معرفی کرد. کمپانی Synapticsهمچنین اعلام کرد که در حال تولید این حسگر در حجم مورد نیاز برای تعبیه آن در محصولات ۵ سازنده برتر گوشی‌های هوشمند است و کمپانی Vivo هم در این فهرست قرار دارد.

کمپانی Vivo درباره نحوه عملکرد این سیستم توضیح داده است که این حسگر هر زمان که انگشت شما را روی صفحه حس کند، فعال می‌شود. این سازنده همچنین می‌گوید همان قسمت از صفحه نمایش که باید انگشتتان را رویش قرار دهید، کمی روشن می‌شود و شما را برای استفاده از حسگر اثرانگشت و نحوه قرار دادن انگشت راهنمایی می‌کند. پس از قرار دادن انگشت در قسمت مخصوص حسگر هم قفل صفحه نمایش باز خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این سازوکار می‌توانید ویدیوی مربوز به آن را هم مشاهده کنید. لازم به ذکر است که صفحه نمایش گوشی حتما باید فعال شود تا تصویر اثرانگشت هم روی آن به نمایش درآید. این ویژگی ظاهرا با صفحه نمایش خاموش غیرفعال اجرا نمی‌شود؛ البته ممکن است طراحی آن در صورت توسعه و در فازهای بعدی کمی تغییر یابد.

رونمایی از سونی اکسپریا XA۲ و XA۲ اولترا با تراشه اسنپدراگون ۶۳۰ و سنسور اثر انگشت 

سونی در جریان CES ۲۰۱۸ نسل جدید گوشی‌های میان‌رده‌ خود را رونمایی کرد. اکسپریا XA۲ و XA۲ اولترا را باید نسل جدید محصولات این کمپانی خواند که مبتنی بر تراشه‌ اسنپدراگون ۶۳۰ راهی بازار خواهد شد. اکسپریا ایکس ای ۲ از وجود یک باتری با ظرفیت ۳۸۵۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که در مقایسه با نسل پیش بسیار بزرگ‌تر شده است. این گوشی از فناوری شارژ سریع QuickCharge ۳.۰ نیز پشیبانی می‌کند که فرایند شارژ باتری را بسیار تسریع می‌کند.

نسل جدید XA۲ Ultra در مقایسه با نسل پیش بزرگ تر شده و وزن آن نیز افزایش پیدا کرده است. ابعاد این گوشی‌ هوشمند ۱۶۳ در ۸۰ در ۹.۵ میلی‌متر و وزن آن ۲۲۱ میلی گرم است. اکسپریا ایکس ای ۲ از وجود یک باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که نزدیک به ۱۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت در مقایسه با نسل پیشین افزایش پیدا کرده است. این گوشی نیز از شارژ سریع کوالکام پشتیبانی می‌کند. ایکس ای ۲ نیز ۱۷۱ گرم وزن دارد و ابعاد آن ۱۴۲ در ۷۰ در ۹.۷ میلی‌متر اعلام شده است.

ایکس ای ۲ و ایکس ای ۲ اولترا به ترتیب از وجود نمایشگر ۵.۲ اینچی فول اچ‌دی و ۶ اینچی فول اچ‌دی بهره می‌برند. اکسپریا XA۲ از یک حافظه‌ رم ۳ گیگابایتی در کنار حافظه‌ داخلی ۳۲ گیگابایتی بهره می‌برد که می‌توان ظرفیت آن را از طریق کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی افزایش داد. اکسپریا XA۲ اولترا نیز از حافظه‌ رم ۴ گیگابایتی در کنار حافظه‌ ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد که می‌توان از طریق درگاه میکرو اس‌دی میزان حافظه را افزایش داد؛ حال آنکه فضای زیاد در بدنه‌ ایکس ای ۲ اولترا باعث شده است محل درگاه میکرو اس‌دی منفک از اسلات دو سیم‌کارت این گوشی باشد.

سونی از یک سنسور ۲۳ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده کرده که دیافراگم لنز آن f/۲.۰ است. این سنسور را می‌توان در دوربین پرچم‌داران نسل پیش سونی پیدا کرد. در دوربین سلفی نیز از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی استفاده شده است. البته در اکسپریا XA۲ اولترا در کنار یک سنسور ۸ مگاپیکسلی در دوربین سلفی از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با لنز واید استفاده شده است که از قابلیت‌هایی نظیر لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار و نسبت تصویر ۱۶ به ۹ پشتیبانی می‌کند. در واقع اکسپریا ایکس ای ۲ اولترا از دوربین دوگانه سلفی استفاده می‌کند. هر دو گوشی‌ هوشمند با بهره‌گیری از اندروید ۸.۰ اوریو راهی بازار خواهند شد.

زمان معرفی و عرضه پرچم‎داران Galaxy S۹ سامسونگ اعلام شد

 شرکت سامسونگ مجدداً از اعضای جدید سری Galaxy S در نمایشگاه MWC ۲۰۱۸ رونمایی خواهد کرد؛ سال گذشته به دلیل مشکلات باتری فبلت گلکسی نوت ۷، سامسونگ رونمایی از پرچم‏داران Galaxy S۸ را به ماه مارس موکول کرده بود. به‌تازگی، اطلاعات جدیدی منتشر شده است که زمان احتمالی معرفی، پیش‌فروش و عرضه گوشی Galaxy S۹ و Galaxy S۹ Plus را مشخص می‎کند.

افشاگر معروف توییتر، ایوان بلس مدعی شده است که یکی از مقامات ارشد در یک شرکت مطرح سازنده کیس‌ برای گوشی‌های هوشمند، ادعا می‌کند پرچم‎دار گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس در ۲۶ فوریه معرفی خواهند شد؛ به عبارت بهتر، می‌توانید منتظر رونمایی رسمی از اعضای جدید سریGalaxy S در هفتم اسفند ماه باشید. سه روز پس از رونمایی رسمی و در تاریخ ۱ مارس (۱۰ اسفند)، پیش‎فروش پرچم‎داران ۲۰۱۸ سامسونگ آغاز خواهد شد و شرکت کُره‎ای در نظر دارد تا در تاریخ ۱۶ مارس، سری پرچم‌‏داران Galaxy S۹ را به فروش برساند. "دی‌جی کوه"، رئیس سامسونگ نیز مدتی پیش اعلام کرد که شرکت متبوع خود، محصولات جدیدی را در نمایشگاه MWC ۲۰۱۸ به نمایش خواهند گذاشت؛ هرچند، زمان عرضه آن‌ها را مشخص نکرده است.

نوکیا ۸ از آزمون دوربین DxOMark امتیاز ضعیف ۶۸ را کسب کرد

شرکت نوکیا پس از بازگشت دوباره به بازار گوشی هوشمند، در سال گذشته میلادی چندین مدل مختلف را عرضه کرد که شاخص‌ترین آن‌ها نوکیا ۸ نام دارد. این گوشی علاوه بر داشتن سخت‌افزاری قدرتمند، به سه دوربین ۱۳ مگاپیکسلی مجهز شده است. هر دو دوربین پشتی گوشی نوکیا ۸ دارای سنسور ۱۳ مگاپیکسلی هستند و از یک سنسور مونوکروم و یک سنسور RGB تشکیل شده که عکس‌هایی با رنگ‌های طبیعی و شفاف‌تر را ثبت می‌کند. دریچه‌ دیافراگم ۲ و ثبت عکس‌هایی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتر نشان از یک دوربین بسیار عالی دارد که توسط شرکت پرآوازه کارل سایز توسعه یافته است.

امکانات دیگر این دوربین، لرزش گیر اپتیکال تصویر، فناوری تشخیص فاز برای فوکوس خودکار و ویژگی‌های نرم‌افزاری معمول دیگر مثل HDR، بوکه و حالت Beauty است. دوربین سلفی این پرچم‌دار نوکیا هم دارای  سنسور ۱۳ مگاپیکسلی است و مانند دوربین اصلی توان فیلم‌برداری با کیفیت ۴K دارد. تمام مشخصات و ویژگی‌های مذکور، بر روی کاغذ گوشی پرچم‌دار نوکیا را به یکی از ایده آل ترین مدل‌های مناسب عکاسی تبدیل می‌کند، با این‌حال شاید جالب باشد که بدانید وب‌سایت DxO به نوکیا ۸ امتیاز تأمل‌برانگیز و ضعیف ۶۸ را اعطا کرده است!

گلکسی A۸ سامسونگ با قیمت بسیار روانه اروپا شد

گفته شد که گوشی های Galaxy A۸ و A۸+ ۲۰۱۸  قرار است که در ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۸ برای فروش آماده شوند و روانه کشور های مختلفی شوند. به زودی قرار است که این گوشی، در سایر کشورهای اروپایی نیز منتشر شود. البته مهم نیست که شما در کدام ناحیه از دنیا زندگی می کنید چرا که طبق قول و قرارها تا پایان ماه، می توانید دارنده یکی از دو گوشی سری A۸ باشید. گفته شده که با توجه به اینکه این گوشی در رده گوشی های سری A قرار گرفته اما ارزان قیمت نیست چرا که کاربران در حال حاضر با صرف هزینه ۵۰۰ یورو صاحب گلکسی A۸ می شوند. هر چند این قیمت گذاری ها تقریبا بیش از حد انتظار برای گوشی های این سری است اما می توان به این دل خوش بود که حداقل می توانید از میان رنگ بندی های مشکی، طلایی و خاکستری، یک گوشی باب میل تان انتخاب کنید.

وان‌پلاس ۶ با تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ در ماه ژوئن عرضه خواهد شد

وان‌پلاس، جدیدترین پرچم‌دار خود را با نام وان‌پلاس ۵ تی در سه‌ماهه‌ پایانی سال ۲۰۱۷ عرضه کرد. بااین‌حال بسیاری از طرفداران لحظه‌شماری می‎کنند که از برنامه‌های این شرکت برای عرضه گوشی‎‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ مطلع شوند. پردازنده فوق در ماه دسامبر توسط شرکت کوالکام معرفی شد و تراشه‎ای ۱۰ نانومتری با هشت هسته پردازشی و واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۶۳۰ محسوب می‌‏شود.

به‌تازگی وب‌سایت CNET با رییس وان‌پلاس مصاحبه کرده و پیت لاو صحت اطلاعات مندرج در جدول در مورد پرچم‏‌دار وان‌پلاس ۶ را تأیید کرده است. به گفته‌ وی این شرکت، «گزینه‌ای به‌جز اسنپدراگون ۸۴۵ وجود ندارد»؛ ضمن اینکه اعلام شده است در اواخر سه‌ماهه‌ی دوم سال جدید میلادی، گوشی جدید این شرکت ارایه می‏‌شود. باید اشاره کرد که سه‌ماهه دوم در ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به پایان می‌رسد و به همین جهت، ممکن است پرچم‏‌دار ۲۰۱۸ وان‌پلاس در ماه ژوئن (خرداد - تیر) در دسترس قرار داشته باشد.

مشخصات پردازنده اینتل با واحد گرافیکی رادئون وگا منتشر شد

سال جدید برای علاقه‌مندان دنیای کامپیوترهای شخصی، با جذابیتی زیادی آغاز شد. وب‌سایت هند اینتل جزئیات اندکی از نسل آینده‌ پردازنده‌های اینتل منتشر کرد که نمونه‌ مجهز به واحد گرافیکی رادئون AMD نیز در آن مشاهده می‌شود. در این لیست نسل جدید پردازنده‌های قدرتمند Core i۹ و Core i۷-X در کنار نمونه‌های قابل اورکلاک و نسل هشتم پردازنده‌های سری K نیز به چشم می‌خورند.

اما نکته‌ جالب توجه لیست منتشرشده، حضور پردازنده‌ای با نام Core i۷-۸۸۰۹G‌ است. این پردازنده عضوی از خانواده‌ اینتل که پیش از این معرفی شده بود، نیست. i۷-۸۸۰۹G‌ از چهار هسته‌ پردازشی با فرکانس کاری پایه‌ ۳.۱ گیگاهرتز بهره می‌برد که به لطف فناوری هایپرترد، ۸ ترد پردازشی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ۸ مگابایت حافظه‌ کش سطح سوم و توان حرارتی ۱۰۰ وات دیگر مشخصه‌های ذکرشده‌ در این لیست است. اما مشخصه‌ قابل توجه این پردازنده، تجهیز آن به واحد گرافیکی رادئون RX وگا در کنار نمونه‌ی HD گرافیک ۶۳۰ اینتل است.

نمایشگر گوشی هواوی P۲۰ با نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹ معرفی خواهد شد

گوشی هواوی P۲۰ نام دستگاهی است که به زودی به عنوان پرچمدار جدید کمپانی هوآوی معرفی خواهد شد. این مدل یکی از بهترین گوشی های هوشمند ۲۰۱۸ خواهد بود. هواوی در فهرست سازندگان گوشی‌های هوشمند جهان، رده سوم را به خود اختصاص داده است. امروز ما شاهد نتایج بنچ‌مارک لو رفته از هواوی پی ۲۰ (Huawei P۲۰) هستیم. یکی از ویژگی‌های اصلی نتایج لو رفته از این گوشی، نمایشگری بزرگ با نسبت ابعاد ۱۸.۷ به ۹ است. وضوح صفحه‌نمایش ۱۰۸۰ در ۲۲۴۴ پیکسل و یا فول اچ دی پلاس ذکر شده که از این ارقام پیداست که شاهد نمایشگری با کیفیت بالا خواهیم بود. مطمئنا یکی از بهترین نمایشگرهای موبایل در این دستگاه خودنمایی خواهد کرد. هنوز جزئیات زیادی از گوشی هواوی P۲۰ موجود نیست، اما طبق چیزی که از گوشی‌های هوشمند پرچمدار ۲۰۱۸ انتظار می‌رود، این دستگاه به سیستم عامل اندروید اوریو ۸ مجهز خواهد بود.

سامسونگ مدل ۲۰۱۸ گوشی Galaxy J۲ Pro را معرفی کرد

پس از مدت‌ها گمانه‏‌زنی، مدل ۲۰۱۸ گلکسی J۲ Pro در وب‌سایت رسمی سامسونگ به عنوان یک گوشی «مقرون به صرفه» معرفی شده است. این گوشی با قیمت پایه ۱۴۵ دلار در دسترس قرار خواهد گرفت و در سه رنگ وارد بازار می‌شود؛ مشکی، طلایی و آبی. گوشی جدید سامسونگ در هفته جاری در بازارهای در حال توسعه ارائه خواهد شد و مدتی بعد به صورت جهانی در دسترس قرار می‌‏گیرد.

از نظر مشخصات سخت‌‏افزاری، مدل ۲۰۱۸ گوشی Galaxy J۲ Pro با سیستم‌عامل اندروید نوقا ۷.۰ ارائه می‎شود. رابط‌کاربری سیستم‌عامل اندروید با رامSamsung Experience شخصی‌سازی شده است. هنوز مشخص نیست سامسونگ برنامه‎ای برای به‎روزرسانی این مدل به اندروید اوریو دارد یا خیر. رزولوشن صفحه‎نمایش حتی HD نیست. این شرکت کُره‌ای گوشی جدیدش را با صفحه‌‏نمایش ۵ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۵۴۰ در ۹۶۰ پیکسل ارایه می‎دهد.

مدل ۲۰۱۸ گوشی Galaxy J۲ Pro به پردازنده چهار هسته‎ای نامشخص مجهز شده است که هسته‎های پردازشی آن روی فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز عمل می‎کنند. ۱.۵ گیگابایت رم نیز برای گوشی جدید سامسونگ درنظر گرفته شده است و تنها ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‎سازی در این مدل وجود دارد؛ لازم به‎ذکر است که تنها ۹.۷ گیگابایت از حافظه داخلی در دسترس کاربر قرار دارد. البته می‌توانید با استفاده از کارت حافظه میکرو SD، فضای ذخیره‎سازی را افزایش دهید.

در پشت گوشی، سامسونگ از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است و فلاش LED در پنل پشتی، عکاسی در محیط‎های کم‏نور را امکان‎پذیر خواهد کرد. بلندگوی اصلی نیز در پنل پشتی و در کنار دوربین جای گرفته است. برای عکاسی سلفی، یک سنسور ۵ مگاپیکسلی در حاشیه‌ی بالای صفحه‎‌نمایش قرار دارد که از فلاش LED استفاده می‏کند و بدین شکل، می‌توانید حتی در محیط‌های کم‌نور عکس سلفی بگیرید. براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت سامسونگ ویتنام، دوربین اصلی می‌تواند با رزولوشن FHD و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌‏برداری کند.

مدل ۲۰۱۸ گوشی Galaxy J۲ Pro به یک باتری ۲۶۰۰ میلی‎آمپر ساعت مجهز شده است و از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند؛ ضمن اینکه این مدل ازLTE نیز پشتیبانی خواهد کرد. سامسونگ ادعا می‏‎کند که شارژدهی باتری برای استفاده از اینترنت ۳G، به ده ساعت می‌رسد؛ در حالت پخش مداوم فیلم، شارژدهی باتری ۱۴ ساعت خواهد بود. همچنین با پخش مداوم آهنگ، شارژدهی نسخه‌ی جدید گوشی Galaxy J۲ Pro سامسونگ، ۶۰ ساعت است. ضخامت گوشی جدید سامسونگ، ۸.۴ میلی‎متر بوده و این مدل، ۱۵۳ گرم وزن دارد.

کد خبر 334813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.