شرایط صدور پروانه ساختمانی تسهیل شود

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: احیاء بافت‌های تاریخی، تقویت فضاهای رفاهی و تفریحی و ایجاد تورهای گردشگری شهری از جمله راهکارهایی است که می‌تواند ضمن توسعه گردشگری به تحقق درآمدهای پایدار شهری منجر شود.

محمدمهدی برادران در گفت‌ وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امروزه شهرداری‌ها تلاش می‌کنند تا از راه‌های گوناگون درآمدهای خود را افزایش دهند اما در این بین باید ساز وکارهایی برای حذف هزینه‌های غیرضروری تنظیم شود.

وی ادامه داد: درآمدهای شهری را همیشه نمی‌توان به طور کامل محقق کرد به همین دلیل، مدیران برخی از شهرها به کسب درآمدهای ناپایدار روی آورده‌اند که در این میان به دریافت هزینه برای تغییرکاربری اراضی کشاورزی به مسکونی و افزایش تراکم های غیرمجاز می توان اشاره کرد؛ این گونه اقدامات با روح قوانین شهری مغایر است و حقوق نسل های آینده را خدشه دار می‌کند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن الزامات قانونی در هر شرایطی راهگشاست، عنوان کرد: متأسفانه مصلحت اندیشی برخی از مدیران شهری باعث مشکلات فراوانی در حوزه‌ برنامه ریزی شهری شده و زندگی شهروندان را به مخاطره انداخته است. اگر به دنبال تحقق درآمدهای پایدار در شهرها هستیم، باید موانع موجود در مسیر رونق اقتصاد شهر را برطرف کنیم، در همین راستا باید منافع سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و اصناف را توأمان در نظر بگیریم.

برادران اضافه کرد: در سالهای اخیر فعالیت نهادهای خرد و کلان اقتصادی کاهش یافته که این امر به کاهش درآمدهای شهرداری‌ها نیز دامن زده است.

وی به راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصاد شهری پرداخت و گفت: شهرداری‌ها باید شرایط صدور پروانه‌های ساخت و ساز را تسهیل کرده و نرخ آن را کاهش دهند تا با استقبال شهروندان، درآمدهای مدیریت شهری نیز رفته رفته بیشتر شود.

وی اضافه کرد: احیاء بافت‌های تاریخی، تقویت فضاهای رفاهی و تفریحی و ایجاد تورهای گردشگری شهری از جمله راهکارهایی است که می‌تواند ضمن توسعه گردشگری به تحقق درآمدهای پایدار شهری منجر شود.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: طراحی نقشه‌های متنوع گردشگری شهر نیز باید در دستور کار شهرداری‌ قرار بگیرد، زیرا حوزه‌های گردشگری شهر متنوع بوده و یک نقشه واحد نمی‌تواند جوابگوی نیازهای مسافران داخلی و خارجی باشد.

کد خبر 334809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.