قانون هوای پاک را به هر قیمتی اجرا می‌کنیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عدم اجرای قوانین به دلیل رفتارهای رانت گونه، اظهار کرد: در صورت تصویب آئین‌نامه‌های قانون هوای پاک در هیات وزیران به هر قیمتی این قانون را در کشور اجرایی می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عیسی کلانتری در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون هوای پاک و دستیابی به هوای پاک به عنوان یک حق شهروندی به اراده ملی نیاز داریم‌، اظهار کرد: هوای پاک قطعا حق مردم است. معتقدم قبل از حق هسته‌ای، حق هوای پاک است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست کشور وضعیت مناسبی از لحاظ آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی خاک ندارد، گفت: دلیل اصلی این وضعیت آن است که به جای اینکه بیشتر با جامعه کار کنیم و مردم را آموزش بدهیم و آنان را با حقوق خود آشنا کنیم بیشتر وقت و عمر خود را به تبلیغات گذرانده‌ایم؛ تبلیغات کم حاصلی که امروز دشواری‌های زیست محیطی بسیاری را برای مردم ایران به ارمغان آورده است.

کلانتری تاکید کرد: کشوری که با قوانین رانتی بخواهد زندگی مردم را تنظیم کند نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. حمایت‌های بی حد و حصر رانت‌گونه از تولید داخلی به هر قیمتی حتی به قیمت جان مردم مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: وقتی که یک گروه اندک برای جامعه تصمیم می‌گیرند پیامد آن به هم ریختن وضع زندگی مردم است. ممکن است زیاد از مردم حرف بزنیم و ادعا کنیم دنبال عملی کردن خواسته‌های مردم هستیم ولی وقتی رانت‌های اقتصادی پیش می‌آید مردم فراموش می‌شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای کشور طی ماه گذشته اظهار کرد: جالب است بدانید که تهران آلوده‌ترین شهر در یک ماه گذشته نبوده بلکه طی یک ماه گذشته پنج یا شش شهر دیگر از تهران آلوده‌تر بودند. آیا می‌توان با این شرایط و با کسانی که هوای ناسالم را ایجاد کردند، کنار آمد؟

کلانتری تاکید کرد: آلوده‌کننده‌ها از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار قوی هستند. از سوی دیگر همه چیز را نمی‌شود با هم درخواست کرد. گازوئیل خارج از استاندارد، تولید خودروهای آلاینده، ساختمان سازی‌های خارج از ظرفیت، همه این موارد باید متوقف شود. در شرایط کنونی شهرداری‌ها به دلیل کمبود سیستم حمل و نقل عمومی وسایل آلاینده را وارد شهرها می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: واقعیت این است که یک خلأ قانونی و اجرایی در کشور وجود دارد. وقتی مسئولان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کنند که فلان کارخانه آلوده کننده است اما جواب می‌آید که شما می‌خواهید ۱۰ هزار کارگر را بیکار کنید یا می‌خواهید واحد تولیدی را متوقف کنید؟

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قانون هوای پاک تا حدودی تکالیف را روشن کرده است، گفت: تا حدودی با همکاران در این زمینه به تفاهم رسیده‌ایم که به دلیل محدودیت شدید بودجه در دولت و سازمان محیط زیست نمی‌توانیم در این سازمان کارهای پرهزینه انجام دهیم بنابراین باید با اولویت، هزینه کرد را با بیشترین بازدهی اعمال کنیم.

کلانتری با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل بودجه در مجلس شورای اسلامی است، گفت: شاهدیم که همه به دنبال هزینه هستند و هیچ کس به دنبال درآمد در مجلس نیست. باید اشتغال و رونق در کشور ایجاد و کارهای زیربنایی انجام شود. همه اینها هزینه است و همه انتظار دارند در عین حال چیزی گران و هیچ عوارضی گنجانده نشود و در حالیکه هزینه‌های دولت را بالا می‌برند منابع درآمدی وجود نداشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست بخش مهمی از زندگی مردم است،‌ گفت: متاسفانه پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حرکت‌های پوپولیستی و عوام فریبانه در کشور ما غالب هستند.

حق هوای پاک بر حق هسته‌ای تقدم دارد

کلانتری با طرح این پرسش که چه کسی است که هوای پاک نخواهد، اظهار کرد: هوای پاک بر اثر وجود یک مجموعه شرایط ایجاد می‌شود. این شرایط اگر اعمال شود ممکن است داد همه در بیاید. هوای پاک قطعا حق مردم است. قبل از حق هسته‌ای حق هوای پاک اولویت دارد. آب پاک هم همین طور.

وزارت نفت می‌گوید گازوئیل استاندارد را «وارد کنید»

وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به هوای پاک باید اراده ملی به وجود آید، گفت: برای تامین آب پاک و غذای سالم نیز باید عزم ملی داشته باشیم. متاسفانه در شرایط فعلی وقتی شروط دستیابی به هوای پاک ظهور پیدا می‌کند همه پا پس می‌کشند. وزارت نفت اعلام می‌کند که نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند و می‌گوید گازوئیل استاندارد وارد کنید.

گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیراستاندارد است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت تامین سوخت استاندارد برای خودروهای دیزلی اظهار کرد: برای خرید و نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی چند میلیون تومان هزینه می‌شود اما چون سوخت نامناسب است این فیلتر در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود. متاسفانه در شرایط حاضر گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیر استاندارد است.

کلانتری تاکید کرد: در شرایطی که وزارت نفت نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند اصلا نباید گازوئیل تولید کند. دو سوم آلودگی شهرهای بزرگ از جمله تهران مربوط به خودروهای گازوئیل سوز فرسوده است. این خودروها باید جایگزین شوند. در حال حاضر شاهد تردد کامیون ۴۵ ساله در تهران هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آئین‌نامه‌های مربوط به قانون هوای پاک باید تا آخر سال تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد، گفت: برای محیط زیست سالم شاید این قوانین هم خیلی کارساز نباشد چون قوانین وضع شده حتما باید به اجرا برسد همانطور که قانون توزیع عادلانه آب مصوب اسفند سال ۶۱ هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

 برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های سطحی از مصادیق عدم اجرای کامل قانون توزیع عادلانه آب است 

وی ادامه داد: به دلیل عدم اجرای کامل قانون توزیع عادلانه آب امروز به جایی رسیده‌ایم که کمبود منابع آب زندگی مردم را تهدید می‌کند، در حالی‌که اگر این قانون عملی می‌شد وضعیت کشور قطعا بهتر از این بود. برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های سطحی و زیرزمینی از جمله مصادیق عدم اجرای این قانون است.

کلانتری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست حتی خبر از حق آبه زیست محیطی خود نداشت، گفت: در جنوب کشور با گرد و غبار ناشی از منشأهای داخلی مواجه هستیم بنابراین تامین حق آبه زیست محیطی تالاب‌ها اهمیت بسیاری دارد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد:‌ برخورداری از قانون خیلی خوب است اما اجرای قانون مهمتر از اصل وجود قانون است. قطعا اگر آئین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک در دولت به تصویب برسد حتما این قانون را اجرایی خواهیم کرد. یقین داشته باشید قانون هوای پاک را به هر قیمتی شده اجرایی می‌کنیم.

سازمان محیط زیست به منظور اجرای قانون هوای پاک خود را برای رویارویی بزرگ آماده می‌کند

کلانتری اظهار کرد: اجرای قانون هوای پاک فریاد هر خودروساز، سندیکا، صنف و کارخانه‌ای را هم بلند کند این قانون را اجرایی خواهیم کرد. همکاران من در سازمان محیط زیست باید خود را برای یک رودرویی بزرگ برای اجرای قانون هوای پاک آماده کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و تایید آن در شورای نگهبان اظهار کرد: در حال حاضر این قانون به دولت و کلیه دستگاه‌ها ابلاغ شده است و در حال حاضر موظف به اجرای این قانون هستیم. درست است که سازمان حفاظت محیط زیست موظف است که مسیر توسعه پایدار و بهبود وضعیت اشتغال کشور را فراهم کند اما در عین حال وظیفه دارد که هوای پاک و آب پاک برای مردم به ارمغان آورد.

کلانتری در ادامه خطاب به همکاران خود در سازمان محیط زیست، گفت: با اجرای قانون هوای پاک فشارهای بسیاری روی شما خواهد بود.

اجرای قانون هوای پاک یک وظیفه ملی است

وی افزود: طبق آمار وزارت بهداشت ۲۹ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در هر سال فوت می‌کنند. سازمان حفاظت محیط زیست موظف است قانون هوای پاک را اجرا کند و اگر تهیه آئین‌نامه‌ها به‌زودی تمام شود یقینا این قانون اجرا خواهد شد. اجرای این قانون یک وظیفه ملی است هر چند که در این مسیر با محدودیت‌هایی مواجه خواهیم شد.

اعتبارات مقابله با گرد و غبار فعلا معلق است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: دو میلیون دلار برای مدیریت پسماند کشور به‌ویژه پسماندهای شمال کشور از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده بود. همچنین برای مقابله با گرد و غبار مبالغی پیش‌بینی شده بود که فعلا معلق شده است.

کلانتری تاکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم تخریبی که طی ۴۰ سال اتفاق افتاده طی ۴۰ ماه ترمیم شود.

وی با اشاره به دیداری که با نمایندگان استان لرستان داشت، اظهار کرد: در این ملاقات نمایندگان این استان از آتش سوزی و از بین رفتن جنگل‌های بلوط انتقاد کردند. این جنگل‌ها که قدمت بسیار زیادی دارد و بر اثر رفتار ما طی ۴۰ سال گذشته به این وضعیت دچار شده است. قطعا خودکفایی موضوع مهمی است اما افزایش فشار بر مراتع بر اثر افزایش تعداد دام طی ۴۰ سال گذشته مراتع و جنگل‌ها را به وضعیت تخریب کشانده است.

کلانتری ادامه داد: در سال ۶۱ که تعداد دام به ۶۳ میلیون واحد رسیده بود متخصصان اعلام کردند که این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است اما در حال حاضر تعداد دام به ۱۲۰ میلیون واحد رسیده است. نتایج این عملکردها را امروز در سوختن جنگل‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و خاک می‌بینیم. درختان طی ۴۰ سال گذشته ضعیف شده‌اند و با اولین آفت از بین می‌روند. سوختن جنگل‌های زاگرس امروز نتیجه رفتار غلط ما با طبیعت طی ۴۰ سال گذشته است.

۵۵ درصد خودروهای شرکت واحد آلاینده و فرسوده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به تردد ۶۰ هزار کامیون فرسوده و ۳۴۰۰ خودروی شرکت واحد در تهران اظهار کرد: ۵۵ درصد خودروهای شرکت واحد، فرسوده و آلاینده است. طی سال‌های گذشته حتی زمانی که نفت ۱۲۰ دلاری فروخته می‌شد هیچ سرمایه گذاری در این موارد نشد بنابراین در حال حاضر شاهد بروز این وضعیت در تهران هستیم.

وی ادامه داد: برای خروج ۶۰ هزار خودروی فرسوده حدود ۸ میلیارد تومان پول نیاز داریم این درحالیست که سال به سال بر تعداد این خودروهای فرسوده نیز اضافه می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کمبود بودجه این سازمان اظهار کرد: بودجه سازمان حفاظت محیط زیست نصف بودجه سازمان دامپزشکی و یک سوم بودجه سازمان جنگل‌هاست. بودجه سازمان محیط زیست ۲.۵ برابر بودجه شورای تشخیص مصلحت نظام و چهار برابر شورای نگهبان ۱۲ نفره است. در چنین شرایطی باید راندمان را بالا ببریم و با پول کم محیط زیست کل کشور را مدیریت کنیم.

کلانتری در پایان با اشاره به تفویض اختیار به مدیران کل استانی اظهار کرد: مدیران کل استانی مدیران کل محیط زیست استان‌ها نیازی به اجازه گرفتن از مرکز ندارند. مگر در مواردی که قانون تصریح کرده است. مدیران کل استان‌ها باید در چهارچوب قانون تنظیم شده عمل کنند. به‌طور قطع در صورت اجرای قانون هوای پاک در استان‌ها اولین گروه که به مدیران کل محیط زیست اعتراض می‌کنند استانداری‌ها سپس نمایندگان مجلس و بعد از آن فرمانداری‌ها هستند. مدیران کل محیط زیست باید در برابر این گروه‌ها محکم بایستند. نباید در اجرای قانون از هیچ کسی بترسند و نباید به هیچ کس باج سیاسی و مالی بدهند.

منبع: ایسنا

کد خبر 334802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.