تابلوی ولایت فقیه را روشن نگه داریم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: انسان امروزی خودش دنبال معنویت می‌گردد و کافی است تابلوی ولایت فقیه را در جهان روشن نگه داریم؛ همانطور که مکاتب دیگر هم تابلوی خود را روشن نگه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا حجت الاسلام محمد قطبی در نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اتفاقات اخیر گفت: موضوعی که در هفته های اخیر پشت سر گذاشتیم ناآرامی ها  و اغتشاشات در سطح شهر بود.

 وی  با اشاره به اعتراضات مردمی و ناآرامی ها اخیر گفت: گاهی وقت ها ما توان پاسخگویی به نیاز مردم را نداریم و مردم حق دارند مشکلات خود را بیان کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه بعد از انقلاب اسلامی دشمنان جدی داریم، فرصتی ایجاد شد تا اعتراضات را به اغتشاشات تبدیل کنند، که با آگاهی و بصیرت  مردم و سیستم های امنیتی و به لطف خدا دشمن در آرزوهای خود ناکام ماند.

قطبی خاطرنشان کرد: دخالت های دشمن ممکن است ملت را به لرزه دربیاورد، اما یکدستگی و یکپارچگی ملت  نمی گذارد زمین بخوریم و ما باید اعتراضات را بشنویم و در هر عرصه ایی از جمله معیشتی، سیاسی، اجتماعی رفع آسیب کنیم.

وی همچنین با اشاره به برخورد و آتش سوزی نفتکش سانچی که منجر به مرگ خادمین ملت که تلاششان برای رونق و رشد و ارتقا کشور بود، گفت: امیدوارم ثوابی به آن ها اعطا شود که به دنبال برگشت به این دنیا نباشند؛ در طول تاریخ طبیعت دنیا اینگونه بوده است که بشر با تلاطم هایی مواجه می شود که اگر با دخالت دشمن باشد بیشتر دل آدم را به درد می آورد.

وی  اظهار کرد: طی گذشت زمان طولانی با هماهنگی ها و پیگیری های انجام شده، دومین مرحله از سلسله سمینارهای علمی با موضوع ولایت فقیه پس از قم در اصفهان برگزار می شود.  

وی با اشاره بر فلسفه و رویکرد برگزاری این سمینارها افزود: دنیا عرصه های مختلفی را پشت سر گذشته مانند دوره پاره سنگی، عصر صنعت که فضای بزرگی را در عرصه مدرن و سپس پست مدرن ایجاد  کرد؛ در عصر پست مدرن که به تعبیری روح ناامیدی فضای اندیشه ها را در برگرفته است، تزلزلی در دوره مدرن ایجادکرد.

قطبی گفت: امروزه با شتاب وارد عرصه دیگری با عنوان پسا پست مدرن( ترنس مدرن) شده ایم که انفجار اطلاعات یکی از لوازم این عرصه بوده است؛ آینده نگارهای غربی و مسلمان هر کدام نظریه هایی در این عرصه دارند.

بازگشت انسان به سمت معنویت است

وی با بیان اینکه نقطه مشترکی بین تفکر و اندیشه اندیشمندان در رابطه با ترنس مدرن وجود دارد، گفت: نقطه اشتراک این است که انسان، امروزه دوره پست مدرن را  پشت سر گذاشته و به نقطه ایی رسیده که می گویند بازگشت انسان رو به «معنویت» است و واژه معنویت یک اصطلاح عام و  مشترک است و مسائلی همچون روح تعالی انسان، دین، عالم ورای انسانی مانند جن گیری، عرفان های کاذب و طیف حداقلی تا حداکثری را در بر می گیرد و  این قالب اندیشه آیندگان است که بر اساس آن آینده را تحلیل و توصیف می کنند و انسان یک بازگشت به معنویت دارد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: آینده روشنی که در بیانات رهبری به آن اشاره شد، صرفا به یکسری از اتفاقات درون کشوری ختم نمی شود و نگاه بلند مدت جهانی را شامل می شود.

وی گفت: روح حاکم در ترنس مدرن  با ظرفیت فضای مدرن مجازی که دراختیار انسان است باید در نقطه تلاقی  مرزهای جغرافیایی و گفتمانی توسعه پیدا کند. مرز جغرافیایی در بستر خاک و زمین و مرز گفتمانی بر محمل اندیشه و فکر شکل می گیرد.قطبی با بیان اینکه مسلمان بودن محدود به مرز ایران نیست  گفت: مرز جغرافیایی در بستر خاک و زمین و مرز گفتمانی بر محمل اندیشه و فکر شکل می گیرد.

عصر ترنس مدرن برای ایران یک فرصت است

قطبی با بیان اینکه عصر مدرن و پست مدرن برای ما یک چالش بوده است، مطرح کرد: اما عصر ترنس مدرن برای ایران یک فرصت است، چون در یک فضایی هستیم که برکت و نعمت در کنار ما به وفور است و کسانی که بیرون از فضای ما هستند، معنای معنویت را بهتر متوجه می‌شوند. باید بتوانیم نظام فکری اسلامی که با برائت شیعه در مفهوم «ولایت فقیه» تجلی پیدا کرده را به دنیا معرفی کنیم و مردم جهان را که بازگشت معنوی دارند، به این امر آگاه کنیم.

وی گفت: باید این تعلق درونی و تابلوی ولایت فقیه را روشن نگه داریم تا بتوانیم دل های بیشتری را به سمت اسلام که یکی از بزرگترین و دقیق ترین تابلوها در جهان است، سوق دهیم؛ باید به این قضیه به عنوان تکلیف و وظیفه شرعی نگاه کنیم. لازم نیست حتماً حاکمیت آن تشکیل شود، انسان امروزی خودش دنبال معنویت می‌گردد و کافی است تابلوی ولایت فقیه را در جهان روشن نگه داریم همانطور که مکاتب دیگر هم تابلوی خود را روشن نگه داشته‌اند اما تابلوی اسلام روشن و هدایت‌گر است.

قطبی با اشاره به چالش های پیش رو در این عرصه گفت: باید تفکر و اندیشه دینی را که نیاز مدرن بشریت است، به دنیا معرفی کنیم؛ چراکه سرعت بالای برگشت انسان به معنویت،  جهان  را به سمت تمدن مدرن پیش می برد و بشریت به یک معنای مشترکی در حوزه معنویت خواهد رسید. عرصه مدرن با طبیعت دنیا را مدیریت می کند، عرصه پست مدرن با بشر و اندیشه  و عرصه ترنس مدرن با معنویت آسمانی این مدیریت را انجام می دهد.

برای معرفی به دنیا، پاسخ به شبهات، توسعه این تفکر، تعمیق این باور، ایجاد فرصت برای فهم آن، کار علمی لازم است؛ در این راستا، سمینارهای ولایت فقیه به منظور طراحی منطق فکری و با اهداف آگاهی رسانی در حوزه «مفهوم و پیشینه ولایت فقیه»، جایگاه آن در قانون، کارآمدی آن و پاسخ به شبهات در قالب پنج سمینار برگزار می شود و طلبه ها و اساتید برای معرفی این نظام فکری به دنیا از نظر علمی توجیه می شوند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این که حضرت امام(ره) پیش از انقلاب، ۱۳ جلسه درس در موضوع حکومت دینی را مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بنا به توافق صورت گرفته، همه این سمینارها ضبط شده و در جدول پخش شبکه ۴ قرار می‌گیرد.

کد خبر 334801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.