برای مبارزه با تروریسم ید واحد باشیم

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برای مبارزه با تروریسم ید واحده‌ای باشیم،‌ نسبت به اظهارات نژادپرستانه ترامپ واکنش نشان داد و گفت: استفاده از این نوع ادبیات تحقیرآمیز و توهین‌آمیز ما را به سمت دوره توحش مدرن هل می‌دهد.

به گزارش ایمنا، علی لاریجانی در نشست بیستم کمیته عمومی مجمع مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در واکنش به صحبت‌های نژادپرستانه ترامپ، گفت: تاسف خود را از حرف‌های بسیار نسنجیده رییس‌جمهور آمریکا اعلام می‌کنم. وقتی چند روز پیش صحبت‌های ایشان را نسبت به کشورهای دیگر آن هم با ادبیات تحقیرآمیز و توهین‌آمیز شنیدم تاسف خوردم.

وی افزود: فکر می‌کنم این ادبیات ما را به سمت دوره توحش مدرن هل می‌دهد که ادبیات سیاسی از حالت عادی خارج شده و به جای احترام به ملت‌ها، با ادبیات زننده و تحقیرآمیز صحبت می‌کنند. این علاوه بر نشان از کم‌بینشی باعث تحریک ملت‌ها و عصبانی شدن آنها می‌شود.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: ما کشورها باید اینگونه صحبت‌ها را تقبیح کنیم چون هیچ رییس‌جمهوری نباید از ادبیات تحقیرآمیز علیه ملت‌ها استفاده کرده و با آن صحبت کند، این مایه تاسف است. باید چنین روشی اصلاح شود. قطعا این نوع روش به پایداری و استحکام و همکاری کشورها کمک نمی‌کند و باعث افزایش شکاف‌ها و دشمنی‌ها می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه موضوع قدس و فلسطین را از مسائل مهم و دغدغه فکری برای همه کشورهای اسلامی دانست و گفت: مساله فلسطین موضوعی است که در اجلاس‌های مختلف در سطح دولت‌ها و پارلمان‌ها جایگاه جدی دارد، اما در سال‌های اخیر به دلیل توطئه‌های مختلفی که برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده است، مشکلات امنیتی سختی برای آنها به وجود آورد، نمونه آن مشکلات تروریستی در سوریه و یا عراق است.

وی افزود: در این بین توطئه‌های آمریکا برای فلسطین باعث شد که تمرکز بیشتری بر موضوع قدس شریف صورت گیرد. قطعا موضوع فلسطین دارای اهمیت است و باید به آن توجه شود و البته در این اجلاس نیز در دستور کار قرار گرفته است.

لاریجانی با بیان اینکه بین‌المجالس کشورهای اسلامی جایگاهی برای شنیدن صدای مردمان مسلمان منطقه و امت اسلامی است، گفت:‌ انتظار می‌رود در این اجلاس‌ها مهم‌ترین مسائل که به نفع همه کشورهای اسلامی است مورد توجه قرار گیرد که ممکن است این مسائل دارای وجوه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و به طور کلی آینده امت اسلامی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی توجه به موضوعات اقتصادی را در بین کشورهای اسلامی ضروری خواند و توضیح داد: امروز ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مهمی در جهان اسلام وجود دارد که باید کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. باید همگان در این باره بررسی کنیم که چطور می‌شود ظرفیت‌های کشورهای اسلامی را کنار هم قرار داده و هم‌افزایی ایجاد کرد. باید زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود تا کشورهای اسلامی بتوانند در روابط عمیق‌تر به همکاری‌های اقتصادی بپردازند، لذا اولویت جمهوری اسلامی ایران نیز طی کردن این مسیر است و ما همکاری‌های اقتصادی با کشورهای اسلامی را به عنوان یک اولویت در نظر داریم.

وی ابراز امیدواری کرد که این موضوع در این نشست مورد توجه قرار گرفته و با فعال شدن دبیرخانه، موضوعات اقتصادی نیز از توجه بیشتری برخوردار باشد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در منطقه بحرانی از نظر تروریست وجود دارد، گفت: سال‌ها بحران تروریستی را برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده‌اند؛ البته داعش در عراق و سوریه ضربه‌های جدی خورد. ما همیشه گفته‌ایم که در مبارزه با تروریسم کنار کشورهای دیگر هستیم چون معتقدیم که نباید امت اسلامی دست به کشتن مردم بیگناه بزند، این وجهه کشورها و امت اسلامی را زیر سوال می‌برد به همین دلیل همواره در خط مبارزه با تروریسم هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله تروریست مهاجرپذیر است، گفت: مادامی که برخی کشورها به تروریسم کمک می‌کنند، ماجرای غم‌انگیز و تاثربرانگیزی برای کشورهای اسلامی وجود دارد و ضایعاتی ایجاد می‌کند. جریان تروریسم علیرغم ضربه خوردن در عراق و سوریه فعال است، باید کشورها نسبت به این موضوع حساس شده و از ارتباطات امنیتی بین خود برای تبادل تجربیات استفاده کنند به عبارت دیگر باید ید واحده برای مبارزه با تروریسم باشیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است که تجربیاتش را در مبارزه با تروریسم با سایر کشورها در میان بگذارد و برای مبارزه همکاری امنیتی انجام دهد تا این معضل از دامن کشورهای اسلامی رفع شود. امیدوارم این اجلاس باعث سمت‌گیری به سمت آینده با چنین رویکردی شود.

لاریجانی همچنین گفت که هر چه متفرق باشیم دیگران از فاصله ما سوء استفاده می‌کنند، این یک مشکل در کشورهای اسلامی است که بیشتر به نقاط اختلاف با نقاط اتفاق تمرکز می‌شود به طوریکه به محض بروز اختلافی بین کشورهای اسلامی دیگران به دنبال تشدید آن هستند حال اینکه باید تلاش شود که آن مساله حل شود. باید از گذشته پند گرفت و برای آینده مسیر پایداری را طراحی کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین از رییس مجلس مالی برای ابراز همدردی با مردم ایران به دلیل سانحه کشتی سانچی و از دست دادن ملوانان و خدمه این کشتی قدردانی کرد و گفت: متاسفانه ضایعه‌ای پیش آمده که نفتکش ما در دریای چین دچار حادثه شده است. ما به ارواح این افراد درود فرستاده و از خداوند برای خانواده آنها صبر طلب می‌کنیم.

وی در پایان خطاب به مهمانان جلسه،‌ گفت: حضور شما باعث افتخار ماست. امیدواریم این سفر و حضور در این اجلاس دستاوردهای خوبی برای ملت‌ها و روابط دوجانبه بین کشورهای مختلف داشته باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 334722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.