اصفهان پدیده‌ای خاص در صنعت کشاورزی است/از وضعیت فعلی کشاورزی اصفهان ناراحتم

معاون امور زراعی جهاد کشاورزی گفت: با وجود کمی باران و افزایش دمای هوای کشور در تولیدات کشاورزی مشکلی نداریم و نشان می دهد که جامعه ایرانی توانایی تولید مستمر و پایدار را پیدا کرده و به همین دلیل در اغلب تولیدات به دنبال کنترل بازار هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا عباس کشاورز بعدازظهر امروز یکشنبه در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت کشاورزی، اظهار کرد: سال های خوبی را از نظر اقلیمی پشت سر نمی گذاریم به طوریکه در آذر ماه سال گذشته در ابتدای امر با بارندگی و پس آن سرمای شدید روبرو شدیم. با این وجود تولیدات خوبی را داشتیم.

وی ادامه داد: در غرب کشور اغلب، گندم در اسفندماه به ثمر می رسد اما با وجود کمی باران و افزایش درجه حرارت هوا در تولیدات کشاورزی مشکلی نداریم و این امر نشان می دهد که جامعه ایرانی توانایی تولید مستمر و پایدار را پیدا کرده است به همین دلیل در اغلب تولیدات به دنبال کنترل بازار هستیم.

معاون امور زراعی جهاد کشاورزی اظهار کرد: بر این اساس محصولاتی مانند هندوانه، گوجه فرنگی و سیب زمینی تولیدشان کنترل شده و در رویکرد بعدی به سمت بهره وری آب حرکت کرده است.

وی افزود: طی چهار سال  گذشته ۲۱ درصد بهره وری آب بیشتر شده و با ادامه این روند بحران آب در کشور به شدت کاهش خواهد یافت.

کشاورز با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع غذایی را از داخل کشور تامین می کنیم، تصریح کرد: صنعتگران صاحب تکنولوژی هستند و باید این تکنولوژی را در عرصه تولید ببرند تا کشاورزان بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. البته در زمینه تولید کود تا حد مطلوب، فاصله زیادی وجود دارد که صنعتگران باید برای موفقیت باید با یکدیگر مسابقه بدهند.

وی افزود: در حال حاضر ضایعات کشاورزی در شرایط مطلوبی نیست و در اغلب محصولات بسیار بالاست. اگر همه کشاورزان و صنعتگران در این خصوص به یاری یکدیگر بیایند می توانند این شرایط را بهبود ببخشند.

معاون امور زراعی جهاد کشاورزی گفت: ضایعات، تولیدات را غیر اقتصادی می کند در همین راستا برگزاری این نمایشگاه می تواند به کاهش ضایعات از مزرعه تا سفره کمک  کند. البته لازم است از فرهنگ عمومی هم بهره ببریم.

وی ادامه داد: اصفهان یک پدیده خاص در صنعت کشاورزی است و در تاریخ کشاورزی ایران دارای ریشه و فرهنگ است تولید و تراکم کشت در اصفهان همواره جالب توجه بوده است که امروزه دچار گرفتاری هایی شده است که برای آن بسیار ناراحت هستیم.

کشاورز خطاب به استاندار اصفهان گفت: حداقل حقآبه ای که برای کشاورزان وجود دارد به آنها اختصاص یابد البته از روش های کم مصرف  آب در کشاورزی نیز باید استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: فرانسه محصولات مختلفی صادر می کند اما هلند ۸۰ میلیارد دلار صادرات کشاورزی دارد که مربوط به فروش دانش آن است. اصفهان قابلیت فروش صادرات دانش کشاورزی را دارد زیرا دانشگاه ها و نهادهای تحقیقاتی بسیار خوبی در این شهر وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: اصفهان قابلیت تولید بذرهای هیبریدی سبزیجات و تجاری سازی آن و نهاده های دامی تولید گل و نهاده های هایتک را دارد که باید به آن توجه کرد.

کد خبر 334658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.