نیمی از مراکز ترک اعتیاد پروانه فعالیت ندارد

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۸۰ مرکز اقامتی(کمپ) با مجوز بهزیستی در استان فعال هستند که نیمی از این تعداد پروانه فعالیت ندارد.

مجتبی ناجی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ۳۷ مرکز از ۸۰  مرکز ترک اعتیاد در استان اصفهان در شهر اصفهان فعالیت دارد، گفت: ۳ کمپ ترک اعتیاد در استان مربوط به زنان است که از این تعداد یک مرکز در کاشان و یک مرکز غیرمجاز هم در فولادشهر در حال فعالیت است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه از ۸۰ مرکز ترک اعتیاد که مجوز بهزیستی دارد، ۴۰ مرکز از آنها تنها پروانه تاسیس دارند و شرایط مورد نظر بهزیستی را ندارد گفت: به تعبیری نیمی از آنها پروانه فعالیت و استانداردهای لازم و شرایط استاندارد برای تمدید را برای ادامه فعالیت ندارد.

وی  افزود: این کمپ‌ها پروانه تاسیس را دریافت کرده و هنوز نسبت به کارگیری افراد متخصص در این مراکز اقدام نکرده اند.

ناجی با ابراز تاسف از عدم استقبال زنان برای درمان گفت: در ۳ مرکزی که در ترک اعتیاد زنان در حال فعالیت هستند تعداد مراجعات به دلیل دیدگاه های اجتماعی و عدم حمایت های خانواده و جامعه از آنها بسیار کم است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر عدم وجود اهرم‌های خانوادگی یا اجتماعی در ترغیب زنان برای درمان یادآور شد: تنها چیزی حدود ۶۰۰ نفر از زنان در سال به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند و از آنجا که اوج مصرف و بازگشت دوباره در اینها زیاد است ممکن است یک فرد برای چند بار به کمپ مراجعه کرده باشد.

ناجی با بیان اینکه تنها ۱۵ درصد از معتادان بهبود یافته پس از ترک اعتیاد،  پاک می‌مانند، گفت: در بهترین روش‌های درمانی در فاصله یکسال بعد از ترخیص از مرکز تنها ۱۵ درصد احتمال پاک بودن دارند و ۸۵ درصد معتادان دوباره به مصرف مواد برمی‌گردند.

وی با تاکید بر لزوم وجود شرایط فردی برای پاک ماندن درمان شده‌ها گفت: عدم مصرف و پاک ماندن این درمان‌شده‌ها بستگی به عوامل جنبی فردی بسیاری مانند نداشتن  عضو مصرف‌کننده در خانواده یا مواجه نبودن با بیکاری یا نبودن در معرض آسیب‌های اجتماعی ثانوی دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص بازرسی از این کمپ‌ها اظهار کرد: نظارت بر این کمپ‌ها بصورت چند دستگاهی است و تیمی متشکل از نیروی انتظامی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری در بازرسی از آنها دخیل هستند که بطور متوسط هر ۶ ماه یکبار این مراکز مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

کد خبر 334654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.