انسان محوری در سیاست‌های حمل‌ و نقل شهری محو شده است

یک کارشناس حمل‌ و نقل شهری گفت: با مدیریت عرضه و تقاضا در ساختار مدیریت شهری می توان آلودگی های بصری، صوتی و هوا را کاهش داده و در جهت بهبود وضعیت ترافیک حرکت کرد.

سید محمدرضا امامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: متأسفانه تاکنون به مسئله حمل و نقل در شهرها به صورت سیستمی نگاه نشده است؛ در دیدگاه سیستمی، حمل‌ و نقل از اجزای مختلفی تشکیل شده که به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و نمی‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، حمل و نقل عمومی به نیازهای شهروندان پاسخگو نبوده و زیرساخت های حمل و نقلی نیز در شهرهای کشور وجود ندارد، به همین دلیل روز به روز به تعداد خودروهای تک سرنشین اضافه می‌شود.

این کارشناس حمل‌ و نقل شهری با بیان اینکه شهرهای پیشرفته دنیا به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت‌های برقی حرکت کرده‌اند، عنوان کرد: خودروهای موجود در ایران مصرف سوخت زیادی دارند، در حالی که این سوخت از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وی به اجرای طرح‌های ترافیکی از جمله طرح زوج و فرد خودروها اشاره و اضافه کرد: طرح های کنترل ترافیک مانند زوج و فرد زمانی می‌تواند در روند ترافیک شهری تأثیرگذار باشد که خودروهای شهری طبق استانداردهای جهانی ساخته شود.

امامی به ارائه راهکارهای جامع در راستای برنامه‌ریزی‌های مدون ترافیکی پرداخت و گفت: اگر کیفیت ارائه خدمات در بخش حمل‌ و نقل عمومی افزایش یافته و خودروهای برقی جایگزین وسایل نقلیه فعلی شود، می‌توان شهروندان را به تدریج به سمت استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی هدایت کرد.

وی با تاکید بر لزوم کاهش استفاده از خودروهای شخصی در کشور، افزود: برای رسیدن به این آرمان باید از تجارب کشورهای پیشرفته بهره برد به طور مثال، کشورهای اروپایی با نصب «GPS» بر روی خودروها، عوارض را برحسب تردد آنها در شهر مشخص می‌کنند اما در ایران، دریافت عوارض برحسب نوع خودروها تعیین می‌شود.

این کارشناس حمل و نقل شهری تصریح کرد: با مدیریت عرضه و تقاضا در ساختار مدیریت شهری می‌توان آلودگی‌های بصری، صوتی و هوا را کاهش داده و در جهت بهبود وضعیت ترافیک حرکت کرد.

امامی ادامه داد: البته در سیاستگذاری‌های قبلی حمل و نقل شهری به انسان محوری توجه ای نشده و خودروها مورد توجه بوده‌اند، بر همین اساس خیابان‌های قبلی تعریض شده و یا خیابان‌های جدید مورد بهره برداری قرار گرفته و از سویی دیگر، طرح پارک حاشیه‌ای رایگان در خیابان‌ها نیز به نوعی مشوق شهروندان برای رانندگی با خودروهای شخصی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای ساماندهی حمل و نقل شهری باید آموزش همگانی، اجرای دقیق قوانین و مهندسی منابع را در رأس امور قرار داده و برنامه‌های ترافیکی را جامع و کامل تعریف کرده و در اجرای آنها تداوم داشته باشیم، البته در این مسیر از همکاری ارگان‌های ذیربط نیز نباید غافل شد.

کد خبر 334549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.