نبض شدید گرانی بازار موبایل پس از اجرای رجیستری

با وجودی که بیش از چهار ماه از اجرای طرح رجیستری نمی گذرد اما مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا نشان می دهد تمام تلفن های همراه در بازار اصفهان به نام «رجیستر شده» به فروش می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نزدیک به چهار ماه از آغاز اجرای طرح رجیستری گوشی‌های همراه به دستور وزارت ارتباطات و با همکاری سازمان صنعت و معدن و گمرک می گذرد. طرحی که قرار بود با اجرای آن قاچاق گوشی های همراه به خصوص در برند «اپل» صفر شود.

حالا پس از گذشت این مدت، این طرح تنها بر روی گوشی های اپل، بلک بری، گوگل و چند برند غیر معروف دیگر اجرایی شده تا در صورتی که گوشی هایی با این برندها به صورت قاچاق به کشور وارد شد، امکان خدمات‌دهی به کاربر را نداشته باشد.

این طرح که ظاهرا در سال ۸۵ نیز خیز اجرایی گرفته بود در میانه راه و کمتر از گذشت یک سال با ترفندها و دور زدن‌های برخی واردکنندگان در کپی کردن شناسه  imeiناکام ماند.

اما اکنون دوباره و با اعمال محدودیت های بیشتری در اجرای این طرح و با نظارت های گمرک، وزارت ارتباطات و سازمان صنعت و معدن رویه جدیدی اتخاذ شده تا هیچ راه فراری برای دور زدن این طرح وجود نداشته باشد. در این صورت با ورود هر دستگاه موبایل به کشور شناسه ای برای گوشی صادر می شود و با وارد کردن این شناسه در گوشی‌های همراه می‌توان از خدمات اپراتورهای همراه نیز بهره‌مند شد در غیر این صورت و در صورت نبود کد شناسه تلفن همراه قاچاق محسوب می شود و امکان خدمات دهی در کشور را نخواهد داشت.

چه خبر از بازار اصفهان؟

حال پس از اجرای مرحله نخست طرح رجیستری مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، از بازار موبایل خیابان فردوسی نشان می دهد که بیشتر تلفن های همراه دارای نشان و برچسب طرح رجیستری هستند! این درحالی است که قرار بود در مرحله نخست اجرای این طرح، تنها برندهای اپل، بلک بری، گوگول و چند برند دیگر رجیستری شوند، البته این طرح برای برندهای مذکور اجرایی شده اما با توجه به جو روانی که محدودیت های گوشی های بدون رجیستری میان کاربران به راه انداخته بود، اکنون فروشندگان نیز محصولاتشان را به ظاهر به صورت رجیستر شده به مصرف کنندگان می فروشند. جالب اینجاست شرکتی که گارانتی گوشی ها را بر عهده دارد با طراحی برچسبی با عنوان «#رجیستر_شده» مدعی است این گوشی ها رجیستری شده اند.

مدیرفروش نمایندگی رسمی گوشی های هوآوی در اصفهان در این باره مدعی شد: «تمامی محصولات این نمایندگی رجیستر شده است و گارانتی معتبر و بین المللی «مدیا پردازش» اصلا جایی را برای رجیستر شدن باقی نمی گذارد زیرا این طرح برای گوشی های قاچاق اجرایی شده که گارانتی نداشتند!»

با وجودی که برخی از نمایندگی های رسمی تلفن همراه در اصفهان گارانتی های معتبری را ارائه می دهند اما این دلیلی بر این نمی شود تا گوشی هایی که گارانتی دارند به اسم «رجیستری شده» معرفی شوند. متاسفانه این صحبت را فروشنده نمایندگی رسمی «ال جی» در اصفهان نیز بر زبان آورد و مدعی شد گوشی هایی که از سوی «مدیا پردازش» گارانتی شده اند، همان رجیستری است و از بابت خدمات دهی این گوشی ها نباید نگرانی داشته باشید.

البته این صحبت در ابتدا صحیح به نظر می رسد زیرا رجیستری برندهایی مانند ال جی، سامسونگ، هو آوی و سونی و ... هنوز آغاز نشده است اما نباید به بهانه رجیستری بودن گوشی های همراه هزینه های اضافی از مصرف کنندگان اخذ شود و یا آنها را به اشتباه انداخت.

افزایش قیمت ها به بهانه رجیستری

اما اکنون این طرح منجر به افزایش قیمت برخی از تلفن های همراه همانند گوشی های «اپل» شده است. با استعلام قیمت «آیفونx»، ۶۴ g در فروشگاه های مختلف تلفن همراه در محدوده بازار فردوسی متوجه شدیم این قیمت ها از مرز پنج میلیون و ۵۶۰ تا پنج میلیون و ۸۰۰ متغیر است. جالب است که تمامی فروشگاه هایی که فروش انحصاری محصولات اپل را به عهده دارند می گویند این مدل گوشی با گارانتی ۱۸ ماهه و تعویض دو الی سه هفته ای فروخته می شود.

با این حال گوشی های اپل و سایر گوشی ها که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه باید با ۲۰ درصد افزایش فروخته شود به دلیل افزایش هزینه رجیستری و دلار و تعرفه گمرکی، این روزها با رقمی به مراتب بیشتر و البته به بهانه رجیستری فروخته می شود و گفته می شود مدل گوشی مذکور باید قیمتی در حدود چهار میلیون داشته باشد.

اپل و سامسونگ در انحصار بازار

مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، از این بازار نشان می دهد با وجودی که قیمت ها افزایش داشته اما همچنان گوشی های تلفن همراه با برندهای مختلف طرفداران خود را دارد. مدیر فروش محصولات ال جی بر این صحبت صحه گذاشت و در پاسخ به اینکه آیا رجیستری منجر به کاهش فروش محصولات شما شده است؟ جواب منفی داد. وی در ادامه مدعی شد این طرح خوبی است و باعث می شود گوشی های قاچاق و بدون گارانتی وارد کشور نشود البته ممکن است قیمت ها کمی افزایش داشته باشند. این مدیرفروش تفاوت قیمت های محصولات ال جی را قبل از اجرای این طرح تنها ۵۰ هزار تومان اعلام و تصریح کرد: فروش محصولات «ال جی» کاهش نداشته است.

این موضوع در فروشگاه های تلفن همراه بازار موبایل فردوسی هم مشهود بود. اما نکته جالب اینجا بود که با اجرای طرح رجیستری تلفن های همراه، اپل و سامسونگ بالاترین قیمت ها را تجربه کرده اند اما با این وجود هنوز هم خرید محصولات اپل رونق داشت!

اما و اگر های زیادی بر سر راه خرید تلفن های همراه بعد از اجرای طرح رجیستری وجود دارد. از افزایش ناگهانی قیمت های گوشی های اپل و سامسونگ تا فروش محصولاتی که هنوز به صورت قانونی رجیستری نشده اند و به اسم رجیستر شده به فروش می روند، با این حال باید دید در مراحل بعدی این طرح چه گوشی هایی قرار است رجیستری شوند و آیا با اجرای آن قیمت های تلفن همراه متعادل تر خواهند شد؟

کد خبر 334533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.