رویه‌های غیرقانونی سنگ پیش پای شهروندان شهرضایی

شهرضا – شهردار شهرضا گفت: متأسفانه برخی رویه‌های دست و پا گیری که فراتر از قوانین و آیین‌نامه‌های ابلاغی اتخاذ می‌شود، شهروندان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، رحیم جافری عصر امروز (پنجشنبه) در جلسه ستاد تسهیل ارایه خدمات به شهروندان که در فرمانداری شهرضا برگزار شد، ظهار کرد: بخش بسیار زیادی از بیکاری‌ها در جامعه در نتیجه رکود بخش ساختمان است که هرروز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه درآمد عمومی مردم کاهش یافته است، تصریح کرد: با کاهش درآمد نهادهای مردم، درآمد سازمان‌های خدمات‌رسان به ویژه شهرداری‌ها نیز کاهش یافته است و به همین دلیل درآمد خانوارها و شهرداری‌ها همخوانی ندارد.

شهردار شهرضا درخصوص علل افزایش برخی از نارضایتی‌های شهروندان در شهرضا، اظهار کرد: متأسفانه برخی رویه‌های دست و پا گیری که فراتر از قوانین و آیین‌نامه‌های ابلاغی اتخاذ می‌شود، شهروندان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

جافری تأکید کرد: اعضای شورای اداری شهرستان می‌توانند با بهره‌گیری از برخی مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش نارضایتی مردم گام بردارند.

شهردار شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی وظیفه دارد بر همه مراحل ساخت و ساز نظارت کند، گفت: در شرایط فعلی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تنها عامل بازدارنده از ساخت و سازهای غیرمجاز است این در حالی است که در بررسی استحکام بنا مبالغ هنگفتی از شهروندان اخذ می‌شود که با وضعیت اقتصادی آنان سازگار نیست.

جافری تصریح کرد: افزایش هزینه نظارتی استحکام بنا و اخذ مبالغ هنگفت از شهروندان برای این منظور ضامن افزایش ایستایی و استحکام بنا نیست.  

وی اضافه کرد: برای طراحی نقشه ساختمان مالک باید بارها با مهندسان مشاور سازمان نظام مهندسی مراجعه کند تا نقشه طراحی شده از سویی منطبق با خواست او و از سویی منطبق با اصول مهندسی باشد، اما در شرایط فعلی تعداد زیادی از مهندسان نقشه‌های از پیش طراحی شده را بصورت کپی‌برداری استفاده می‌کنند.

شهردار شهرضا اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون نه تنها به عوارض شهرداری افزایش نیافته بلکه از فروردین‌ماه امسال نیز برای دریافت این عوارض تخفیف داده شده و مبالغ معین شده نیز در قالب اقساط وصول می‌شود.

جافری ادامه داد: شهرداری شهرضا بر اساس اختیارات قانونی عوارض شهری را از ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داده و امکان وصول این مبالغ را در قالب اقساط بلندمدت فراهم کرده است.

وی با اشاره به وجود ۵۱ هکتار ساخت و ساز خارج از محدوده شهری در شهرضا، اظهار کرد: نمی‌توانیم اینگونه ساخت و سازها را که در مدت ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته ایجاد شده را نادیده بگیریم بنابراین ضمن تأکید بر ضرورت نظارت بر رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و سازها، لازم است مسئولان فرادست با الحاق این بخش به محدوده قانونی شهر موافقت کنند.

شهردار شهرضا گفت: در سال‌های گذشته رقم بسیار اندکی از بودجه عمومی دولتی به شهرداری شهرضا تعلق گرفت و سایر هزینه‌ها از محل عوارض پرداختی شهروندان تأمین شد.

جافری ادامه داد: بر اساس قانون باید یک سوم بهای بلیط اتوبوس‌ها از منابع دولتی تأمین شود تا از فشار اقتصادی بر خانواده‌ها جلوگیری شود، اما ایاین وظیفه قانونی تاکنون اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: ناوگان اتوبوسرانی شهرضا دو برابر میانگین عمر مفید آن فعالیت کرده است که علاوه بر افزایش مشکلات حمل و نقل شهری به آلودگی هوا و معضلات زیست محیطی هم منجر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: طرح احداث میدان دام در شهرضا از شش سال قبل آغاز شده و در این مدت ۳.۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، اما شهرداری بیش از این توان اختصاص اعتبار برای این مجموعه را ندارد به همین دلیل پیشنهاد شده ادامه عملیات ساخت و ساز به اتحادیه گوسفندداران یا اعضای آن واگذار شود، اما جهادکشاورزی با این طرح مخلفت می‌کند.

شهردار شهرضا با انتقاد از اداره امو مالیاتی تصریح کرد: در شرایط فعلی هم در زمان خرید قیر و هم در زمان تبدیل آن به آسفالت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از شهرداری‌ها وصول می‌شود که اخذ این مبالغ در نهایت باعث افزایش فشار اقتصادی بر شهروندان می‌شود.

جافری اضافه کرد: مسدود کردن حساب شهرداری بر خلاف اصل تعامل ادارات است که باعث ایجاد اختلال در نظام حسابرسی شهرداری می‌شود.

وی گفت: صدور آراء قطعی قضایی از سوی اداره امور مالیاتی علیه شهرداری شهرضا، عدم پاسخ به استعلامات شهرداری و مطالبه ارقام هنگفت مربوط به سالیان گذشته از شهرداری از سوی این اداره از جمله دیگر مشکلات شهرداری در خدمت رسانی مفید به شهروندان است.

شهردار شهرضا گفت: در شرایطی که وضعیت اقتصادی مناسب نیست تحمیل ناگهانی این بدهی‌ها به شهرداری و در نهایت مسدود کردن حساب آن، شهرداری را مجبور می‌کند که برای پرداخت حقوق کارگران فشار بیشتری را بر شهروندان وارد کند.

جافری اضافه کرد: بانک‌ها و اداره بیمه تأمین اجتماعی نیز لازم است در وصول مطالبات خود از شهرداری به این نکته توجه داشته باشند که عوارض دریافتی از شهروندان مهمترین منبع درآمدی شهرداری است پس باتوجه به وضعیت موجود لازم است شرایطی را فراهم کنند که بتوان با تعامل مشکلات موجود را حل کرد.

کد خبر 334376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.