رسانه‌ها را ارکان مهم توسعه پایدار می دانیم/ آمده ایم که شهر رابسازیم

شهردار اصفهان گفت: رسانه در کنار تشکل‌ها و احزاب بهترین و تنها فرصت برای برقراری ارتباط مردم با مسئولان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر امروز چهارشنبه- ۲۰ دی ماه در نوزدهمین نشست از سلسله نشست های "اصفهان فردا" در جمع مدیران رسانه اصفهان گفت: بسیار خرسندم که نوزدهمین نشست از مجموعه نشست های این هم اندیشی را در خدمت مدیران رسانه و اهالی مطبوعات و کسانی که می توانند بیشترین نقش را در اطلاع رسانی به مردم داشته باشند هستم. شاید کسانی هم که در جلسات بعدی برای هم اندیشی دعوت می شوند تا از نظراتشان استفاده کنیم در بینشان کسانی باشند که بگویند چرا ما در بیستمین جلسه دعوت شده ایم، ولی برگزاری نوزده جلسه هم اندیشی طی مدت سه ماه نشان از تمایل ما برای هم اندیشی با همه اقشار مختلف دارد.

وی ادامه داد: در این جلسه همه شما به راحتی سخن گفتید و تلاش کردیم با همه وجود شنونده خوبی برای حرف هایتان باشیم. از ابتدا گفتیم که شهردار همه شهروندان اصفهان خواهیم بود، اگرچه توسط یک گروه انتخاب شده ایم، اما وقتی اکثریتی پیروز می شود قرار نیست مرگ اقلیتی فرا برسد و حقوق آنها نادیده گرفته شود. با نگاه حقوق شهروندی و بر مبنای انسان محوری کارمان را آغاز کردیم و رسانه‌ها را هم از ارکان مهم توسعه پایدار می دانیم، توسعه پایدار را هم توسعه ای می دانیم که نه تنها در پی احقاق حقوق افراد این دوره است، بلکه حقوق آیندگان را هم حمایت می کند و برای حمایت از این دوره آینده را به خطر نمی اندازد.

وی با بیان اینکه رسانه ها در جهت هدایت مدیران به سوی توسعه پایدار برای حفظ حقوق شهروندی و محیط زیست و همه آنچه می تواند آینده را تضمین کند نقش جدی و فعالی دارند، گفت: از ابتدا گفتیم که تلاش می کنیم تا آستانه تحملمان را بالا ببریم تا نقدها را بشنویم و زمینه انتقاد منتقدین را محدود نکنیم. اگرچه بعضی از دوستان ما را برای نخستین بار می بینند و خدا را شکر می کنند، ما حداقل ۳۲ خبرنگار را در نمایشگاه مطبوعات دیدیم و به سوالات آنها پاسخ دادیم، اگر کسانی در آنجا نبودند و نتوانستیم با آنها صحبت کنیم از آنها عذرخواهی می کنیم.

وی افزود: سعی کردیم با رسانه ملی هم در این مدت در حد متعارف، نه هر روز و هر لحظه تعامل کنیم، هفته ای یک بار در رادیو با مردم صحبت کردیم، اگرچه که شاید مورد پسند برخی نباشد و معتقد باشند نباید هیچ ارتباطی با رسانه ها داشته باشیم، اما معتقدیم ارتباط با رسانه یکی از ارکان دموکراسی است. به خط‌کشی، گفتگو و تعامل تنها با یک گروه یا رسانه یا جریان خاص اعتقادی نداریم، البته اینکه چقدر بتوانیم در این زمینه موفق باشیم به میزان توان و توفیق ما بستگی دارد، بنابراین رویکرد ما مبتنی بر توسعه همه جانبه مشارکت مردم در اداره امور، نقدپذیری و مسایلی از این دست است که با کمک شما میسر می شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر شما برای نوزدهمین جلسه هم اندیشی دعوت شده اید شاید قصوری از سوی ما بوده است، اما با کسانی هم که تا امروز جلسه داشته ایم از مهم ترین اقشار و گروه ها بوده اند که حداقل دو سه گروه از آنها به نوعی با رسانه مرتبط بوده و زبان قوی جامعه هستند. سینماگران، هنرمندان، اهالی تئاتر و موسیقی هم در آزادی بیان بیانگرانی قوی هستند و با هنرشان با مردم سخن می گویند و انتقال دهنده درد جامعه هستند. فرزندان شهدا گروه دیگری بودند که فکر می کنم سخن گفتن با آنها از وظایف ما است. این جلسات به خوبی برگزار شده است و سعی کرده ایم در آنها بیشتر شنونده باشیم تا از حضور همه قشرها و گروه ها و طبقات بهره مند شویم. ارتباط با مردم در این دوره به صورت موردی و فردی نیست، بلکه دعوت از گروه های مختلف که در زمینه های مختلف پیشرو هستند و سخن گفتن با آنها یعنی شنیدن صدای تک تک مردم، شاید افراد بسیاری باشند که در عرصه رسانه فعالیت می کنند، ولی نمی توان با همه آنها سخن گفت و باید با کسانی که تولیت این امر را بر عهده دارند گفتگو کنیم، بنابراین شنیدن سخنان شما را یکی از شعائر اسلامی و امر به معروف می دانم. به عنوان یک حقوق دان از اصولی در قانون اساسی آگاهم که مبتنی بر همین نوع نگاه اند که بشود به حرف دیگران گوش بدهیم. اصل ششم قانون اساسی بیانگر امر به معروف است و می گوید مردم به مردم، مردم به حاکمان و حاکمان به مردم امر به معروف کنند، امر به معروف مردم به مردم به توان ما بستگی دارد که بتوانیم مردم را در مسیری قرار دهیم که بتوانند با انجام امور خیر همدیگر را به معروف امر و از کار زشت نهی کنند. رکن دیگر امر به معروف حاکمان به مردم است که در جمهوری اسلامی زمینه آن فراهم است، سخنرانی هایی که در نماز جمعه و کانال های مختلف تلویزیونی و رادیویی وجود دارد فرصت مناسبی برای سخن گفتن مسئولان با مردم است، اما اگر مردم بخواهند با مسئولان سخن بگویند باید طبق شرایط امروز با تشکل ها، احزاب و گروه ها این امر را محقق کنند، نمی شود که مردم به سر چهارراهی بیایند و بخواهند با مسئولان سخن بگویند، این ممکن است در نظم عمومی اخلال ایجاد کند، بنابراین باید رسانه ها قوی شده و با ایجاد تشکل و حزب این صدا به گوش مسئولان برسد.

نوروزی با تاکید بر اینکه تشکل ها، حزب ها و رسانه ها باید رسمی و شناخته شده باشند، عنوان کرد: اگر کسی از چنین موقعیتی برای اداره امور شهر استفاده نکند و حاضر نباشد حرف ها را بشنود، به خودش ضربه زده و فرصت طلایی خود را از دست داده است، اعتقادم بر این است که اگر انتقادی می شود باید با تمام وجود پذیرای آن باشیم. اما انتقاد عامل رشد جامعه و ابزار هدایت است و انصاف در آن ملاک اصلی است، انتقاد با تخریب مرز نزدیکی دارد و اگر دقت نکنیم این لرزش انسان را به سوی مسیر تخریبی می برد و باید توجه کنیم که در انتقادها مسیر کسانی را نرویم که تخریب را با انتقاد یکی می دانند.

وی ادامه داد: گمان نکنید اگر کسی از ما انتقادی بکند از او دور می شویم یا با او قهر می کنیم، دوست دارم در جمع شما کسانی پیدا شوند که روزی جایگاه "حسن هیکل" را داشته باشند، در کشورمان نیز افرادی بوده اند مانند "دهخدا" که امروز کتابش در تمامی خانه ها پیدا می شود، به ویژه در منزل افرادی چون شما که به واسطه دغدغه هایتان در روز مطالعه بسیاری دارید. نمی شود که خبرنگار و روزنامه نگاری در هر روز چند ساعت مطالعه نکند، چون اگر چنین نباشد کلام او منشا تحول و تغییرات بزرگ نخواهد بود. مرحوم گلشنی، نصری، ثقفیان، ابطحی و مرحوم خانم یعقوبی و دیگر کسانی که در این مسیر عمرشان را گذراندند در این مسیر حرکت کردند و ما هم باید بپذیریم که این افراد قصد خیرخواهی دارند.

وی با اشاره به اینکه اهالی رسانه شغل پردردسر و سختی دارند، گفت: ممکن است در این مسیر خیلی چیزها را از دست بدهید، ارتقای پستی و مدیریتی ندارید و با ایثار و از خودگذشتگی در این مسیر حرکت می کنید، اصفهان ما همانطور که در همه چیز پیشتاز است در حوزه رسانه هم مطمنا همین گونه است. بنابراین از همه شما تقاضای کمک دارم. امروز اگر این شهر به درستی ساخته و مشکلات بزرگ آن همچون آلودگی و ترافیک حل شود آرامشی را نصیب همه ما خواهد کرد. این شهر متعلق به من و ما نیست، ما ترکیبی از همه مردم هستیم، مشکلات بسیار زیادی داریم که امروز ایجاد نشده ولی برای حل آن همه باید کمک کنند. به دنبال بررسی آنچه مدیران قبلی در گذشته انجام داده اند نیستیم و نمی‌خواهیم مانند برخی از مدیران اسطرلاب به دست گرفته و به دنبال مقصران مشکلات باشیم.

وی افزود: ما به دنبال خط کشی و اینکه بگوییم عده ای با ما و عده ای دیگر دور از ما هستند نیستیم، این حرف ها متعلق به دوره من و مدیران من نیست، ما با این نیت آمده ایم که تا فرصت داریم از اصولمان کوتاه نیاییم، اگر اصلاح طلبیم اصول مسلمی داریم که رعایت حقوق شهروندی است و اینکه شهر به درستی اداره شود. اینکه بگوییم مترو سالها در دست انجام بوده و امروز باید آن را رها کرد حرف یک مدعی اصلاح طلبی نیست، بلکه ما می گوییم آمده ایم تا جایی که می توانیم مترو را بسازیم، شاید این کارها به چشم نیامده و دیده نشود، اما هر کس می تواند هر قضاوتی که خواست بکند. من برای همه مدیرانم بر مسئله تفویض اختیار تاکید کردم، اگر من امروز مشاوری دارم، شهردار بعدی می تواند مشاور مرا تغییر داده و مشاور دیگری برگزیند، اما درباره مدیران اینگونه نیست، اختیار یک دستگاه متعلق به نفر اول است که دارای اختیاری سازمانی است نه شخصی، وقتی بالادستی او این مسئولیت را به دیگری تفویض کرد عمر کار آن مدیر پایان نمی یابد و با آمدن مدیر جدید نباید او برکنار شود، چرا که این خلاف قانون است. من به همه مدیران گفته ام که به کارشان ادامه بدهند، شاید مدیرانی هم تغییر کنند اما این به معنای عدم ثبات نیست.

نوروزی افزود: در گزارشی که به شورای اسلامی شهر ارایه دادم بیان کردم که وقتی بر سر کار آمدم ۳۰ درصد از بودجه ها در شش ماه و نیم جذب شده بود که آن را به ۵۱ درصد رساندیم. سال گذشته در ابتدای ماه مهر فاصله جذب بودجه با امسال ۲۷ درصد تفاوت داشته است که توانستیم به ۲۰ درصد برسانیم، یعنی نسبت به سال گذشته وضعیت ما هفت درصد بهتر شده است.

شهردار اصفهان یادآور شد: چند روز آینده نیز نشست خبری را با حضور اهالی رسانه برگزار کرده و از توفیقاتی که به دست آورده ایم سخن خواهیم گفت. در خصوص انجمن صنفی و خانه مطبوعات نیز اگر کاری مرتبط به شهرداری باشد حمایت خواهیم کرد و بخش های دیگر آن شاید از طریق اداره ارشاد قابل حل باشد.

هدف از برگزاری جلسات هم اندیشی تولید دانش است

علی راعی مشاور رسانه ای شهردار اصفهان گفت: از حسن ظن شهردار محترم برای انتخاب بنده به عنوان مشاور رسانه ای شان تشکر می کنم و امیدوارم با کمک شما عزیزان بتوانیم در تحقق اهدافی که برای شهرداری اصفهان تعریف شده گام های موثری برداریم.

وی افزود: همچنین از دوستانی که نسبت به حکم بنده اظهار لطف داشتند تشکر می کنم و امیدوارم حمایت های شما از بنده به عنوان هم جنس و یار قدیمی تان بتواند باعث شود ارتباط دوسویه ای را که شهرداری با رسانه ها داشته است از این پس بیشتر و بهتر داشته باشد، چراکه رسانه ها می توانند بهترین حامی شهرداری در جهت تحقق برنامه ها و اهدافش باشند.

راعی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های جدید شهرداری برگزاری جلسات هم اندیشی با اقشار و گروه های مختلف است، اعتقاد مدیریت شهرداری این است که تمامی شهروندان و اقشار مختلف در سیاست ها، برنامه ها، اهداف و پروژه های شهر سهیم باشند. به همین منظور هدف از برگزاری این جلسات گفتگو و هم اندیشی تولید دانش است و به شهرداری کمک می شود که در اهداف و برنامه هایش سیاست های بهتری را در پیش بگیرد.

جلسات هم اندیشی در تعیین استراتژی مدیریت شهری موثر است

همچنین مدیرکل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان گفت: در سلسله نشست های اصفهان فردا که از ابتدای حضور جناب آقای دکتر نوروزی پایه ریزی شد و تاکنون ۱۹ جلسه از آن برگزار شده است، مدیریت شهری اصفهان شنونده حرف ها و سخنان گروه ها و اقشار مختلف فعال در اصفهان است. در دیگر نشست هایی که برگزار می شود معمولا مدیران شهری سخن می گویند و اهالی رسانه شنونده هستند، اما در این جلسه مدیریت شهری شنونده است و اهالی رسانه به بیان مطالبات و دغدغه های خود می پردازند.

ایمان حجتی افزود: قرار بر این بود که چهارمین یا پنجمین جلسه از این سلسله جلسات به هم اندیشی با مدیران رسانه های اصفهان اختصاص یابد، اما چون دکتر نوروزی در نمایشگاه مطبوعات امسال به صورت ویژه برای دیدار و هم اندیشی با آن رسانه هایی که از اصفهان حضور داشتند حاضر شده و به مدت پنج شش ساعت دیدارهای مختلفی با مدیران این رسانه ها داشتند، برگزاری این جلسه به تعویق افتاد و با قدری تاخیر برگزار شد. اینک باعث افتخار است که بعد از گذشت حدود ۱۰۰ روز از آغاز فعالیت شهردار اصفهان این نشست برگزار شده است.

وی ادامه داد: چنین نشست هایی می تواند کمک های موثری به یک مدیر در تعیین استراتژی و نحوه مدیریت او داشته باشد، بنابراین از همه شما می خواهم که با ارایه راهکارهای مفید خود در جهت برنامه ریزی و توسعه اطلاع رسانی در شهر اصفهان یاری رسان ما باشید.

کد خبر 334332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.