گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل، تملک اراضی را می طلبد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به شرایط فعلی شهر اصفهان و افزایش روز افزون تردد خودروها در سطح شهر، عدم کفایت ظرفیت برخی از خیابان‌ها، هزینه‌بر بودن زیرساخت‌های حمل و نقل، باید راه اندازی و توسعه سیستم حمل و نقل ریلی هوشمند دنبال شود.

احمدرضا جعفریان مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: افزایش تردد خودروها در شهر باعث بروز معضلات و مشکلاتی از جمله افزایش ترافیک، آلودگی هوا و به دنبال آن به خطر افتادن سلامتی شهروندان می‌شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل و جابه جایی به عنوان شالوده و اساس توسعه پایدار یک شهر و کشور محسوب می‌شود، افزود: امروزه ارزش زمان افراد جامعه به شدت افزایش یافته و آنان انتظار دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقصد خود برسند، این موضوع در شهرهای بزرگ از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است، بنابراین باید زیرساخت‌های مناسب و پایدار حمل و نقلی در شهر فراهم شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه ترافیک و ظرفیت‌های فعلی زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی شهری وضعیت نامطلوبی را در شهرها ایجاد کرده و همین موضوع باعث شده تا مردم زمان زیادی از وقت خود را در ترافیک از دست بدهند، ادامه داد: اتلاف زمان در ترافیک باعث کاهش رادمان و بهره وری افراد شده و دست یافتن رشد مورد نظر مسئولان، مدیران شهری و کشوری را دشوار کرده است.

جعفریان مقدم اضافه کرد: گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل مستلزم تملک اراضی و تغییر کاربری زمین است، اما اجرای آن در شهرهای بزرگ ایران پرهزینه و گاهی غیرممکن است.

این کارشناس حمل و نقل شهری اظهارکرد: بهترین راهکار برای رفع مشکلات ترافیکی استفاده بهینه از منابع موجود است، اگر از منابع موجود و فعلی شهر استفاده بهینه و مناسب شود، بدون نیاز به توسعه بیشتر زیرساخت‌های حمل و نقل، بسیاری مشکلات ترافیکی رفع می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در سال های اخیر استفاده از فناوری اطلاعات در سیستم‌های حمل و نقل ریلی بسیار مورد توجه کشورهای پیشرفته بوده است، اظهار کرد: سیستم حمل و نقل ریلی به علت توانایی در جابه جایی با صرف کمترین منابع به عنوان صنعت حمل و نقلی سبز و دوستدار محیط زیست شناخته شده است، همچنین این نوع حمل و نقل می تواند نقش موثری در رونق اقتصاد کشور داشته باشد.

وی عنوان کرد: سیستم حمل و نقل هوشمند ریلی عصر جدیدی است که فناوری‌های الکترونیک، ارتباطات مدرن، پردازش اطلاعات، کنترل سیستم، پشتیبانی مدیریت، اتوماسیون هوشمند و ... را ادغام می کند و این مهم بر پایه اجرای جمع آوری، انتقال، پردازش و به اشتراک گذاری اطلاعات به منظور بهره‌گیری کارآمد از تمام منابع انسانی، زمان، فضا، منابع ثابت و سیار حمل و نقل ریلی صورت می‌گیرد، تا نسبت به ایمنی، افزایش کارآیی حمل و نقل، بهبود مدیریت و بهبود کیفیت خدمات با کمترین هزینه اطمینان حاصل شود.

جعفریان مقدم با بیان اینکه سیستم حمل و نقل هوشمند ریلی ترکیبی از سیستم حمل و نقل هوشمند و حمل ونقل ریلی است، افزود: این نوع سیستم حمل و نقل تقویت ایمنی، افزایش کارایی و بهبود کیفیت خدمات در حمل و نقل ریلی را دنبال می‌کند.

این کارشناس حمل و نقل شهری اضافه کرد: صنعتی بودن کلانشهر اصفهان و حجم بسیار بالای جابه جایی‌ها به دلیل نقش بسیار مهم در رشد و توسعه اقتصادی کشور، اصفهان را با مشکلات بزرگی همچون آلودگی شدید هوا و ترافیک رو به رو کرده است.

جعفریان مقدم با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی شهر اصفهان، با توجه به بافت تاریخی آن هزینه بسیار زیادی به دنبال دارد، به شهرداری پیشنهاد داد: با استفاده از سیستم حمل و نقل هوشمند و حمل و نقل ریلی، باید زمینه استفاده بهینه از امکانات و زیرساخت‌های موجود را فراهم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان‌کرد: با توجه به شرایط فعلی شهر اصفهان و افزایش روز افزون تردد خودروها در سطح شهر، نداشتن ظرفیت کافی در برخی از خیابان‌ها و هزینه‌بر بودن زیرساخت‌های حمل و نقل باید راه اندازی و توسعه سیستم حمل و نقل ریلی هوشمند دنبال شود.

کد خبر 334150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.