۵۰ درصد تاسیسات ساختمانی استاندارد ندارد

دبیر انجمن شرکتهای ساختمانی استان اصفهان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی، شهرداری و مهندس ساختمان مسئول و ناظر بر تاسیسات ساختمان ها هستند، گفت: متاسفانه نظارت های این ارگانها به طور کامل نبوده به نحوی که ۵۰ درصد از تاسیسات ساختمانی استاندارد لازم را ندارد.

حسن نوری در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مشکلات تاسیساتی ساختمان ها و در پاسخ به اینکه آیا این مشکلات ناشی از ضعف نظارتی ارگان های مربوطه است، اظهار کرد: نظارت های مربوط به این حوزه بر عهده مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمانی، شهرداری های مناطق و مهندسان مربوط به پروژه است، از این رو این افراد موظف به نظارت هستند و براساس تعرفه های نظارتی حق الزحمه نیز دریافت می کنند.

وی با ارزیایی نظارت های این سه ارگان، افزود: نظارت های این ارگان ها تا اندازه ای موثر بوده است اما نه به طور کامل، درحالیکه این سه ارگان باید به طور کامل نظارت داشته باشند و نباید در این خصوص کوتاهی صورت گیرد.

دبیر انجمن شرکت های تاسیساتی استان اصفهان اضافه کرد: برای صحت نصب و راه اندازی تاسیسات ساختمانی باید مهندسان تاسیسات، سازه و معماری تائیدیه های خود را در رابطه با تاسیسات برقی، مکانیکی، سرمایشی، گرمایشی و ... ارائه دهند و در این میان مهمترین بخش نظارتی بر عهده سازمان نظام مهندسی ساختمانی است.

بی دقتی در انتخاب تاسیسات ساختمان

وی با اشاره به استانداردهای تاسیسات ساختمان ها اظهار کرد: تجهیزات ساختمانی نصب شده در ساختمان ها اعم از گرمایشی، سرمایشی، برق، فاضلاب و ... باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد، اما متاسفانه این تاسیسات اکثرا استانداردهای لازم را ندارد.

نوری افزود: متاسفانه در انتخاب نوع تاسیسات نیز دقت نمی شود و می توان گفت بالای ۵۰ درصد از تاسیسات ساختمانی ما از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: این انجمن بر استفاده از نوع تاسیسات در ساختمان های خصوصی هیچ دخالتی ندارد اما در روند ساخت پروژه های دولتی نظارت هایی را بر عملکرد پیمانکاران دارد. به طور کلی در پروژه های دولتی دقت بیشتری در انتخاب نوع تاسیسات می‌شود، درحالیکه در پروژه های خصوصی مشکلاتی وجود دارد و این ناشی از افزایش هزینه ها در انتخاب محصولات با کیفیت است.

۳۰ درصد تاسیسات ساختمانی بی کیفیت است

دبیر انجمن شرکت های تاسیساتی اصفهان با تاکید بر انتخاب صحیح تاسیسات ساختمانی، گفت: به عنوان مثال در صورتی که تاسیسات مناسبی برای سرمایش با توجه به سایر مولفه ها انتخاب شود در تابستان محیط مناسبی در محل مسکونی فراهم می شود درصورتی که انتخاب تاسیسات نامناسب منجر به هدررفت منابع می شود.

وی تصریح کرد: تاسیسات ساختمانی باید به صورت ۱۰۰ درصدی بهینه باشد در صورتی که این طور نیست. دلیل این موضوع نیز هزینه های بالای نصب و راه اندازی تاسیسات نوین است. ۷۰ درصد از محصولاتی که در تاسیسات استفاده می شود، با کیفیت است و نزدیک به ۳۰ درصد از محصولات تاسیساتی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

وی با اشاره به محصولات نامناسب تاسیسات ایرانی که در ساختمان ها به کار گرفته می شود، گفت: ۶۰ درصد از محصولات تاسیساتی که در بازار وجود دارد و در ساختمان ها نصب می شود، ایرانی است در صورتی که معتقدم این رویه باید عکس شود زیرا تاسیسات ایرانی بازدهی مناسبی ندارد.

محصولات ایرانی کیفیت مناسبی ندارند

دبیر انجمن شرکت های تاسیساتی استان اصفهان تصریح کرد: کیفیت محصولات ایرانی را مثبت ارزیابی نمی کنم همانطور که در سایر محصولات نیز این بی‌کیفیتی مشهود است. متاسفانه شهروندان به استفاده از محصولات چینی با قیمت مناسب و ظاهری بهتر روی آورده‌اند.

وی اضافه کرد: محصولات ایرانی باید با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تری به بازارها عرضه شود و با تلاش مضاعفی می توان به این مهم دست یافت.

نوری در پاسخ به اینکه آیا استفاده نکردن از تاسیسات بهینه و استاندارد در ساختمان سازی ناشی از ضعف های قانونی است، اضافه کرد: ۲۳ مبحث برای ساختمان سازی وجود دارد و از حیث مقررات ساخت و ساز کمبودی نداریم، از این تعداد چهار عنوان مخصوص تاسیسات است اما مشکل اصلی در اجرای این مقررات است. البته باید توجه داشت که ضعف مجریان و دستگاه های دولتی عامل اصلی این مشکلات است.

به گزارش ایمنا، موضوع صرفه جویی انرژی از دغدغه‌های اصلی کشور است چرا که شدت مصرف انرژی در ایران ۹ برابر شدت مصرف انرژی در ژاپن و چهار برابر شدت مصرف انرژی در اروپا است، ایران با داشتن یک درصد از جمعیت کل جهان چهار درصد گاز جهان را مصرف می‌ کند که از این چهار درصد ۴۰ درصد به بخش ساختمان در کشور اختصاص دارد و از این میان نیز در خوشبینانه‌ترین حالت ۴۰ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۴۷ درصد را هدر می‌دهیم.

در این صورت در تابستان مشکل کمبود آب و در زمستان کمبود گاز داریم پس این میزان انرژی برای جمعیت کشور کافی نیست، این رویه منجر می شود سالانه ۱.۶ درصد به افزایش مصرف تمام انرژی‌ها در کشور اضافه ‌شود، با روند افزایش مصرف انرژی در کشور پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۴ به یکی از وارد کنندگان انرژی در دنیا تبدیل ‌شویم.

کد خبر 334149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.