چک‌های کشاورزان برگشت خورده است

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان با بیان اینکه با وجود تشکیل صندوق خسارت نَکشت برای کشاورزان، اما هنوز ریالی بابت خسارت به کشاورزان پرداخت نشده است، گفت: متاسفانه افزایش بیماری ام اس و سرطان در شرق اصفهان به دلیل کشت محصولات کشاورزی با پساب آب زاینده‌رود است.

حسینعلی میراحمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص وضعیت کشاورزی شرق اصفهان و خشکی زاینده رود، اظهار کرد: از بعد اقتصادی متاسفانه خشکی زاینده رود تبعات منفی بسیاری بر کشاورزی استان به خصوص در منطقه شرق اصفهان داشته است.

وی با بیان اینکه در دولت دهم طی سال ۹۰ تا ۹۲ در راستای سیاست های اقتصادی مقاومتی کمک هایی برای ایجاد دامداری، کارگاه های تولید قارچ و ... به کشاورزان داده شد و در این راستا کارگاه ها احداث و شروع به تولید کردند، افزود: در ادامه کار، با تغییر و روی کار آمدن دولت یازدهم متاسفانه از کشاورزان در راستای این سیاست ها هیچ حمایتی صورت نگرفت.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان گفت: به عنوان مثال در آن سال‌ها توسط کشاورز گلخانه ای تاسیس شد اما با تغییرات دولت این طرح ها بدون حمایت رها شد و امروز کشاورزانی که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی برای احداث کسب و کارهای کوچک از بانک ها وام دریافت کرده بود دچار مشکل شده اند.

کارگاه‌های کشاورزی بدون حمایت دولت متروکه شد

وی با تاکید بر اینکه بانک ها بابت این طرح‌ها که بدون حمایت دولت اکنون به کارگاه های متروکه تبدیل شده اند، خواهان مطالباتشان هستند، اظهار کرد: متاسفانه یکی از مدیران بانک کشاورزی به کشاورزی که قادر در بازپرداخت اقساط وام خود نبوده اعلام کرده که با یک کُلیه هم می توان زندگی کرد!

میراحمدی تاکید کرد: خانه کشاورز اصفهان درنظر دارد در راستای حل مشکلات کشاورزان به تمام مراجع عظام تقلید نامه نگاری خواهند کرد تا شاید از این طریق فکری به حال قشر کشاورز شود. متاسفانه امروز تعدادی کشاورزانی که برای تامین معیشت خود ناچار به فروش اعضای بدن شان همچون (کلیه و قرنیه) هستند، رو به افزایش است.

وی با انتقاد بر اینکه متاسفانه دولت و مدیران زیرمجموعه از کشاورزان هیچ حمایتی نمی کنند، اظهار کرد: کشاورزی که در سال ۹۵ گندم کاشته و به دولت فروخته، اکنون بعد از گذشت یک سال دولت هنوز نه اصل پول و نه سود هزینه خرید تضمینی گندم کشاورزان را پرداخت نکرده است.

بانک کشاورزی حساب کشاورزان را مسدود کرد

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان افزود: در این شرایط متاسفانه بانک کشاورزی به دلیل مطالباتش، حساب های کشاورزان را مسدود و به ضامن و وام گیرنده بابت طلب خود، فشار وارد می کند.

وی در خصوص تجمعات اخیر کشاورزان شرق اصفهان و آوردن تراکتورهای خود به کنار جاده به نشانه اعتراض، گفت: استاندار جدید اصفهان به جمع کشاورزان آمد و خطاب به این قشر اعلام کرد که به دلیل تجمعات کشور، در حال حاضر تراکتورهای خود را از کنار جاده جمع کنند و وعده حل مشکلات کشاورزان را داد اما چند روز از این قول‌ها نگذشته بود که بانک کشاورزی با پیامک به کشاورزان خواستار طلب خود شد.

میراحمدی در خصوص اثرات خشکی زاینده رود بر سطح زیر کشاورزی منطقه شرق اصفهان، اظهار کرد: خشکی زاینده رود موجب  کاهش ۱۰۰ درصدی سطح زیر کشت شده است. در شرق اصفهان ۱۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که به دلیل بی آبی در طول سال کمتر از ۱۰ هزار هکتار آن با توجه به وجود تعداد محدودی چاه های عمیق، قابل کشت است و متاسفانه برخی از کشاورزان بالادست نیز به طور قاچاقی از پساب زاینده رود که حقابه تالاب گاوخونی است، برای آبیاری کشت خود استفاده می کنند.

افزایش بیماری ام اس و سرطان در شرق اصفهان

وی گفت: از غرب اصفهان شاخه ای از پساب زاینده رود به سمت شرق اصفهان به عنوان حقابه گاوخونی رها می شود ولی این پساب قبل از رسیدن به تالاب، توسط کشاورزان برداشت می شود.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان در پاسخ به این سوال که «برداشت پساب زاینده‌رود سلامت محصولات کشت شده را با مشکل مواجه می کند»، اظهار کرد: یکی از مواردی که برخی از اعضای صنف کشاورزان مخالف حضور دانیالی به عنوان مدیرکل محیط زیست استان اصفهان بودند به دلیل شعار جدی وی برای برخورد با «کشت محصولات با پساب زاینده رود بود».

وی تصریح کرد: متاسفانه افزایش بیماری ام اس و سرطان در شرق اصفهان به دلیل کشت محصولات کشاورزی با پساب آب زاینده رود است.

بحران بی‌آبی و حقابه‌ای که به کشاورزان نرسید

میراحمدی همچنین با بیان اینکه متاسفانه حقابه های کشاورزان شرق اصفهان امسال به دلیل خشکی زاینده‌رود تحویل داده نشده است، گفت: سال گذشته تنها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد حقابه های کشاورزان شرق در بهمن ماه و در بدترین موقع برای کشت رهاسازی شد که نه تنها برای کشاورزان سودی نداشت بلکه موجب ضرر آنها و کیفیت پایین محصولاتشان شد.

وی تاکید کرد: امسال نیز به دلیل بحران آب اصفهان و خالی بودن سد زاینده رود آبی برای تحویل حقآبه کشاورزان وجود ندارد.

ریالی از خسارت نکشت به کشاورزان داده نشد

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان در خصوص پرداخت خسارت نَکشت به کشاورزان، گفت: با وجودی که صندوق خسارت نَکشت برای کشاورزان تشکیل شد اما هنوز ریالی بابت خسارت نَکشت به کشاورزان پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه صندوق مهر امام رضا در طول دولت یازدهم به کشاورزان وام پرداخت کرد، افزود: با وجودی که هنوز سررسید وام ها نرسیده این بانک خواستار طلب خود و تسویه آن توسط کشاورزان شده است.

چک های کشاورزان برگشت خورده است

میراحمدی ادامه داد: به عنوان نمونه صندوق مهر امام رضا معتقد است کشاورز قرار بود گاوداری بزند اما به دلیل اینکه هیچ گاوی در این واحد وجود ندارد باید وام خود را زودتر از موعد بازگرداند. در حالیکه کشاورز به دلیل نداشتن توان مالی قادر به تامین علوفه نیست و بعضا کشاورزان اعلام کرده اند که کسی خریدار محصولات تولید آنها نیست.

وی تاکید کرد: این وام ها برای ساخت کارگاه و نه تولید، به کشاورزان داده شده اما بانک تمام چک‌های کشاورزان را برگشت زده است.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان تصریح کرد: اگر دولت برای حل مشکلات کشاورزان شرق اصفهان تدبیری اتخاذ نکند این بار شاهد اتفاقات و اعتراضات بدتر و شدیدتری نسبت به گذشته از سوی کشاورزان خواهیم بود.

کد خبر 334095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.